Veselá kritika Xindla X na albu Čecháček Made se nebude líbit hlavně těm, kterých se týká

Xindl X | Foto: Dalibor Konopáč / Universal Music

Písničkář Xindl X nedávno vydal album Čecháček Made. Jde o v pořadí čtvrtý počin navazující na Lá$ku z roku 2012. Album je zvláštní v tom, že obsahuje hned dvě CD. Na prvním se představuje Xindl spolu s celou kapelou a posluchač si tak může užít koncertní podobu jeho písniček. Na druhém kousku s názvem Unpluggiát najdeme zpěváka samotného s kytarou.

Na desce Čecháček Made jsou skladby rozděleny tak, že odpovídají portrétům jednotlivých čecháčků. Hned v první skladbě Čecháček a totáček najdeme, jak už název napovídá, obraz skupiny lidí, kteří tvrdí, že v minulém režimu se žilo lépe. Xindl X v ní porovnává poměry dnešní a minulé doby. Zrovna u této, i některých dalších skladeb, je skoro lepší druhá verze, tedy akustická. Pak tu jsou takové písně, u kterých se verze příliš neliší. Mezi ty patří například skladba Orel mezi supy, která disponuje skvělými xindlovskými slovními hříčkami. Stejně dobrého textu se dočkáme ještě mnohokrát. Skladba V blbým věku, kde hostuje zpěvačka Olga Königová z kapely ILLE, je skvělá hitovka s ambicemi dostat se do éteru rádií. Zpěvák přemýšlí o svém věku a kapela dělá z písničky taneční a rytmický kousek.

Ještě než deska vyšla, fanoušci si mohli poslechnout ochutnávku v podobě písničky Barbína. V kritice holek, které jsou plné plastik, a které nemají zvracející diety nikdy dost, přebírá Xindl X s úsměvem tuto podobu opět na sebe. Nejspíš se tak vyhýbá zodpovědnosti za nějakou cílenou kritiku. V podstatě pozitivní a klidná skladba vyčítá detailně všechny zlozvyky oněch slečen. Čecháček Made obsahuje ještě jeden duet, a to s Mirkou Miškechovou, jenž nese název Cudzinka v tvojej zemi. Text pojednává o Češích a Slovácích, kteří měli ještě nedávno mezi sebou silné pouto, nyní si však sotva rozumějí.

I další písně jsou kritické. Třeba Velkej Vont nebo Prase, jejichž názvy mluví za vše. V písni Naše parta se dočkáme po dlouhé době zase rapujícího Xindla. To se však docela přebíjí s piánovým doprovodem, takže i zde je o něco lepší kytarová verze z Unpluggiátu. Celkově to občas vypadá, že jsou ostatní nástroje do písniček spíše narvány. Co funguje na živých vystoupeních, zde občas zadrhává. První verzi uvítají zejména klasičtí Xindlovi fanoušci, pravděpodobně si ale více užijí Unpluggiát. Vždyť máme tu skvělou možnost si vybrat, v jakém stylu si desku poslechneme. Zřejmě si tak Xindl ten svůj malý experiment pojistil. Ve skladbě Když k nám přišla svoboda písničkář kritizuje textem s ironickým nádechem všechny, kteří si neváží té nestálé a prchlivé svobody u nás.

Xindl X obecně v písničkách projevuje své velké názory a pevné postoje, které také podkládá ještě většími argumenty. Deska Čecháček Made je tedy v celku povedená. A to zejména textově, protože hudba není u Xindla tou dominantní stránkou. Je to spíše takový bílý pozitivní papír, na který zpěvák pouští špinavé černé kaňky naší společnosti, do kterých pak prstem maluje usměvavé smajlíky. Nejvíce se tedy album nebude líbit těm, kterých se písničky týkají.

Xindl XXindl X – Čecháček Made
Skladby:  Čecháček a totáček, Orel mezi supy, V blbým věku, Barbína, Cudzinka v tvojej zemi, Já a ďábel, Velkej Vont, Naše parta, Když k nám přišla svoboda, Kazatel, To je můj dům, Prase + unplugged verze
Celkový čas: 47:37
Vydavatel: Universal Music
Hodnocení: 80%