Diskografie King Gizzard je doplněna o další psychedelickou kapitolu

King Gizzard and the Lizard Wizard | Zdroj: facebook.com

Australská skupina King Gizzard and the Lizard Wizard patří k jedněm z nejviditelnějších rockových kapel současnosti. Snad všechna jejich alba se stala velkou událostí přinejmenším ve světě psychedelické hudby. S různými subžánry si však dovede velmi zdařile pohrávat a kombinovat je, přitom si však zachovává svou tvář a osobitý přístup k muzice. Nejnovější počin K.G. se nese v mikrotonálním duchu, jenž je typický pro ty nejznámější položky v diskografii kapely. Nebyli by to však King Gizzard, kdyby i tentokrát nepřidali hromadu nových myšlenek a invenčních cest.

Za deset let své existence stvořili australští King Gizzard and the Lizard Wizard celých šestnáct řadových desek, které velmi příjemně mixují různé žánry a vytváří přitom kouzelné a neodolatelné fluidum. Takovým úspěchem se může skutečně pochlubit jen málokterý interpret a na Gizzardy jsou tím pádem kladeny obrovské nároky. Snad vždy ale naplnili očekávání svých posluchačů a nejinak je tomu i letos na podzim, kdy se objevila novinka s prostým názvem K.G..

Čtěte také: TIP REDAKCE: Živák od King Gizzard skrývá mikrotonální meditaci i úderný thrash metal

Už instrumentální intro nazvané K.G.L.W. vtáhne do magického světa mikrotonální hudby s nádechem středověku a orientu, což je pro kapelu osvědčená cesta mimo jiné z desky Flying Microtonal Banana, jež patří mezi ty vůbec nejoblíbenější a tvoří pomyslnou první část právě alba K.G.. První song se jmenuje Automation a zajímavý je zejména tím, že kapela dala svým fanouškům k dispozici rozdělené kanály vokálu a jednotlivých nástrojů. Vybídla je tím k tvorbě nových věcí, editací a remixů, což je bezpochyby chvályhodný nápad. Samotná píseň není vůbec špatná, to nejzajímavější na albu ale teprve následuje. Hned následující Minimum Brain Size je mnohem zajímavější. Frontman Stu Mackenzie v ní nechává více vyniknout svému zpěvnému hlasu a všechny hudební nástroje se zdají být v dokonalé harmonii.

Čtvrtá píseň jménem Straws in the Wind je ještě mnohem dál co se týče náladotvornosti i zvukomalebnosti. Mackenzieho hlas dovede posluchače unést do dálek podobně jako pomyslný pouštní vítr. Jednoznačně se jedná o jedno z nejvydařenějších míst na desce, v žádném případě však nezaostává ani následující Some of Us, která je v lecčem mnohem schizoidnější a psychedeličtější. Svou jedovatou poetikou úžasně navazuje na vše mikrotonální, co dosud Gizzardi světu přinesli, a určitě nedělají chybu, že v tomto duchu pokračují i dál.

Čtěte také: Australští King Gizzard se na nové desce vydali cestou thrash metalu

Ontology dále umocňuje již několik skladeb budované napětí a svými invenčními postupy při komponování přivádí kapelu tak trochu do subžánru progresivního rocku. Hudba dýchá obrovskou energií, již jí přinesl sextet jedinečně nadaných hudebníků. Vydechnout nedá ani Intrasport, která je zase rytmicky výrazně důraznější a jednoho div neodnese do hlubokého transu. Počítačově přesná rytmika si ve skladbě znamenitě rozumí s ostatními nástroji, jež zručně sekundují různými variacemi na základní motiv.

Oddlife možná místy působí zbytečně překombinovaně, do desky však zapadá a o úplně hluché místo se nejedná. V uších ovšem nezůstane ani zdaleka tak dobře jako následující Honey. Ta je na celé desce určitě nejklidnější a po několika divokých kusech bezpochyby přijde k chuti. Moc jí sluší zvuk akustické kytary a i Mackenzie zde nasadil velmi jemný a hladivý tón svého zpěvu. Desku uzavírá song jménem The Hungry Wolf of Fate, jenž se nese v pomalejším valivém tempu a slouží jako dobré finále.

Čtěte také: TIP REDAKCE: Australští King Gizzard a jejich neskutečná tvůrčí invence

Jako celek deska možná trochu zaostává za svou žánrovou předchůdkyní v podobě Flying Microtonal Banana, je však plná kvalitních kousků, v nichž kapela dává naprostou svobodu své hudební fantazii. Po tak vytížené skupině nemůže nikdo chtít, aby zopakovala rok 2017, kdy vydala celých pět špičkových desek. Současné dílo je velmi zábavné na spoustu poslechů, stejně však především vzbuzuje očekávání, co nám King Gizzard and the Lizard Wizard přinesou příští rok.

King Gizzard and the Lizard Wizard – K.G.

Skladby: K.G.L.W.AutomationMinimum Brain SizeStraws in the WindSome of UsOntologyIntrasportOddlifeHoneyThe Hungry Wolf of Fate
Celkový čas: 41:52 min
Vydavatelství: Flightless

Hodnocení: 80 %


Napište komentář

Michal Tykva
O Michal Tykva 233 Článků
Narozen 1999 v Kolíně, nyní si užívám rozmanitého studia na FHS UK a především ještě rozmanitějšího světa muziky