Post-punková tancovačka: V MeetFactory řádili neúnavní Britové Shame

Shame | Zdroj: oficiální Facebook kapely

Poklidnou říjnovou sobotu přijeli do Prahy rozladit britští Shame svou nekompromisní tvorbou a živým vystupováním rovnajícím se síle hurikánu.

Charlie Steen (neplést si s americkým hercem) se svou čtyřčlennou bandou zavítali po dvou letech znovu do naší metropole. Nová deska Cutthroat si vyžádala plnohodnotné turné, a tak svou největší tuzemskou headline show napěchovanou největšími hity post-punkové slasti dovezli i do smíchovské MeetFactory. Aktuálně ve zmíněném žánru z britských ostrovů vévodí IDLES a Fontaines D.C., z nováčků růžky vystrkují zase třeba Gurriers nebo SPRINTS. Shame svou cestu razí již od roku 2014 a právě jejich živé koncerty jsou jedním z hlavních pilířů okolo věhlasné pověsti nespoutaného kvintetu z Londýna.

Čtěte také: Yungblud nadchl Prahu. Příští Bludfest bude v České republice

Britové vzali pódium útokem přesně v oznámený čas, v devět hodin večerních, a jízda to byla panečku od začátku až do konce. Pot, moshpity, tancování, crowdsurfing a vše dirigovala kapela. Zpěvák ve slunečních brýlích, kšandách a s límcem kolem krku měnil náladu večera a rytmus písní. Basák vyváděl psí kusy a hlava nehlava poletoval po stagi, skákal a dělal kotrmelce. V jednu chvíli na zem padl i stojan na mikrofon. Chemie mezi ním a zpěvákem by se v našich končinách dala přirovnat třeba k Mardošovi a Milanu Caisovi z Tata Bojs. Zbytek sebranky výraznou dvojici skvěle doplňoval muzikantsky, a to na dvojici kytar a sadě bicích. Hrálo se hlava nehlava.

Z nového alba nejvíce zaujaly klenoty jako Cowards Around, Nothing Better, Quiet Life, a samozřejmě ta titulní – ale k té se ještě dostaneme. Album Cutthroat také skvěle zapadlo mezi starší tvorbu. Tranzice z písně Plaster do Aderall nechť je toho důkazem. Čtyřhlasná Born in Luton z alba Drunk Tank Pink vyvolala naprostou sonickou euforii. Na stejném albu tesaná Snow Day jen potvrdila, proč je zrovna tato deska nejznámějším a nejoceňovanějším dílem pětice. Gradace z doslovného vyprávění textu až do smrště všech nástrojů rovnající se hudební extázi je jedním z důvodů, proč jsou Shame jmenování v první linii zvoleného žánru, který proslavili Joy Division.

Čtěte také: Been Stellar jsou dost možná Radiohead generace Z, v Praze ze sebe vydali úplně vše

Tvorba kapely je velmi ovlivněná politikou i světovou situací, proto nechybělo skandování k osvobození Palestiny před jejich největším hitem One Rizla. U merche následně vybírali dary, a to i pro nadace zabývající se duševním zdravím a právy utlačovaných. Shame nehrají s přídavkem, a tak svůj neúnavný set ukončili nejstreamovanějším hitem z posledního alba, titulní Cutthroat. To jsem už do moshpitu musel i já, nešlo odolat. Úderný hit vás doslova praští do čumáku. Sám zpěvák si při něm musel skočit do lidí.

Včerejší večer ve společnosti Shame byl stvořen pro milovníky experimentálních melodií, chaosu a živelné energie. Kapela dodala do posledního puntíku to, co se od ní očekávalo, a já doufám, že k nám zavítají znovu třeba i kolegové z Black Midi nebo Viagra Boys. Děkujeme pořadatelům. Ať žije post-punk!