Alien je za poslední roky ta nejnávykovější deska Jamese Colea

James Cole | Zdroj: facebook.com/James.Cole.Official.Fan.Page

Legenda českého rapu jménem James Cole vydává desky poměrně pravidelně a málokdy na nich slevuje na kvalitě. Novinka s názvem Alien se pak řadí mezi ty vůbec nejzdařilejší díla za poslední léta – sám umělec to pocítil zejména díky masivní vlně nadšených ohlasů. Na desce je velice těžké hledat nedostatky a naopak velice snadné podlehnout jejímu kouzlu.

Jednou z hlavních kvalit desky Alien je zejména její zvuk, o který se postaral sám James Cole i jeho letitý kolega, věhlasný producent Risto. Každý tón je promyšlený a má na albu své místo. Beaty jsou zpravidla poměrně minimalistické a především velmi tvrdé a důrazné; s takovým stylem rapper se svou flow dokonale souzní. Poměrně často má ovšem tendenci nahrazovat lyricky bohaté bars s hlubokými dvojsmysly pouhou frázovitostí a opakováním hesel. To není nutně špatně a většinou to v rámci skladby skvěle funguje, jinde to však dokáže trochu zamrzet. Už úvodní titulní track má klasickou funkci seznámení s novým umělcovým alter egem, lyricky se v něm ale vyřádil spíš slovenský host Dokkeytino.

Podařila se i účast ostatních hostů, mezi kterými nechybí ani Hugo Toxxx mnohými považovaný za absolutní špičku minulé, současné i budoucí scény. Ač se s koncem kapely Supercrooo vydali James i Hugo různými cestami, na společných skladbách se potkávají v atraktivních žánrových průsečících. Přeslechnout nelze ani účast Nika Tenda, který v songu Royal odvedl velice slušný výkon – ten navíc poměrně vybočuje z new school stylu jeho domovského labelu Milion+ a atmosféře Jamesovy desky velice sluší. Nenudí ani další slovenský rapper jménem Karlo, tentokrát v úderné skladbě Family. Zapomenout bychom neměli ani na vynikajícího Matěje Belka sedícího za klavírem ve skladbách KilaFinal Fantasy.

Colův hlas je všude prvotřídně nazvučený a díky tomu ještě lépe vyniká jeho unikátní schopnost koherentně kombinovat klasický rap i zpívané melodické pasáže. Samotný koncept kosmického návštěvníka, který se poprvé ocitá na planetě Zemi, působí také jako dobrý a nenucený nápad. Už proto, že se tak v neustále se měnícím světě leckdy cítí nejeden z nás a velká část posluchačů se tak jistě velmi ráda nechá do alba vtáhnout. Obsah skladeb však není touto červenou nití křečovitě limitován a James je ve svých bars sám sebou tak, jak ho mají početní fanoušci již dlouhá léta rádi.

Cole na Alienovi v žádném případě přehnaně neexperimentuje – spíše pracuje s tím stylem, který už dávno znamenitě umí, a povyšuje ho na myslitelné maximum. Nápaditě dovede čerpat ze své předcházející práce – viz song Fízl, který jako by v modernějším kabátě vypadl z desky Kapitán Láska. Práce odvedená na desce je čistá, poctivá, původní a s upřímnou láskou k žánru. Krom toho dovede být posluchačsky velice návyková a řada motivů zní v hlavě ještě celé hodiny. Kvalitativně jde o velice vyrovnané dílo a za poslední roky patří mezi ty vůbec nejlepší, co James Cole vyprodukoval.

James Cole – Alien

Skladby: AlienRoyalFízlBassKilaB2DBFamilyTy nejsi (doo rag z Polska 2022)WildFinal FantasyNG+Diver
Celkový čas: 37:19 min