Tiny Fingers na Megafauně ukážou Evropě vesmír

Tiny Fingers | zdroj: facebook.com

Izraelská čtveřice Tiny Fingers předkládá Evropě space rockový nářez s názvem Megafauna. Držte si klobouky, je to jízda…!

Jestli taky občas trpíte pocitem, že tenhle hudební vesmír se nezadržitelně vyčerpává a je na nejlepší cestě zhroutit se sám do sebe, tak to nejrozumnější, co pro sebe můžete udělat, je sáhnout po Megafauně, instrumentálním opusu izraelského výkvětu jménem Tiny Fingers. On vás ten pocit rychle přejde. Tedy alespoň pokud patříte k těm, kdo rádi cestují do odlehlejších zákoutí galaxie a dobře snáší turbulence. Před startem si každopádně nezapomeňte třikrát zkontrolovat, jestli máte zapnuté pásy. Čtveřice z Tel Avivu totiž zažehla na max a raketového pohonu má dost na to, aby podnikla expedici za hledáním konce vesmíru a zpět.

Aktuální, v pořadí druhé album, je pozoruhodným článkem v řízené evoluci futuristického soundu, kterou Tiny Fingers zahájili debutem Massive Fingers Spacetrip z roku 2011. Na Megafauně sice zcela absentuje vokální složka, kterou v dobách Spacetripu zabezpečovala charismatická zpěvačka Daniella Tourgeman, o to větší prostor však dostali chlapci a jejich nedostižná instrumentální invence. Druhá položka do diskografie je pojatá vpravdě megalomansky. Tiny Fingers neberou ohled na čas, nebojí se pětiminutovek ani sedmiminutovek, a jestli něčím skutečně nešetří, je to energie. Stopáž od úvodního intra překvapuje tvrdou přímočarostí, která místy hraničí až s brutalitou. Nepostrádá přitom potřebnou dávku gradace a nevyzpytatelnosti. Právě tahle nekočírovaná živelnost Megafaunu povyšuje na bestiálně vzrušující jízdu. Tím víc, že deska vznikla netradičně jako záznam studiového live setu… aneb žádné dohrávky, nic takového!

Stejně jako v případě Spacetripu, z něhož mimochodem Tiny Fingers zrecyklovali několik nápadů, i pro Megafaunu je typický vesmírně přízračný zvuk, který se jako cirkulárka zařezává až do těch nejhlubších vrstev mozkové kůry. Tolik skloňovaná přítomnost astrálna v nahrávkách izraelské party by sice už mohla pomalu zavánět stigmatizujícím škatulkováním, pravda je ale taková, že to je pořád (a čím dál slyšitelněji) ta první věc, která vás při pokusu o charakteristiku jejich svébytného zvuku napadne. Bez ohledu na to, zda jste někdy cestu do vesmíru zažili nebo (pravděpodobně) nikoli… je jasné, že Megafauna nezní docela úplně jako z tohohle světa. Mimozemské ozvěny prosakují skrz na skrz všemi devíti tracky. Trippy elektronické pozadí v kombinaci s mocnými kytarovými stěnami, jednou kvílejícími, jindy burácivými, porcované tvrdou bicí rukou a groovy ostrými jak břitva, spolehlivě připravují o rozum. Obzvlášť v pasážích, kdy se Tiny Fingers vydrží chvíli krotit a zůstávají věrni jednomu motivu delší než kratší dobu (závěr vypalovačky Demands nebo těžkotonážní Pasadena Matador). Prostor pro výdech Megafauna nezná, v uvozovkách poleví snad jenom v úvodu post-rockověji laděné Money-Time nebo uvolněnější Cyclamens. Jinak ne. Drží a nepustí.

Megafauna je hvězdná výprava epických rozměrů, která staví především na razanci a neotřelém zvuku. Víc nepotřebuje. Mezi její největší devízy patří stoprocentní přenosnost do klubového i festivalového prostředí, což si ostatně mělo možnost vyzkoušet i české publikum během loňského léta například na Mighty Sounds nebo v pražském Chapeau Rouge a Crossu. Aktuálně, resp. již v červnu, Megafaunu čeká speciální reedice pro evropský trh, a to včetně nového přebalení. Připomenout si ji můžete již nyní třeba zde. K mání na pultech bude co nevidět. A pokud vám fetiš velí, že chcete víc – desku i s podpisem a zážitkem si můžete odnést 24. června z klubu Chapeau Rouge, kam se Tiny Fingers zhruba po roce vrací.

Tiny Fingers - Megafauna

Tiny Fingers – Megafauna

Skladby: Intro, Demands, The Reduction Wheel, Preloader, Pasadena Matador, Money-Time, Cyclamens, El Dorados, Outro