Katovy nové bars na Perpetuum Promile dýchají svěžím vánkem boombapu

Kato | Foto: Adam Helma, MonsterMusic

Velkou událost na české hip-hopové scéně přinesli Prago Union s novou deskou Perpetuum Promile. Ač sám rapper Kato připouští, že je název lehce prvoplánově alkoholický, obsah desky ani trochu nezaostává za tím nejlepším, co dosud od tohoto MC známe.

Český rapper Kato (v dobách Chaozzu známý jako Deph, vlastním jménem pak jako Adam Svatoš) patří svou bohatou a většinou opravdu nadprůměrnou tvorbou ke špičce české hip-hopové scény. Pod hlavičkou kapely Prago Union získal dvě žánrové ceny Anděl, a sice za desky Dezorient ExpressV barvách, jež patří k samotným vrcholům autorovy diskografie. Letos fanoušci této ikony českého rapu vyčkávali listopadu, kdy Kato nabídl světu další skvělé album vytvořené ve Strojovně.

Předchozí velice úspěšná deska se jmenovala Smrt žije a rovněž se její obsah více či méně nesl v tomto trochu morbidním duchu. Novinka dostala název Perpetuum Promile a tentokrát se v ní Kato vyjadřuje naopak ke všem možným aspektům života. Nejedná se sice přímo o koncepční album, skladby jsou ale dobře provázané a celé dílko je jednoduché poslechnout s radostí od začátku až do konce. Rapper sám sebe již na debutu Prago Union označil za doktora Slovo a kandidáta vět a nyní nám na celých třiadvaceti skladbách dokazuje, že plným právem.

Obecně se opět jedná o řadu kvalitních tracků s propracovanou produkcí i skvěle zandanými bars. Prvním vydaným kouskem byla povedená píseň Kretén, jež mimo podomácku natočené one take video dokáže hned zaujmout dobře vymyšleným refrénem. Zajímavým bodem je sociální skladba Zastavit stát!. Stejně jako v případě písně Rolák z desky Odložené chlebíčky ji Kato vybavil beatem s poctivou příměsí reggae. Vtipnou položkou je písnička Čekárna, která s typickým nadhledem a humorem vypráví o nekonečném čekání, kterým si každý den musí projít každý z nás. Samotná titulní skladba Perpetuum Promile je neméně milá, přestože nejsou skladby o alkoholu u Prago Union zrovna obvyklé.

Ti, kteří mají Prago Union dobře naposlouchané, nemůžou přehlédnout ani novou verzi skladby Bez debat (na tomto albu jako Pořád bez debat) – dříve se objevila na desce Odložené chlebíčky a ještě dříve na sólové desce DJ Fattea ze spřáteleného labelu Ty Nikdy. Kato si tedy očividně stále stojí za tím, že ač je sám jazykovým mágem, jindy je ticho ten nejkrásnější zvuk a není nad to si krásně pomlčet. O něco špinavější beat a chytlavý refrén pak přináší s vtipnou písničkou Slovesná kaše. Důležitá je i spolupráce se všemi členy již dávno zaniklé kapely Chaozz, s níž se Kato v 90. letech proslavil. Rapu se již aktivně věnuje jen doktor Slovo, v písničce Průvan však dokázali zandat vcelku kvalitní sloky i FugazRustyBass.

Nikdo se nebál toho, že by Kato přinesl nekvalitní dílo a že by se schovával ve vlastním stínu. Stal se pravý opak – deska Perpetuum Promile je plná příjemných překvapení, Katova sympatického civilního projevu, propracovaných beatů a tradičně i hromady těch nejlepších slovních hříček a dvojsmyslů.

Prago Union – Perpetuum Promile

Skladby: TeďPsanecTrauma z dědstvíZastavit stát!Tak a máš toČekárnaMultižánrovej andělAu!RevoirPerpetuum PromileSlovesná kašeA jé je…Neohrožený druh (Vyrovnávací)Miluje život (Aha)Uchamžik Ra5viem), Průvan +ChaozzOlympionikKreténPořád bez debatBůhvíR.O.Z. (MH2)Brutální pohodaVěcTady (outro)
Celkový čas: 68 min
Vydavatelství: Strojovna/EMI