Martě Kubišové vychází soundtrackové CD Magický hlas rebelky

Marta Kubišová | Zdroj: facebook.com

Martě Kubišové vychází u Supraphonu nové kompilační CD. Je soundtrackem k dokumentu Olgy Sommerové, který vznikl za výrazné podpory fanoušků a byl uveden v sobotu na MFF v Karlových Varech. V prodeji je od 4. července.

Po rozsáhlých kompilacích je zde jednoduchý výběr Magický hlas rebelky, který shrnuje to nejpodstatnější. Oproti podobně koncipovanému loňskému výběru Václava Neckáře Největší hity 1965-2013 v bookletu však nenajdeme příběhy jednotlivých písniček. Příběh Marty Kubišové je slovy režisérky Olgy Sommerové krátce odvyprávěn pouze na jedné straně. Přiznám se, že jsem očekával trochu delší povídání, nicméně od toho je zde její nový dokument. Fotek v bookletu moc není, jen tři ze starší doby a tři nové.

Smutný kontraaltový hlas zpěvačky se bez známek sentimentu prolíná českými písněmi i cover verzemi skladeb jejích oblíbenců. Jednou z nich je Brenda Lee, jejíž píseň Losing You (známá též jako Ange est venu) pod názvem Loudá se půlměsíc znamenala pro Martu Kubišovou první velkolepý úspěch během její úvodní sezóny 1964-65 v pražském Rokoku. Trio Golden Kids, ve kterém byla s Václavem Neckářem a Helenou Vondráčkovou, připomene trojhlasem píseň Šlechtici z roku 1968. Výběr dále obsahuje známý hit Hej, Jude, cover verzi od The Beatles, která jako áčková strana singlu vyšla na konci 60. let spolu s dylanovskou písní Mamá (When My Dollies Have Babies) na béčku. Zajímavostí je, že Hej, Jude z LP Songy a balady (1969) se objevila jen na čtyřech dalších oficiálních albech zpěvačky, z toho ve dvou případech na živácích. Nenajdeme ji ani na předchozích výběrech velkolepého formátu (3CD Vyznání a 6CD Zlatá šedesátá), album Magický hlas rebelky tento nepoměr naštěstí napravuje. I když jen zčásti. Kvůli autorským právům právě tato píseň nebyla uvolněna pro digitální prodej. Titulní píseň z trojcédéčkového kompletu Vyznání, vydaného před čtyřmi lety, vhodně doplňuje i novou kompilaci a snad si tak získá své místo i v budoucnosti.

Nechybí ani Ring-o-ding, jejíž nahrání se podle zpěvačky povedlo až napočtvrté. Veselou vzpomínkou na rok 1966 (kdy Marta Kubišová s Helenou Vondráčkovou vyhrála Stříbrnou Bratislavskou lyru za song Oh, Baby, Baby a za stejný rok také dostala i svého Zlatého slavíka) je píseň S nebývalou ochotou, jejíž anglický originál Walkin’ Back To Happiness je známý od zpěvačky Helen Shapiro. Celkem sedm titulů vybral hudební teoretik Jiří Černý na výběrovém LP Lampa (1990). Dále jsou zde dva duety s Anetou Langerovou – Já chci být volná z muzikálu Touha jménem Einodis (uvedeném na Letní scéně Divadla Ungelt) a Život je pes, který je úplnou novinkou.

Co říct závěrem? Někomu určitě bude na albu chybět již zmíněná Oh, Baby, Baby či jiná. Nenajdeme zde žádnou živou nahrávku z koncertů pro ještě větší zpestření výběru, třeba z programu Golden Kids Comeback, který vzešel z úspěšného koncertu Václava Neckáře za účasti obou zpěvaček skupiny v prosinci 1989, i z úspěšné reedice hitů Golden Kids, vydané na jaře 1990. Delší povídání o zpěvačce v bookletu by určitě nebylo na škodu. Ale i tak je to velice dobrý a na pohled jednoduchý průřez její kariérou, která musela na 20 let politickým zákazem utichnout. Určitě potěší zařazení nových i téměř nových nahrávek, které díky své mladosti ještě neměly šanci vstoupit do kategorie známých šlágrů.

Marta Kubišová – Magický hlas rebelky

Skladby: Já chci být volná, Chci právo trubky mít, Depeše, Nechte zvony znít, S nebývalou ochotou (Walkin’ Back To Happiness), Loudá se půměsíc (Ange est venu), Magdalena (Aleluya), Nepiš dál, Hej, pane zajíci!, Už se léto schovává (Playing Solitaire With My Memories), Cesta, Modlitba pro Martu, Proudy (Prove It), Hej, Jude (Hey, Jude), Mamá (When My Dollies Have Babies), Ring-o-ding, Denně čekám (Anyone Who Had A Heart), Šlechtici, Lampa, Tajuplnej hráč, Dobrodružství s bohem Panem (Greensleeves), Vyznání, Život není pes

Celkový čas: 70:04

Vydavatel: Supraphon