James Cole na G.O.A.T. opět zkouší nové cesty, ne vždycky však zdařile

James Cole | Zdroj: instagram.com/james_cole_official

James Cole patří mezi nejsledovanější osobnosti ve světě českého hip-hopu. Přestože toho má za sebou už spoustu, řadové desky vydává stále poměrně často. Novou si nachystal i na letošní září a dal jí jméno G.O.A.T..

Z desky G.O.A.T. vyzařuje již na první poslech fakt, že je rapper posedlý hledáním nových cest ve vesmíru jménem rap. Tak trochu proti tomu stojí fakt, že má tento MC poměrně typickou flow, která zdaleka ne ve všem vynikne tak znamenitě, jak by si umělec přál. Velkým kladem desky je znamenitá práce producenta Rista, jenž se s Colem skvěle doplňuje již od dob ikonické kapely Supercrooo.

Recenze: James Cole je na nejnovějším počinu tvrdý a drsný money rain dancer

Produkce je na většině míst nápaditá a správně dynamická stejně jako špinavá a přísná. Sama o sobě však zdařilou desku nedělá – Cole na to však čas od času trochu spoléhá a jeho rap působí trochu vatovitě. K tomu ani nemá takovou lyrickou hloubku, jakou bychom od rappera jeho velikosti mohli očekávat.

Taktéž to vypadá, že James Cole zařadil ty nejsilnější kusy na první polovinu desky a čím poslech alba pokračuje, tím kvalita slábne. Hned první song Král Flow je opravdu zdařilý začátek a zajímavý je i Bowie, který je poměrně blízký grime. Halina je ovšem o mnoho víc v trapu a výrazně víc sedí Hugo Toxxxovi, jenž je prvním hostem a jinak je od Jamese v podstatě neodmyslitelný. Hned další skladba je opět spoluprací, tentokrát s chebským rapperem P.T.K.. Ten je pro mnohé v některých ohledech trochu kontroverzní, a tak jeho účast na Coleově desce překvapila. Jeho sloka v Lalala sice vskutku není na kdovíjaké úrovni, ovšem i James si tuto skladbu může připsat k těm slabším výkonům.

Recenze: Řezníkův horrorcore neomrzí: Koňská dávka vynalézavých bars a silných beatů na nové desce je toho důkazem

Skladbě MVP hodně svědčí dobře zkomponovaný trapový podklad, samotný Cole nezaostává a vystavěl jeden z nemnoha skutečných highlightů. Song Marek Eben pozdvihl na vyšší úroveň další host, kterým se stal Robin Zoot. Agresivnější grime je pro něj mnohem přirozenější a přestože se do tohoto žánru nedá Marek Eben zařadit na 100%, Robinova sloka zde slouží velmi dobře (zejména oproti Coleovi, který se ani kdovíjak výrazně neprojevil). Problematickým momentem je Václav Havel, kde jsou beat i rap velmi minimální, až po chvilce nudí. Coleovy bars jsou k tomu naprosto nepochopitelné a chybí jim alespoň nějaké opravdu zdařilé rýmy.

Nezachrání tě nic je mnohem poslouchatelnější. Asi nejvýrazněji obsahuje zpívané melodické prvky, o kterých Cole v minulosti již mnohokrát dokázal, že je používat opravdu umí. Šestiminutová skladba Starej labilní fotr není ve výsledku tak zábavná, jak by se mohlo zdát. Místy jde o dobře zarapovanou pecku, místy tak trochu o úlet. Kompozice je složená ze tří různých beatů, takže je píseň stále dynamická i přes svoji délku. Na Money Friendly se ukázal další host, a sice Icy L, ve výsledku je skladba ale stejně nejzajímavější svou vesmírně hypnotickou produkcí. Na Miyazaki flow zaujme kontrast mezi chytlavým popěvkem a trochu minimalistickým rapem. I gradaci ve sloce James Cole zvládá, obsahově toho však rap mnoho nepřináší, což je každopádně škoda.

G.O.A.T. je u konce a v hlavě stále hučí Ristovy temné beaty. Otázka však je, zda celkový zážitek z Jamesových slok naplnil očekávání. Na některých místech bezpochyby ano, jinde se ale zdá, že rapperovi občas dochází fantazie. Bylo by krásné, kdyby světu přinesl další album, které je parádní od začátku do konce. Už několikrát dokázal, že to opravdu umí, tentokrát se tak ale nestalo.

James Cole – G.O.A.T.

Skladby: Král flowBowieHalina ft. Hugo ToxxxLalala ft. PTKMVPMarek Eben ft. Robin ZootVáclav HavelNezachrání tě nicStarej labilní fotrMoney friendly ft. Icy LMiyazaki flow
Celkový čas: 40:47 min