Rozhovor: Ohm Square a Cartonnage zvou na Akropolis Multimediale

Armin Effenberger a Jan Čechtický (zleva) | Foto: Jan Mareš, Monstermusic.cz

Laserová show, 3D projekce a další interaktivní média, to vše slibuje sedmý ročník Akropolis Multimediale. Akci doprovodí hudební program, kterému budou vévodit kapely Ohm Square a Cartonnage. Se zástupci obou skupin, Arminem z Cartonnage a Honzou z Ohm Square, jsme se setkali, abychom zjistili, co na akci chystají.

Co nabídnete návštěvníkům Akropolis Multimediale?

Armin: Připravujeme se skupinou Cartonnage audiovizuální show, která bude spojena s dvanáctičlenným komorním orchestrem.
Honza: My připravujeme audiovizuální prezentaci nového alba A Curious Place Between Souls And Atoms, které jsme vydali na jaře, a zároveň křest tohoto alba.

Líbí se vám akce Akropolis Multimediale?

Armin: Líbí se nám hodně. Ročníků už bylo víc, takže to má už takovou tradici a je to povedená akce, která nabízí kapelám zajímavé možnosti v kreativitě a v tom, že můžeme připravit show tak, jak to lidi nejsou zvyklí vidět. Zcela podle našich představ.
Honza: Nabízí nám právě ty prostředky k realizaci, které nejsou úplně obvyklé na normálních koncertech.

Myslíte si, že o podobnou věc mají lidé zájem?

Honza: Ještě loni bych řekl, že to s tím zájmem nebude tak horké, ale potom, co byl vloni hodně navštěvovaný Signal festival, tak tam potenciál vidím. Je tu už generace lidí, kteří vyhledávají, či jsou zvyklí setkávat se a přijímat různé formy vizuální prezentace i mimo galerie.
Armin: Já si myslím to samé.

Jak pokřtíte s Ohm Square nové album?

Honza: Pokřtíme ho tím, že proběhne tato show ve specifické podobě. Polévání šampaňským probíhat nebude. Snažíme se pojmout ho pokud možno co nejkreativněji. Budeme doufat, že se to podaří a my i obecenstvo budeme spokojeni.

Co vás dva spojuje?

Honza: Asi přístup k tvorbě a pohled na to, s jakou kreativitou vstupovat do samotného procesu.
Armin: Elektronická hudba se dost prolíná s novými technologiemi a nejenom ve vizuálech, ale i v tvorbě samotné hudby.
Honza: Nové technologie prochází přirozeným vývojem. Jejich spojení s hudbou se nabízí.

Přemýšleli jste například o nějakém společném projektu?

Armin: To jsme nepřemýšleli, ale ono to vzniká zcela přirozeně zespoda. Shora se to ani generovat nedá. My jsme rádi, že o sobě víme a občas na sebe narazíme na různých akcích. Není to poprvé, co bychom spolu hráli. Hráli jsme třeba na Flédě. Takže se prolínáme a občas se potkáme na podobných akcích.

Můžete se zařadit každý zvlášť do nějakého žánru?

Honza: Elektro a pop nejspíš.
Armin: Indie a synthpop nebo něco takového. Žánr je to podobný, ale rozhodně nehrajeme identickou hudbu. Myslím, že obě kapely mají svou vlastní identitu.

Z čeho vychází vaše tvorba? Čím se třeba inspirujete?

Armin: My už jsme v podstatě v takové fázi, kdy jenom tvoříme. V zásadě to ovlivňuje nějaká životní zkušenost. Třeba my potřebujeme tu naplněnou nádobu vylít. Musíme čekat na nějakou příležitost se vyjádřit, nejsme kapela, která by chtěla desky sázet jednu za druhou. Většinou tvoříme na chalupě v Beskydech, takové ty základní věci, které se pak ve studiu dolaďují. Vanda je hodně přírodní, zato já jsem spíše městský. Z toho oba čerpáme a propojujeme to. Rádi samozřejmě posloucháme i jiné party a co se elektronické scény týče, mam z toho dobrý pocit.
Honza: My to máme podobné. V našem věku tvorbu ovlivňuje hlavně nějaká životní zkušenost. Tou je soubor různých nasbíraných impulsů. Jak kulturních, tak osobních. Určitě to není tak, že bychom si řekli, že teď jede funk, tak budeme dělat funk. Takhle to určitě nefunguje.

Jakým způsobem vzniká taková skladba?

Armin: Tím, že v Cartonnage to tvoříme s Vandou, tak je to většinou tak, že si začne něco zpívat a pak k tomu nabalujeme. Často skládáme na té chalupě, kdy tam máme jen akustickou kytaru a klávesy. Vznikají písničky, které si zaznamenáváme. Produkci a zvuk doděláváme následně ve studiu.
Honza: Těch přístupů je celá řada. Nedá se zaměřit jen na jeden, protože to by člověka ani nebavilo. Takže někdy začínáme od bicích, někdy máme spoustu nápadů poznamenaných, třeba jen napískaných na záznamníku v telefonu. Pak z toho vybereme to, co se nám líbí. Někdy začínáme taky akordy nebo ruchem. Jednou jsem složil třeba skladbu během letu v letadle. Nudil jsem se, tak jsem něco poskládal dohromady. Ale pevně daný mustr na to nejde mít.

A jaká byla vaše první moderní technologie?

Armin: U mě spíš synťák. Korg Poly 800.
Honza: Mně táta v roce 1983 přivezl z Německa Sinclair ZX Spectrum, k tomu jsem měl kazetu. A pak jsem měl až Atari 1040, potom jsem měl až Maca.
Armin: Já měl vlastně taky ZX Spectrum, ale já jsem na tom pařil pouze hry.

Máte nějaké vytyčené cíle?

Armin: Tvořit.
Honza: Určitě uspokojit se, uspokojit se, uspokojit se.

Můžete pozvat lidi na Akropolis Multimediale?

Armin: Zveme všechny 24. a 25. října do Paláce Akropolis na Multimediale, protože to je akce, která je jednou za rok. Je to pro lidi, kteří mají rádi jak audio, tak vizuální zážitek. Je to možnost poslechnout si a vidět novou cestu moderní technologie a nové pojetí propojení hudby s obrázkem a ty současné technologie jdou rok od roku stále dopředu. Hlavně co se týká toho vizuálu. Ty technické možnosti, které nám to letos umožňuje, jsou zase o kus dál než před rokem.
Honza: Rád bych pozval lidi na výjimečné koncerty, které připravujeme poměrně intenzivně a budeme se snažit, aby tomu zážitky odpovídaly.


Napište komentář

Jan Mareš
O Jan Mareš 352 Článků
Mezi mými koníčky jsou dva nejdůležitější - hudba a psaní. Hudbu miluju tolik, jako málo věcí na tomhle světě. Proto poslouchám, hraju, tvořím, fandím, zkrátka vše, co se s hudbou dá dělat. Kytara je jednou z lásek mého života. Ale rozhodně jsem otevřený i jiným stylům, než těm s kytarou. Důležité je, aby mě to bavilo. Píšu a fotím, protože v obojím je kus mého JÁ. Proto jsem také vystudoval Střední školu sdělovací techniky a nyní jsem na Universitě Jana Ámose Komenského (obor Sociální a mediální komunikace). No a co víc si přát, než že mé dvě záliby spojím!? To mi MONSTERMUSIC.CZ dokonale umožňuje.