Pokáčovy Vlasy jsou plné humoru i kritiky

Pokáč | Foto: Dominik Kučera

Dlouho očekávaná debutová deska umělce s přezdívkou Pokáč konečně spatřila v květnu světlo světa. Dostala název Vlasy a uspokojí všechny příznivce veselých českých písničkářů.

Honza Pokorný alias Pokáč byl po několik let známý jako ten druhý vedle Voxela. Nazpívali spolu poměrně populární písničku Zejtra je taky den, odjeli společné turné a celkově se prezentovali jako nerozlučná dvojka. Nyní se Pokáč konečně rozhodl trochu osamostatnit a vydat své vlastní album. Rázem se kolem něj strhlo více ruchu a už z něj není takový „přicmrndávač“ známějšího kolegy.

Všichni jeho příznivci asi dobře vědí, co mohou od jeho alba očekávat. Tenhle umělec se nepyšní složitě propracovanou a monstrózně znějící hudbou. Už titulní píseň Vlasy se skládá z poměrně jednoduchého drnkání na kytaru a láká tak především na to hlavní, co Pokáč zvládá na výbornou, a tím jsou jeho texty. Právě Honza Pokorný totiž patří k těm nejzajímavějším textařům u nás. Jeho písně se pyšní velkou porcí dobře promyšleného humoru a nebojí se ani vážných témat, ať už si dělá srandu ze své pleše v úvodní písni, lehce kriticky se dívá na Vánoce v songu Nikde žádnej sníh nebo zpívá o životě.

V jedné z dalších odrhovaček se nebojí opřít do pošty a tím vyjádřit názor většiny lidí. Rád chodím na poštu totiž vypraví o svízelích, která tahle instituce doručující balíky provádí téměř každému. Při části textu „Má nejoblíbenější služba je balíček do ruky, znamená to totiž, že budu moct jít na poštu“ jsem vyprskl smíchy. Jestliže někdy budete chtít na poštu napsat kritický dopis, raději sáhněte po téhle písni, vedení České pošty by si ji mělo povinně poslechnout.

V další písni Lovesongy se Pokáč nebojí ani trochu milostnějšího ladění. I když ani tentokrát se to neobešlo bez humoru. Nejvíce mě dostal rým „Lovesongů jsou už kvanta, nechci z tebe mít Jamese Blunta“. Navíc si ke ztvárnění tohoto songu pozval i speciálního hosta, zpěvačku Kateřinu Marii Tichou, kterou můžete znát především ze spolupráce s kapelou Jelen.

Následuje song Mám doma kočku, který vlastně tyto zvířátka trochu kritizuje. Opět ovšem platí pravidlo, že v textu najdete velkou porci pravdy. Milovníci koček se teď možná trochu urazí, ale měl jsem ji doma taky, takže vím, o čem mluvím. Přesuneme se dále až ke skladbě 26, která vypráví o současné době. No vlastně je o Pokáčovo věku, ale zároveň se stala i kritikou některých dnešních nešvarů a vypráví o neduzích přibývajících s lety.

Vymlácený entry je jednou z nejpropracovanějších věcí z celé desky. Právě tahle píseň totiž tohoto umělce nejvíce proslavila, tak si na ní dal daleko více záležet. Už to není jen o kytaře, ale obsahuje přesahy až k popověji laděným melodiím. Ale nebojte se, poslechnete si ji i v live acoustic verzi, album totiž obsahuje i tři živé songy. Vedle ní je to například velice stará Pohádka.

Na závěr samozřejmě nesmí chybět ani Místa, která mají text složený z nápadů od fanoušků. Pokáč vyzval prostřednictvím svého kanálu YouTube všechny odběratele, aby mu posílali návrhy na pokračování této písně. Přišlo mu opravdu hodně nápadů a některé z nich neváhal použít k vytvoření celé písně.

Vlasy nabízejí příjemnou a pohodovou hudbu, která vám lehce vytvoří úsměv na rtech. Nabízí veskrze kvalitní humor odlišující se od většiny podobných písničkářů. Z Pokáče určitě nebude další Tomáš Klus, ale to ani není jeho záměrem. Tenhle umělec si prostě dělá vše po svém, nebojí se zlehčování některých témat ani kritiky společnosti. Na desce nenajdete mnoho nových písní, většinu už písničkář představil, a některé jsou opravdu naopak staré. Takže se vlastně jedná o jeho „best of“ zabalené do debutové desky.

Pokáč – Vlasy
Skladby: Vlasy, Nikde žádnej sníh, Co u tebe bude, Rád chodím na poštu, Lovesongy (feat. Kateřina Marie Tichá), Mám doma kočku, Kdybych dneska nevstal, 26, Vymlácený entry, Nedělám nic, ale dělám to dobře, Padá hvězda, Blbej den, Holky, Stereotypy, Porno (live), Pohádka (live), Vymlácený entry (live), Místa
Celkový čas: 59:41