Fenomén Billie Eilish a její cesta k debutovému albu

Billie Eilish | Zdroj: seatgeek.com

Teprve sedmnáctiletá kalifornská zpěvačka Billie Eilish vydala na konci března debutovou desku When We All Fall Asleep, Where Do We Go?. Vedla k ní dvouletá kariéra plná překvapivých změn v hudebním stylu a skladby, které definovaly cestu k prvnímu albu. Které z nich to byly?

Recenze: Billie Eilish si zavařila. Taková debutová deska se bude těžko překonávat

Debutový hit ocean eyes

Singl z roku 2015, který odstartoval hvězdnou kariéru, sepsala zpěvačka se svým bratrem Finneasem (ten dodnes produkuje její tvorbu a napomáhá s texty) kvůli choreografii pro její taneční lekci. Poté jej pověsila volně ke stažení na Soundcloud. Alt-popová a rytmická balada s vrstvenými vokály Billie Eilish ale přes noc dosáhla takového úspěchu, že jí to inspirovalo v psaní hudby pokračovat a začít s kariérou zpěvačky.

Čtěte také: Billie Eilish zavítá do Prahy, přiveze s sebou Denzela Curryho

Popová pecka plná zvukových efektů watch 

V roce 2017 vydala Eilish úspěšné debutové EP don’t smile at me, na kterém se objevila skladba watch. Za zvuku synthpopové melodie doprovázené pianem kombinuje zpěvačka stěžejní větu textu „Go ahead and watch my heart burn / With the fire that you started in me / But I’ll never let you back to put it out“ s tématickými zvukovými efekty. Ty tvoří škrtnutí sirky na začátku písně, hořícího ohně, který je podkladem pro celou píseň, a jeho symbolického sfouknutí na konci, které značí konec vztahu.

Rozhovor: Kimbra: Osobnostní růst je pro mě jako příliv a odliv

my boy

I my boy pochází z již zmíněného EP, a přestože nedosáhla tolika views jako třeba ocean eyes nebo bellyache, je jednoznačně nejpropracovanější písní z desky. Eilish mění tempo, vrství vokály a experimentuje se zvukovými efekty a syntetizéry. V jednom momentě zastaví všechen instrumentál, aby adresátovi písně vzkázala: Alright dude, go trip over a knife. Zároveň ale v rytmickém, a převážně syntetickém tracku dává prostor i piánu a elektrické kytaře, a to vše za doprovodu již tradičně hip hopového beatu.

Čtěte také: TIP REDAKCE: Perfekcionistka, která sbírá brouky – 6 věcí, které jste o Auroře možná nevěděli

Vyspělejší zvuk na when the party’s over 

Ke konci roku 2018 zpěvačka zpomalila tempo a vrátila se k baladám. Její předchozí emotivnější skladby ocean eyes a Six Feet Under zněly ale ve srovnání s when the party’s over téměř dětinsky. Eilish dala vědět, že žal vnímá jinak než ve čtrnácti letech. Píseň je pomalejší a minimalistická, první sloka je téměř a capella. Billie zpívá ve větším hlasovém rozsahu než na předchozích písních a upouští od syntetizérů, nechává se doprovázet pouze piánem a hlasy v pozadí.

Překvapující změna v podobě you should see me in a crown 

Třetí singl loňského roku byl pro posluchače velkým šokem. Skladbou you should see me in a crown se Billie představila v jiném světle a dala vědět, že éra don’t smile at me skončila. Zpěvačka se stejně jako u when the party’s over obrátila k minimalismu, tentokrát však ne v podobě balady, ale trapové skladby. K rychlému beatu přidala sebevědomý text, pro ní dosud také poměrně neznámou složku, ve kterém zpívá „Watch me make ’em bow / One by one by one“.

Minimalistický singl bury a friend

Píseň z konce ledna tohoto roku se opět nese na jiné vlně než předchozí tvorba. Eilish míchá melodii podobnou People Are Strange od The Doors a beat, který zase výrazně připomíná Black Skinhead od Kanye Westa. Vytváří tak kombinaci synthpopu, elektra, a minimalistických vokálů.


Napište komentář