“Hraní je pro nás rituál,” tvrdí švédští Lur

Už na apríla zahraje v NoD jedna z nejzajímavějších kapel současnosti. Dozvěděli jsme se, proč používají své nadpřirozené kostýmy každé vystoupení a jakou spojitost má jejich hudba se šamanismem. Hudební skupina, která si zahrála v Národním divadle ve Švédsku, má co předvést nejen z hudební stránky, ale rozhodně má i co říct.

Jak se vaše kapela dala dohromady?

Mika a Erik spolu hráli v různých sestavách od roku 2000 a v roce 2006 začali Lur. V roce 2011 se přidal VJ Olof Werngren a od minulého roku hrajeme s dalšími novými členy, kterými jsou akrobat a rapper Kajsa Bohlin a zpěvák Jenny Nilsson.

A jak padla volba na žánr, který hrajete?

Co se týká žánru, je to jen mix všeho co se nám líbí, ale zvuk má základ v elektronice.

Co si vůbec myslíte o současném stavu elektronické scény v Evropě? Zvýšil se počet fanoušků?

Elektronická muzika má velké pole působení v Evropě a myslím si, že počet fanoušků bude ještě vzrůstat. Ale my máme v plánu přidat více akustických nástrojů do setu a smixovat to s elektronickými zvuky.

Na vašich stránkách se můžeme dočíst, že vaše kapela byla reakcí na tehdejší hudbu, která byla směrnicí pro celý svět. Co tím máte na mysli?

Když jdeme na koncert, jen zřídkakdy vidíme hudební kapely, které nás překvapí. U elektronické hudby je často těžké, že nevidíte, co muzikanti dělají. Když jsme odstartovali Lur, chtěli jsme to změnit. Chtěli jsme něčím překvapit a chtěli jsme, aby publikum vidělo, jak na naše nástroje hrajeme.

To asi souvisí i s vašimi převleky. Jaký je jejich význam při koncertu? Jsou vždy součástí vašich vystoupení?

Převleky hrají velmi důležitou roli. Rádi se převlékáme do kostýmů. Používáme vizuální stránku k vytvoření více rovin projevu. Jelikož usilujeme o nabourání reality, naše převleky jsou dobrým transformačním prostředkem pro odpoutání od každodennosti. Náš koncert má být prožitkem nad veškerá očekávání.

Máte nějakou zvláštní příhodu z vašeho živého vystoupení?

Práce s livem loopingem („živým smyčkováním“) a živou elektronikou je vždy zážitkem, protože nikdy nevíte, co se stane. Jednou jsme vystupovali ve švédském rádiu a všechno se totálně posralo. Zvuky z našich syntezátorů špatně zněly a struny na mandolíně byly prasklé, navíc jsme mačkali špatná tlačítka. Zvuk byl hrozně divný a v jednom momentě přestalo všechno hrát. Bylo to trochu trapné, ale od té doby se to už nestalo.

Spolupracovali jste s Národním divadlem ve Švédsku. Jak začala vaše spolupráce?

Producent nás pozval k uvedení naší show na přehlídce ve Stockholmu a my jsme se pak stali součástí jeho programu. Podpořili nás s managementem a prostředky k provedení našeho druhého vystoupení – Disco Terror. Ale po roce jsme zase byli na vlastních nohou. Chtěli vložit více úsilí do divadelní produkce a my jsme chtěli hrát pro tančící publikum na festivalech a v klubech.

Čtěte také : Přichází festival, který tu ještě nebyl! Na Punktu uslyšíte koncert i jeho remix

Jakou hudbu posloucháte rádi vy?

Hudbu, která má nějakou podstatu, do které někdo dal své vlastní pocity a kus svého já. Hudbu, která koresponduje s tvými vlastními pocity a sílou okamžiku.

To zní až mysticky. Vaše kapela je ale popsána jako „elektronický šamanismus“. Jak šamanismus souvisí s vaší muzikou?

Hraní pro nás představuje rituál. Událost, kdy je hodně lidí nashromážděno na stejném prostoru s podobným zájmem, vytváří dohromady atmosféru a hýbá těly stejným rytmem. Tématicky je tak každý song jiný stav cyklu inspirovaný přirozenou vírou spíše než lineárním časem kapitalistického světa. Jsme také velmi inspirováni šamanistickými sociálními funkcemi a estetikou.

 


Napište komentář