SUM 41 se s novou deskou vrací zpět na vrchol

Sum-41 | Zdroj:musicfeeds.com.au

Všechno špatné že je k něčemu dobré? Sum 41 si v posledních letech sáhli na samotné dno. Nyní jsou ale zpět a podle jejich slov prý silnější než kdy dřív. Dá se ale to samé říct i o jejich nové desce?

Mnozí si mysleli, že se nové desky kanadských punkrockerů Sum 41 už nedočkáme. V době kolem vydání posledního alba Screaming Bloody Murder se frontman Deryck Whibley doslova utápěl v alkoholu. Svůj podíl na tom měl jak vleklý a značně medializovaný rozvod se zpěvačkou Avril Lavigne, tak neustálé bolesti zad, kterými Whibley v té době trpěl. Vše pak v roce 2013 dovršil odchod původního bubeníka kapely Stevea Jocze, po kterém jen o rok později následoval finální Deryckův kolaps, kdy musel být zpěvák kvůli selhání ledvin a jater na dlouhou dobu hospitalizován, a kdy doslova balancoval na hranici mezi životem a smrtí.

Co by pro jiného znamenalo jistý konec se pro Whibleyho stalo spásou. Uvědomil si, co všechno pro něj hudba znamená a začal dělat vše pro to, aby mohl znovu stát na podiu. Na post bubeníka byl dosazen výtečný Frank Zummo a do kapely se po letech vrátil i kytarista Dave ‘Brownsound’ Baksh, který kapelu opustil v roce 2006.

Nové album nesoucí název 13 Voices vypráví Deryckův příběh dlouhé cesty ze samotného dna. Už sám název je prý odvozen od 13 hlasů, jenž mu v době rekonvalescence hučely v hlavě. Album vyniká především osobními, silně emocionálními a propracovanými texty, které parádně sedí k drsným rock’n’rollovým riffům, ty mají nově na svědomí hned tři kytaristé, kromě Derycka a Bakshe i Tom Thacker.

Zvukově se nová deska nejvíc podobá metalem říznutému albu Chuck z roku 2004 a rozhodně patří k vůbec nejtvrdším počinům kapely. Dave Baksh za ta léta nezapomněl nic ze svého umění a například na skladbě Goddamn I’m Dead Again si vystřihnul sólo, za které by se nestyděli ani takoví Avenged Sevenfold. Naopak při The Rise and The Fall pak můžeme slyšet návrat k hip-hopovým vlivům, jejichž kombinaci s tvrdými kytarami známe především ze starších počinů kapely, jako například z hitu Fat Lip.

Jediné výraznější zpomalení na albu představuje píseň War, kterou prý Deryck napsal v nejkritičtějším bodě svého léčení, kdy mu připadalo, že se jeho stav nelepší, ale přesto se rozhodl se nevzdávat a jasně říct: Připrav se, protože tohle je válka! Album uzavírá epická Twisted by Design, která dává sbohem drsné minulosti a naopak nadějně čelí nejisté budoucnosti.

Nové album 13 Voices je jedna velká rocková jízda, která až na pár výjimek nehodlá zvolnit tempo. V tomto případě asi opravdu platí heslo, že vše špatné je k něčemu dobré. Sum 41 jsou zpět silnější než kdy dřív a jejich nové album je toho jasným důkazem. Komu by tahle jízda o deseti písničkách byla přece jenom málo, může sáhnout po edici s hned čtyřmi bonusovými písněmi, nebo dokonce po speciální japonské deluxe edici obsahující navrch ještě dva songy dostupné exkluzivně v Japonsku.

Sum-41 - 13 Voices

Sum 41 – 13 Voices

Skladby: A Murder Of Crows, Goddamn I’m Dead Again, Fake My Own Death, Breaking The Chain, There Will Be Blood, 13 Voices, War, God Save Us All (Death to Pop), The Fall And Rise, Twisted By Design