James Cole je na nejnovějším počinu tvrdý a drsný money rain dancer

James Cole | Zdroj: instagram.com/james_cole_official

James Cole po předchozí řadové desce nezahálel a již po poměrně krátké době přinesl nové řadové album, které se jmenuje M.R.D.. Už název napoví, že rapper je tentokrát zase spíš o něco ostřejší na úkor melodických refrénů, které mu na jiných deskách jdou taktéž velmi dobře. Pro autora však dozrál čas na drsnější úder, a tak opět zahýbal českou hip-hopovou scénou.

O Jamesi Coleovi snad slyšel už každý, kdo se alespoň otřel o český svět hip-hopu. Má za sebou řadu obvykle velmi kvalitních desek a v rapu je pro něj charakteristická osobitá a nezaměnitelná flow. Ke své činnosti nepotřebuje žádný label a v posledních letech tvoří jedno sólové album za druhým. Po jedinečném kousku Stanley Kuffenheim z roku 2018 letos přinesl desku nazvanou M.R.D., což znamená taktéž Money Rain Dancer. Tracky z něj mají vesměs tvrdé a kyselé beaty, o které se postarali KrudanzeFrank Flames nebo sám James. Zvukově pak kolekci dotvořil Risto, který je rapperovi věrný už po dlouhá léta. Deska není zbytečně dlouhá a tím víc převládá dobrý pocit, že James nic neodbyl a dal si záležet se spoustou detailů (počínaje výběrem kvalitní koláže na obal).

Recenze: Řezníkův horrorcore neomrzí: Koňská dávka vynalézavých bars a silných beatů na nové desce je toho důkazem

Skladby jsou oproti jiným deskám od Colea spíše tvrdší a jedovatější, při opakovaném poslechu se ale může zdát, že rap je místy obsahově celkem prázdný. James má cit pro skvělou a osobitou flow, zdaleka ne všechny bars by ale zapadly do výkladní skříně jeho nejlepších věcí. Dobrý dojem pak vytváří zejména zdařilá produkce a celková práce se zvukem. Potěší taktéž účast Coleova kumpána Huga Toxxxe, který přispěl hned na dvou skladbách a v obou velmi baví.

V případě titulní skladby M.R.D. skvěle doplnil nádherně kyselý beat a Jamesovu nálož, u tracku Mrdám jsou oba rovnocennými partnery se svými špinavými rapy v krásně minimálním beatu. Oba jsou od sebe prakticky neodmyslitelní od dob, kdy spolu tvořili Supercrooo a kdy před více než patnácti lety vztyčili jeden z milníků českého hip-hopu, album Toxic Funk. Sám Hugo Toxxx je v současnosti mnohem více nakročený do trapu a nedávno oslnil svou deskou 1000.

Zajímavou událostí je taktéž spolupráce s MC Geyem. V minulosti se on i jeho label Ty Nikdy občas stávali terčem Jamesových bars, takže společný track byl o to překvapivější. Jmenuje se Gaykoule a instrumentálně se jedná o jednu z nejlepších věcí na desce. MC Gey v ní získal poměrně hodně prostoru, je ale jasné, že při takové příležitosti na něj byly kladeny velké nároky a že v jeho výkonu spoustu lidí hledalo různé nedostatky. Jeho bars ale ve srovnání s Colem určitě obstojí a vyznačují se Geyovými obvyklými kvalitami. Poslední spoluprací na albu je track Desert Eagle, kde do zdařile rozjetého funky beatu a Jamesových slok vstoupí Byzo. Coleovi zde ovšem moc nepomohl a spíš se objevuje otázka, proč ho James na skladbu vůbec zval.

Recenze: MC Gey přináší s druhou epizodou RλP​-​LIFE další kotel slovních hříček

Ve většině tracků si James Cole vystačil sám a je to dobře, neboť jeho věrná a početná posluchačská základna cení každou novou sloku, s kterou přijde. Z highlightů lze vyzdvihnout třeba skladbu Space Ghost, která se dočkala i klipu, naopak Bimmer Buch už při opakovaném poslechu chutná trochu jako hluché místo. Celkově deska ovšem zanechává dobrý dojem, velkou zásluhu na tom ovšem mají producenti (sám James Cole se však postaral o polovinu beatů na albu). Dílu se dá vytknout jen máloco, místy je však trochu cítit, že má rapper ty nejstěžejnější díla své diskografie už pravděpodobně za sebou.

James Cole – M.R.D.

Skladby: IntroGamechangerGaykoule (ft. MC Gey)PlayaM.R.D. (ft. Hugo Toxxx)JedinýB.F.S.Desert EagleMrdámBimmer BuchSpaceghostOutro
Celkový čas: 32 min