Portless svou deskou říkají zpět, ale jdou pořád kupředu

Portless | Zdroj: facebook.com

Kapela, která vznikla po rozkolu v Support Lesbiens v roce 2012, se po vydaní svého prvního alba v těchto dnech hlásí o slovo svou druhou řadovou deskou Back.

Album Back by se dalo na českém rybníčku řadit mezi ty méně typické počiny. Vyšlo 5. května a ve zkratce by se dalo shrnout těmito slovy: energická a křišťálově čistá baskytara, elektronika, střídání hutných pasáží s těmi volnými a hora rapu. Deska samotná obsahuje netypicky málo tracků, jen osm, z nichž poslední by se dal spíše považovat za bonus, neboť svým výrazem a celkovým pojetím se konceptu alba úplně vymyká.

První skladbou je skákačka Jump. Té na plné čáře dominuje energická basová linka, která nutí posluchače vstát a skákat. Pro paření na koncertech dokonalá. Vyjma této linky se skladba pyšní čistou kytarou, která se prolíná s elektronikou. Na konci nahrávky si posluchač může užít zvuk rezonujících činelů. Druhou skladbou v pořadí je Hating. Tato píseň je ještě „nabuzenější“ než Jump. Pokud při předešlé skladbě bylo cílem rozproudit lidem krev v žilách, tak při zaznění tohoto tracku to posluchače odpálí až za hranice vesmíru. Tichý barytonový zpěv šeptáním přeruší „rána kladivem“ v podobě disharmonického rifu. V uvolněných pasážích se na pozadí vyskytuje podmanivá basa a jakmile člověk dostane dojem, že už slyšel vše, nastane čas na skákací refrén. Track má zhruba tři minuty, ale pocitově dvacet vteřin. Hating je velmi povedenou věcí a dala by se označit za nejenergičtější skladbu alba.

Následující skladbou je Check my sound. Mírná předehra, která se vyvine do energického rapu a následného zvolnění. V písni jsou dále slyšet klávesové samply a zpěv přes megafon. Čtvrtou skladbou v pořadí je Casio. Ta začíná akustickou kytarou a zpěvem a následně se přidá rytmická složka. Refrén je tvrdý a prolíná se s elektronickými prvky. Skladba neustále graduje až vygraduje v „zasekávačku“, po ní stoupá k úplnému vrcholu. Náhlé ticho, které prorazí zpěv a po něm zakončovací refrén.

Pátou a šestou skladbou v pořadí jsou Good Man a Strip Me. Jsou to tracky, kde se střídají klidné pasáže s těmi dravějšími a elektronika s rapem. Really Classy je písní, která se dokonale hodí k posilování. Dominující basová linka, rychlý rap a druhý vokál, který si nezadá s chlípným projevem Bona Scotta. Posledním trackem na desce je Five Dead Dogs. Jak již bylo výše řečeno, skladba se úplně vymyká konceptu alba. Ženský zpěv, střídaný s mužským, psí štěkot či konec písně v podobě nastartovaného auta, které odjíždí pryč.

Album je dosti živé a je třeba uznat, že i když na něm nejsou totální singlové hity, pár pěkných kusů se zde najde.

Portless – Back

Skladby: Jump, Hating, Check My Sound, Casio, Good Man, Strip Me, Really Classy, Five Dead Dogs