Tyler, The Creator s deskou Wolf znovu štěká

Tyler, The Creator | Foto: Terry Richardson

Americký rapper Tyler, The Creator vydal 2. dubna tohoto roku svou druhou studiovou desku s názvem Wolf. Objevují se na ní například Frank Ocean, Domo Genesis či Pharrell Williams.

Před čtyřmi lety, ještě jako osmnáctileté štěně, vyprodukoval Tyler Gregory Okonma alias Tyler, The Creator kompletně bez cizí pomoci mixtape se jménem Bastard. Téměř hodinu trvající terapie plná zahořklosti vůči nepoznanému otci spolu s komickou misantropií, zvrácenou misogynií a všudypřítomným klavírem. To vše v perfektním kontrastu k bezstarostnému životu losangeleských skaters, kteří se prostě jenom chtějí bavit – po svém. Skaters po celém světě mohli znovu poslouchat rap bez nároku na lásku ke gangsta lifestyle.

Jestli Bastard hip-hopové vody rozvířil, tak jeho první studiová deska Goblin z nich udělala thajské tsunami. Úvodní singl Yonkers s jeho podmanivým beatem donekonečna startujícího auta a nezapomenutelného klipu, ve kterém Tyler nejdřív sní švába velikosti myši, aby se následně oběsil, byl doslova všude. YouTube tehdy přetékal prohlášeními typu: „True rap is back,“ a Tylerova funny videa, kde mele hlouposti o tom, jak sbalit holku, nebo jenom tancuje před obchodem, měla statisíce zhlédnutí. Goblin samotný byl potom mnohem hororovější, surovější, temnější a ještě víc anti-společenským pokračováním Bastard – manifest „you are them, we are us“.

A jaký je Wolf? Tyler předvádí znovu v čem je opravdu dobrý – v umění vyprávět příběhy, tvořit myšlenkové mapy, které posluchače zavedou do vyfabulovaného světa bizarnosti a zvrácenosti, jehož základy, nicméně, stojí na explicitní upřímnosti. Znovu simuluje svůj oblíbený postup, při kterém se celou deskou táhne příběh, fiktivní rozhovor mezi dvěma postavami. Ve Wolf se jedná o konflikt mezi Wolfem a Samem – obě osoby či spíše aspekty Tylera samotného ztělesňují především dvojakost jeho identity (mediální/civilní), avšak také fungují jako oddělené entity, které mohou řešit témata ve své vlastní perspektivě. Vzpomínka na šikanu, vyrovnávání se se slávou a fanatickými fanoušky, zklamání z lásky, zamyšlení nad dealováním cracku a konečně úmrtí jeho babičky v posledním tracku Lone. Celá deska má v sobě navíc velmi autentický old-schoolový nádech, který jakoby dotvrzoval fascinaci jazzem, jež z desky přímo čpí a v některých tracích je dominantní složkou. Okonma nemá trpělivost s výstavbou vlastního ego kolosu – on ho ničí. Hledá sám sebe jinde, než na obalech streetových magazínů, odmítá slávu a pořád skatuje v ulicích L.A.

Tyler, The Creator - WolfTyler, The Creator – Wolf

Skladby: Wolf, Jamba, Cowboy, Awkward, Domo23, Answer, Slater, 48, Collosus/The bridge of Love, PartyisntUver/Campfire/Bimmer, IFHY, Pigs, Parking Lot, Rusty, Trashwang, Treehome95, Tamale, Lone

Celkový čas: 71:17