TIP REDAKCE: Jaká muzika vzniká v boji protestů Black Lives Matter? Tvoří Machine Gun Kelly i Beyoncé

Machine Gun Kelly - Forum Karlín, 2019 | Foto: Lukáš Matoušek, MonsterMusic

Ač se to nezdá, americká společnost je stále na nohou a v ulicích. Po vraždách Breonny Taylor, George Floyda a dalších se rozbouřily protesty po celých Spojených státech a vyvolaly samozřejmě i notnou dávku hudebních reakcí. Ty obstarali interpreti jako Fever 333, Beyoncé nebo The Killers.

Travis Barker ve spolupráci s Machine Gun Kellym, Ho99o9 a Fever 333

Bubeník blink-182 již delší dobu hostuje u skladeb mnoha jiných umělců, často i u mladší hudební generace (Yungblud, Halsey). V současné situaci se pustil hned do několika různých spoluprací. Tou nejpopulárnější byla cover verze hitu od Rage Against The Machine. Bezpochyby nejslavnější protestsong Killing In The Name proti policejní brutalitě vyšel na začátku devadesátek jako reakce na případ Rodneyho Kinga a následných protestů, jaké Spojené státy nepoznaly od vraždy Martina Luthera Kinga Jr. v roce 1968. Rage Against The Machine se po vypuknutí amerických protestů opět dostali na příčky hitparád, a tak jejich největší pecce dodal Machine Gun Kelly s Travisem čerstvý náboj.

Čtěte také: TIP REDAKCE: 5 zásadních hitů, které pomohly Yungbludovi v cestě na vrchol

Bubeník se podílel také na skladbě Supremacy od kapely Fever 333, která je dnes určitě jednou z nejvíce politicky vyhrazených skupin. Už jen proto, že v jejím čele stojí Jason Aalon Butler (dříve působil jako zpěvák letlive). Oba umělci si však našli mezi protestováním čas nejen na studio, ale i na koncertní live stream – ten už ovšem společný nebyl. Travis Barker se totiž na pár songů spojil s duem Ho99o9, jenž nedávno vystoupilo také v České republice. Odehráli spolu mimo jiné song Christopher Dorner, novinku Ho99o9, v níž se nahlíží na zkažený systém pohledem stejnojmenného bývalého policisty, který v roce 2013 zabil několik svých kolegů. Tahle dvojice se totiž kontroverze nikdy nebála.

Čtěte také: Anarchie v Rock Café: Ho99o9 přivezli paniku, kontroverzi a propracovaný rap-punk

Terrace Martin s novým projektem i Denzelem Currym

Hudebník a producent Terrace Martin se dal po vypuknutí nepokojů dohromady hned s několika přáteli a jako jedna z nejrychlejších reakcí na danou situaci vznikl song Pig Feet. Ten je silný jak po stránce instrumentální – zejména díky skvělému saxofonu Kamasi Washington – tak lyrické. Dvojici rapperů tvoří Daylyt a Denzel Curry, přičemž bratr Curryho zemřel právě následkem policejní brutality. Pár dní poté vydal Terrace Martin naopak jemný song s Leonem Bridgesem, kde zpěvák předává posluchači pocity člověka před násilnou smrtí. Bridges se snaží dát obětem z rukou policie lidskost, abychom se nesoustředili jen na protesty v ulicích, ale uvědomili si hodnotu lidského života.

Čtěte také: TIP REDAKCE: 8 kapel, které se nebojí opřít do politiky

Ze strany amerického producenta to však nebylo zdaleka vše. V projektu Dinner Party se s Terracem Martinem spojili hudebníci Kamasi Washington, 9th WonderRobert Glasper, aby vytvořili moderní kombinaci jazzu, funku a hip-hopu. Sedmi-skladbové album vyšlo před pár dny a přestože v procesu tvorby bylo samozřejmě mnohem déle než samotné hnutí Black Lives Matter, získalo celosvětovou pozornost.

Odezva z jiných zemí

Hudební reakce na protesty rychle cestovala až přes oceán mnohem blíže k nám. Kdo je například fanouškem ruské punk rockové aktivistické kapely Pussy Riot, bylo mu jasné, že si toto feministické uskupení nebude brát servítky. Přestože většinou provokují spíše domácí autoritativní režim, nikdy se nebáli opřít i do problémů za svými hranicemi. Na konci května vydali spolu s argentinskými rappery Dillom, Parcas a Muerejoven skladbu 1312 (číslicemi zapsáno ACAB, tedy All Cops Are Bastards), což sice pojalo i počátky protestů v USA, ale primárně song odpovídal na dřívější protesty v Jižní Americe. V červenci pak vydali další píseň, tentokrát jednoduše nazvanou Riot v reakci nejen na Black Lives Matter, ale i na zatčení Petera Verzilova v Rusku.

Čtěte také: TIP REDAKCE: Nejzásadnější momenty ve Stormzyho cestě na vrchol

Velkou odezvu na hnutí v Americe zaznamenala i Velká Británie, kde se také našlo mnoho hudebníků, co již nechtěli být zticha. Ať už šlo o silná vyjádření například ze strany Stormzyho, či hudebních počinů, k čemuž sáhli třeba Hot Milk. Kapela z Manchesteru, která měla vystoupit na letošním Rock for People a loni předskakovala ve Futurum Music Baru You Me At Six, vypustila do světa zatím svou hudebně nejdravější a nejtvrdší novinku pod názvem California’s Burning. V ní kritizují například apatii těch, kteří se rozhodli přehlížet problémy a sociální nespravedlnosti ve světě.

Alicia Keys a Beyoncé oslavovaly Juneteenth

19. června se ve Spojených státech oslavuje svátek Juneteenth jako konec otrokářství a právě v nynější situaci byl důležitou součástí protestů. Na znamení hrdosti i bolesti afroamerické komunity odkazovaly především ženské zpěvačky a jejich skladby, které právě v tento den vyšly. První byla Perfect Way To Die od Alicii Keys. Ta zpívá z pohledu matky, truchlící nad smrtí svého dítěte, a přestože byla píseň dle zpěvačky složena na základě již dřívějších úmrtí z rukou policie, její text byl právě teď velmi relevantní.

Čtěte také: TIP REDAKCE: 10 žen, které ovládají žánr R&B

Alicia Keys se svou klavírní baladou ale nebyla ten den jediným hlasem, který měl co říct. S překvapující novinkou se představila také samotná Beyoncé. V písni Black Parade se zaměřuje na hodnotu a sílu lidí její rasy, odkazuje na policejní brutalitu i na současné protesty. Téměř pětiminutový song je navíc benefiční pomocí vybraným menším podnikům v koronavirové krizi. Za zmínku stojí pak rozhodně také skladba I Can’t Breathe od zpěvačky H.E.R., protože i její píseň plná frustrace a apelů reprezentovala letošní 19. červen.

Hip-hop jde ve šlépějích bluesu a stává se hlasem protestů

Stejně jako tomu bylo v šedesátých letech s Ninou Simone, Marvinem Gaye či Bobem Dylanem, dnes přebrala jejich protestní povahu vlna hip-hopu. Zřejmě nejpopulárnější se stal track The Bigger Picture od Lil Babyho, který poskytuje velmi střízlivý pohled na celou věc i dlouhodobé systematické problémy, zatímco ukazuje i lidský pohled – třeba jeho úzkost, když uvidí policejní auto. Přestože přiznává, že změna nemůže přijít přes noc, někde se začít musí. Anderson .Paak v Lockdown zase rapuje například o zážitcích z protestů a jakým způsobem policie rozháněla i klidné protesty, kterých se účastnil. Skvělým počinem se blýskl také DaBabyMeek Mill a mnoho dalších.

Čtěte také: 7 hip-hopových projektů, které nám dala doba koronavirová

Podstatnou položkou v hip hopové hudební sféře k momentální situaci bylo pak bezpochyby také nové album od Run The Jewels. Dvojice rapperů jej nakonec vydala na začátku června o dva dny dříve před oficiálním vypuštěním, protože až děsivě zachycovalo stav společnosti i to, proč vůbec vyšli lidé do ulic. Přestože byla deska RTJ4 hotová dávno před počátkem protestů, zní jako kdyby byla psána přímo v reakci na ně, přičemž dokonce obsahuje v souvislosti s policejní brutalitou i osudná slova I can’t breathe.” Není divu, že si Rage Against The Machine na svou nadcházející tour vybrali za support právě Run The Jewels. Nad jejich koncertem v Česku ovšem stále visí pořádný otázník kvůli Covidu-19.

Čtěte také: Do Prahy se vrátí Rage Against the Machine, vystoupí tu po 24 letech

Legendy nezůstaly mlčet

Zatímco většinu protestsongů logicky obstarává především mladší generace hudebníků, zapojit se nebály i hvězdy s mnohem delší působností na scéně, například The Killers s dvacetiletou historií – ti totiž upravili starší verzi Land of the Free a nahráli ji s textem odkazující na nejnovější události. Větší překvapení ovšem přišlo z mnohem staršího železa. Uskupení Public Enemy vydalo legendární song Fight The Power již před více než 30 lety, přesto se nyní vrátili s údernou skladbou State Of The Union (STFU). V ní se pouští jak do policejní brutality, tak do odporu k Donaldu Trumpovi.

Čtěte také: ZAOSTŘENO NA: Koho pobouřil Donald Trump? Nová deska Nothing But Thieves vyjde na podzim

Ruku k dílu přiložili i Bon Jovi, kteří před pár dny přinesli na svět píseň American Reckoning, kde zpívají o stavu amerického systému a jak se historie opakuje. Song bude dle všeho dodatečně přidán i na chystané album kapely, jenž bylo posunuto kvůli pandemii. Po 14 letech se tento týden s novou deskou Gaslighter vrátilo i dámské country popové trio Dixie Chicks (nyní již jen The Chicks) v čele s protestsongem March March. Nové verze se dočkala také skladba Never Gonna Break My Faith od zesnulé královny soulu Arethy Franklin. Klip zachycuje protesty dneška a 60. let při boji za práva občanů a ukazuje jejich podobnost.


Napište komentář

Václav Pilka
O Václav Pilka 214 Článků
Jsem student literární tvorby v Praze a hudba je pro mě obrovská část života. Protože ale nikde nehraju, tak o ní alespoň píšu. Žánrově se skoro vůbec nevymezuju, takže mám rád třeba Enter Shikari, Architects, blink-182, Brand New, Yung Leana nebo The 1975. Vedu mimo jiné i portál o méně populárních interpretech justlisten.cz