Zemřeli hudební kritik Jiří Černý, Jan Kalina ze Sto zvířat a Vašo Patejdl z Elánu

Jan Kalina, Hradecký Majáles 2017 | Foto: Martina Havlíčková, MonsterMusic

Srpen bohužel nemusí být pouze měsícem letní pohody – své o tom ví i česká hudební scéna, neboť během pouhých dvou dnů ztratila své tři významné představitele. Jde o Jiřího Černého, doyena české hudební žurnalistiky, Vašo Patejdla, vůdčí osobnost slovenské kapely Elán, a také o Jana Kalinu, dlouholetého zpěváka, perkusisty a skladatele skupiny Sto zvířat, která patří k vůbec nejoblíbenějším na tuzemské scéně žánru ska.

Jiří Černý byl bez debat tou vůbec nejvýznamnější postavou české hudební novinařiny. V 60. letech se zasloužil o průnik západní hudby do českého éteru skrz neprostupnou Železnou oponu. Při Sametové revoluci na balkonu Melantrichu uvedl Karla Kryla a Martu Kubišovou pro Václavské náměstí plné Čechů a Slováků, kteří s nadějí v očích vyhlíželi konec totality. Jiří Černý až do pokročilého stáří pokračoval s hudební osvětou, a to především prostřednictvím poslechových večírků, s nimiž objížděl republiku. Již několik desetiletí se tento publicista těší ohromné úctě mezi kolegy i obecenstvem a vše, co řekl nebo napsal, by zasloužilo přinejmenším zarámovat. Jiří Černý zemřel v pátek 18. srpna 2023 po dlouhé a těžké nemoci ve věku 87 let.

Zdrcující zprávou bylo téhož dne úmrtí Jana Kaliny, který dlouho patřil mezi vůbec nejoblíbenější české tváře houpavého žánru ska. Ve své kapele Sto zvířat platil za skutečného frontmana se sympatickým hlasem, skladatelským talentem i zdatnou hrou na rozličné bubínky a perkuse. Skupina dlouhá léta aktivně koncertovala a nejinak tomu bylo i letos. Vydání nové desky Noční ptáci je již na spadnutí (jde o půlku září) a již příští týden měla kapela nové písničky představit oddaným fanouškům v pražském Jazz Docku. Jan Kalina naneštěstí naposledy vydechl ve věku 58 let s tím, že příčina úmrtí zatím není známá veřejnosti.

Do třetice všeho smutného opustil náš svět v sobotu 19. srpna 2023 slovenský zpěvák, muzikant a textař Vašo Patejdl. Dlouhá léta byl hlavním protagonistou hitmakerské kapely Elán, jež se těšila masivní popularitě na Slovensku i u nás. Nezvykle obratně se umělec prosadil také na sólové dráze – za své mluví už vítězství na Bratislavské lyře roku 1987. Jako skladatel také napsal jedny z největších hitů pro interprety, jakými jsou Richard Müller, Marika Gombitová či Heidi Janků. Vašo Patejdl zemřel po krátké a těžké nemoci ve věku 68 let.

Věčnou čest památce všech tří osobností!