Kryštof na albu Halywůd nabízejí diskotéku, při které si zastesknete po originalitě

Kryštof - amfiteátr Poruba, 2020 | Foto: Martin Bambušek, MonsterMusic

Představovat kapelu Kryštof je vyloženě zbytečnost. Sluší se ale říci, že havířovská parta, která před více než dvaceti lety začínala jako ryze klubová alternativní kapela, vyrostla v jednu z nejhranějších a nejžádanějších uskupení hrající ryzí pop. Novinka Halywůd by podle přebalu, na kterém figurují ostravské dominanty, mohla slibovat hudební návrat ke kořenům kapely. Opak je ale pravdou.

Kapela Kryštof o novém albu mluvila nějaký ten pátek. Aby ne, když poslední počin Srdcebeat vyšel před šesti lety. Ne že by od té doby parta okolo zpěváka Richarda Krajča zmizela ze scény, tuzemských hitparád či koncertních pódií. Naopak, z jedenácti skladeb nového alba Halywůd už posluchači znali hned čtyři, pokud tedy nebudeme počítat úvodní eponymní singl, který vyšel jako ochutnávka nového alba před několika týdny.

U některých písní, které kapela v průběhu posledních let vydala, bylo zařazení na desku logické – například duet s Karlem Gottem Vánoční. K vánoční náladě neodmyslitelně patří velké množství sentimentu a vyčítat jej tak této skladbě není na místě. Fakt, že ale nepřináší nic nového a nebýt to zároveň i poslední skladba s Goťákem, dost pravděpodobně by se na ni za pár let úplně zapomnělo. Je zde ale skladba, u které člověk jen nevěřícně kroutí hlavou – Milan Baroš. Píseň, zamýšlená jako pocta útočníkovi, který je spjatý s ostravským Baníkem, je pouze přetextovaná skladba Naviděnou. Původně to byla pouze legrácka a u ní skladba taky měla skončit. Krkolomné rýmy, které obsahuje, samy o sobě snižují jinak promyšlenou tvorbu kapely někam na úroveň říkanek pro děti.

Druhým a zároveň posledním hostem na Halywůdu je slovenská písničkářka Sima Martausová, tu uslyšíte v písni Hvězdáři. Hlasy frontmana Richarda Krajča a Martausové společně zní velmi příjemně. Chytlavá melodie s výrazným beatem z ní dělá jednu z nejlepších na albu.

Halywůd vyznívá jako oslava života, což podtrhuje skladba Hned teď. Zpěv, tanec a radost – tedy podobné motivy jako na předchozím albu Srdcebeat. Při poslechu působí velkolepě, popově a na závěr se přidá i neodmyslitelná dechová sekce. Škoda jen, že právě dechaři nedostali na aktuální nahrávce víc prostoru. Vlastně celá kapela Kryštof, jako by najednou pomalu mizela v mlze syntezátorů a beatů. A tak se pomalu vytrácejí rozdíly mezi Kryštofem a jakoukoukoli jinou domácí popovou kapelou. Znát je to hlavně v písni Vohul basy, čistě synťákové záležitosti, v níž navíc působí některé textové fráze až křečovitě – například „Ať klidně spadne dům / vzdor všem sousedům“. Spíše než rebelie zní píseň jako kombinace prázdných frází.

Když má člověk po pár tónech piana v songu Do nebe se propadám pocit, že konečně přijde typická intimní Krajčova zpověď, nastoupí další z velkých stadionových refrénů a veškerá ve sloce budovaná atmosféra je hned pryč. Velký potenciál má předposlední skladba Šampióni. Z té vyloženě dýchá Richardův textařský um.

Kapela Kryštof odstartovala s předchozí deskou Srdcebeat novou fázi svého hudebního směru. Písně, které mohou leckomu připomínat poslední tvorbu kapely Coldplay, však na albu Halywůd nefungují. Nemají energii ani atmosféru a kvůli tomu splývají v jeden velký monotónní popový koncert. Nabízí se taky paralela s kapelou Maroon 5, která se od pop/rocku posunula k osvědčenému popovému vzorci, kapela tak kromě frontmana mnohdy působí jen jako stafáž. Doufejme, že moravskou partu nečeká podobný osud, byla by to opravdu škoda i vzhledem k tomu, že z mnoha písní je cítit nápad a chuť dělat muziku po svém.

Kryštof – Halywůd

Skladby: Halywůd, Co bude pak, Hvězdáři, Hned teď, Vohul basy, Chci žít, Do nebe se propadám, Milan Baroš, Koupím celý vesmír, Šampióni, Vánoční
Vydavatelství: Universal Music, Independent Richmond Production