Nechť hudba hraje: OneRepublic milují Prahu, hrají skvěle a zůstávají svoji

OneRepublic - O2 arena, 2025 | Foto: Pavla Hartmanová, Live Nation CZ

Oblíbení a rádii milovaní OneRepublic včera po dvou letech opět vyprodali největší českou halu. Proslulý skladatel, zpěvák a frontman Ryan Tedder přitom projevoval lásku k Praze, střihl si pár vět v češtině a nebál se ani párkrát kopnout do davu.

Americká pětice v popředí s věhlasným skladatelem Ryanem Tedderem má k Praze velmi vřelý vztah a vrací se k nám při každé možné příležitosti. Svou první O2 arenu vespolek zažili již v roce 2008, rok po vydání debutového alba Dreaming Out Loud, kdy nepředskakovali nikomu jinému než výstřednímu bohémovi Lennymu Kravitzovi. První samostatný koncert následně odehráli v klubu SaSaZu tři roky poté, a postupně se vypracovali na celosvětově úspěšnou kapelu, která strhává davy do úplného vyprodání svých koncertů v těch největších halách.

Čtěte také: Robbie Williams pražské O2 areně ukázal, že je stále králem bavičů

Přestože možná nemají tak mohutný hudební odkaz jako britští kolegové Coldplay nebo všudypřítomný hype lasvegaských Imagine Dragons, patří do podmnožiny kapel, o které je těžké nezavadit. Jejich chytlavé formuli se odolává těžce. Rádia je milují, hity vydávají jako na kolovrátku, a právě naživo se jejich všestranný talent kloubí do velkolepého formátu prvotřídní zábavy plné autentičnosti, a to bez nutnosti přehnaného pozlátka a nadýchané vaty.

V Americe se za poslední měsíce s nadsázkou řečeno dějí věci, a tak se kapela rozhodla utéct do Evropy. Tak se dá totiž přeložit název probíhajícího turné. S úprkem jim dopomohla sympatická zpěvačka Ella Henderson. Její líbivý hlas se rozléhal prostory jedna báseň, křehké balady o lásce střídala s rozjetější tvorbou říznutou třeba drum’n’bassem a odezva byla více než hřejivá. Svůj set postavený na podkladu kláves a bicích doprovodné kapely příhodně ukončila písní Ghost, kterou složila právě s pomocí zpěváka, aneb v backstagi se již připravující hlavní hvězdy večera.

Dvouhodinový set OneRepublic byl odstartován tóny prvního singlu z třetího alba Native, Feel Again. Živé smyčce přidaly písni nový rozměr, konfety se roztříštily ve vzduchu a mohlo se začít. Kdo měl dobré oko, mohl si všimnout, že pětičlenná kapela tentokrát nebyla v klasické sestavě – chyběl kytarista Drew Brown. „Děkuji, jak se máte?“ ptal se zpěvák česky a sdílel své vzpomínky na Prahu, která byla jeho prvním navštíveným městem v Evropě a kde jeho rodiče dokonce i chvíli bydleli. Za kapelou se v kruhovém obrazci promítala různá videa z cest či animace doplňující vizuální stránku hrající písně.

Třetí album Native bylo na seznamu odehraných skladeb zastoupeno rozhodně nejvíce. Jedná se o jejich nejpopulárnější počin, který zároveň zaznamenal odklon od alternativní scény k té více elektronické a popové. Tudíž k cestě, která definovala jejich pozdější zvuk a celkovou image, se kterou fungují již téměř deset let. Jak jinak lépe slepit setlist dohromady, který má pojit obě strany mince, kterými byli muzikanti proslaveni? Přitom se na nostalgii nelpělo. Z prvních dvou alb zazněla Good Life v nové verzi s interpolací s Midnight City od M38 nebo vynikající Stop and Stare, která podle slov samotné kapely stála za tím, že existují ještě dnes. Krásnými momenty se staly pomalejší klasiky Secrets a Apologize, z nových písní nejvíce zazářila RUNAWAY či I Ain’t Worried z filmu Top Gun: Maverick.

Čtěte také: Avatar Live in Concert: Zvukový vesmír Jamese Hornera zazářil v O2 universu

Housle a cello byly kromě klasicky používaných nástrojů jedny z nejdůležitějších podkladů hudební magie OneRepublic, se kterou se primárně odlišují od spousty kolegů. Stylově byly přidány třeba do úvodu takové skladby, jakou je prvoplánová Rescue Me, což ji samotnou povzneslo na další úroveň. Kromě hlavního pódia nechybělo ani mini pódium uprostřed haly, na kterém si kapela mimo jiné střihla covery Beyoncé a Leony Lewis. Stojí za nimi a dalšími desítkami hitů právě frontman Ryan Tedder. Ještě předtím však vykopl tři podepsané míče šťastlivcům v sektorech na sezení. Jakou to mělo návaznost na právě probíhající část vystoupení, kde se vše chtěně zpomalilo? Žádnou, což sám podotkl s tím, že ho to prostě baví. Co se mohlo zdát jako pokus o trapný vtip bylo nakonec vlastně povedené. Pro šťastlivce se bude jednat o neotřelý suvenýr a nečekaný zážitek.

Čtěte také: Říjen 2025 v hudebních akcích: Yungblud, The Offspring, OneRepublic či Enter Shikari rozdovádí Prahu

Mezi hlavní přednosti živého vystupování pětice patří to, že hrají opravdu naživo. Kde někteří kolegové používají takzvané backing vocals nebo přebytek samplů, tam kapela používá opravdové nástroje. Tedder střídal kytaru za klavír, své falsetto použil naplno u hřejivé Can’t Stop. Kapela zahrála i doposud nevydanou skladbu I Need Your Love. Mimo záběry z centra Prahy, kde nechyběly ani na roštu točící se trdelníky, byly před vynikající I Lived puštěny video vzkazy od nejvěrnějších fanoušků, kteří odpovídali na to, co a jak moc pro ně kapela znamená. „Nerozumím česky, ale miluju vás“ – zpěvák projevoval davu tolik lásky, že ji už nebylo kam dávat. Kytarista Zach Filkinsen odehrál na španělku několik latinských sól, vyměnili si se zpěvákem pár vtípků a jelo se do finále – s počítáním hvězd v Counting Stars až do euforie taneční If I Lose Myself. A kdo nikam nespěchal, ten si mohl dát ještě s Tedderem Wonderwall od Oasis.

Až na několik momentů, jako je jedna z nejhorších písní kapely, I Don’t Wanna Wait, se OneRepublic jeví jako solidní muzikanti s citem, které chce člověk příště vidět znovu. Nedělám si iluze, že podobnou obdobu vřelosti a autenticity neprojevují v každém dalším navštíveném městě, přece však nepůsobila nuceně. Konceptuálně show sice žádný velký teátr nenabídla, o té to ale nebylo. Kapela hrála naživo a hrála skvěle. Jakožto fanoušek především prvních tří alb mě přesvědčili dát po letech znovu i jejich pozdější tvorbě seriózní poslech. Bravo.