Časy se mění a s nimi i Marilyn Manson. Průšvihy a kontroverze vyměnil v Brně za profesionalitu a chtíč

Marilyn Manson - Brno, 2025 | Foto: Lukáš Urbaník, Live Nation

Snažili se mě od vás vzít, ale nepodařilo se jim to. Jsem nezničitelný!“ hlásal mezi prvními písněmi. Jedna z nejextravagantnějších osobností hudební scény se po letech v exilu vrátila na koncertní pódia. Co vše se za ty roky u Mansona změnilo a jak to v brněnské hale nakonec dopadlo?

V roce 2021 se nad hlavou Briana Warnera, známého pod pseudonymem Marilyn Manson, začalo shromažďovat černé mračno, které by se dalo zařadit mezi jedno z nejzásadnějších zrušení veřejné osoby v novodobé historii. Obvinění ze sexuálního napadení a zneužívání několika žen zapříčinilo tříletou ztrátu veškerých probíhajících projektů a začernily Mansonovo již tak velmi polarizující veřejné mínění. V důsledku vážnosti obvinění mísícími se s kontroverzemi textů, minulých prohlášení a průserů během jeho již přes 30 let dlouhé kariéry, se pověst nepodařila výrazně napravit ani s mimosoudním vyrovnáním, či zrušením trestního stíhání v důsledku nedostatku důkazů.

Čtěte také: Marilyn Manson se vyhne soudu

I přesto však pod novým labelem vydal novou desku One Assassination Under God – Chapter 1 a znovu brázdí koncertní pódia. Stálý zájem jeho podporovatelů si ověřil kompletně vyprodanými koncerty v Evropě, mezi které patřil i koncert v Brně, jehož datum padlo příhodně na den svatého Valentýna.

Před zkouškou času a vitality 56letého industriálního démona pódium rozehřála francouzská pětice The Blackmordia se svým osmdesátkovým rockovým zvukem připomínající třeba takové Bon Jovi nebo dokonce Europe. Zpěvák čas od času zaječel jako frontman Greta Van Fleet a snažil se naparovat jako Lenny Kravitz – stejně však jako v minulých letech předskokan evropského turné neodrážel zvuk hlavní hvězdy. Večer by si zkrátka zasloužil něco tvrdšího nebo industriálně spjatého.

S černou plachtou padající dolů začal Marilyn Manson svou novou etapu. S kapelou ve složení Tyler Bates (kytara), Reba Meyer (druhá kytara), Matthew Montgomery (basa) a Gil Sharone (bicí) to rozjel hned s novým materiálem – povedenou skladbou Nod If You Understand. Jednu z nejvýraznějších věcí z nového alba doprovázelo charakteristické skučení, řev a znatelně zlepšené vokální techniky. Manson před několika dny sdílel, že je přes 4 roky střízlivý a to se odráží i na formě, se kterou vystupuje na pódiu. Naposledy v pražské Tipsport areně v roce 2018 odehrál pouhých 13 písní i s přídavkem, a proto navíc potěšilo i to, že hrál necelou hodinu a půl. Tentokrát měl navíc i všechny končetiny v pořádku.

Čtěte také: Mike Hranica z The Devil Wears Prada: Mám českou krev, největší pouto mám k hokeji a ke Kunderovi

Show doprovázelo sedm různě problikávajících obrácených křížů, které evokovaly kříž z přebalu desky Heaven Upside Down z roku 2017, tři na každé straně pódia a jeden uprostřed. Vyprodaná hala, která většinu času působí jako sportoviště, si se zvukem překvapivě dobře poradila, a tak se obavy desítek příznivců nešťastných z vybraného místa konání nenaplnily. Největší reakce davu vzbouzely starší a osvědčené věci jako Disposable Teens, This Is the New Shit, mOBSCENE, či The Dope Show. Z těch nových to byly zase singly Raise the Red Flag a As Sick as the Secrets Within. Během vybraných songů používal Manson i kostýmy a rekvizity spjaté s danou érou. Samozřejmě nechyběla ani úprava textu v glam-rockové Dope Show: „Říkají, že drogy se vyrábějí v Česku!“ Tvorba od roku 2007 do roku 2020 čítající 6 alb byla naopak umělcem naprosto ignorována a jako by vůbec neexistovala.

Spousta aspektů jeho show zůstala nezměněna, a to hlavně z důvodu, že vlastně inovaci ani nepotřebují a fungují i po letech stále dobře. Svou podstatu tvorby a performance si Marilyn Manson drží, zbytečně si nevyskakoval na spoluhráče ani na dav a vystupoval s jakousi u něj doposud nevídanou pokorou a profesionalitou. Několikrát i poděkoval. Sice jednou nebo dvakrát zopakoval, jak se cítí ublíženě, že je nezničitelný a z celé kauzy pouze silnější, avšak i přesto bylo znatelně vidět, že je při smyslech více než kdy předtím. Nepřijel do Brna kázat a předvádět svou aroganci – tentokrát bylo skutečně vidět, že se snaží a chce si napravit svou pochroumanou reputaci, a to hlavně reputaci živého umělce. Už bylo na čase.

Čtěte také: Únor 2025 v hudebních akcích: Návrat Marilyna Mansona nebo první a poslední možnost vidět Cyndi Lauper

Vyvrcholení večera nastalo s ikonickou Sweet Dreams (Are Made of This) převzatou od Eurythmics a kterou si Manson za ta léta doslova přisvojil. V přídavku pak udělala radost emotivní Coma White, kterou hrává sporadicky. S padajícím sněhem a geniální instrumentální dohrou odešel i s kapelou bez velkého rozloučení zpátky do backstage. Valentýn byl téhož dne pak ukončen příhodnou a 25 let starou Valentine’s Day, puštěnou však pouze z reproduktoru k hezčímu přesunu do šaten a na cestu domů.

Mansonův veřejný obraz zdá se zůstane značně poskvrněn i nadále. Kontroverze vyvolával od samého začátku svojí kariéry, jen přípustnost šokování se mění. Nakonec je však dost možná právě díky tomu umělec již 4 roky čistý a ve formě. Jeho dlouhá trnitá cesta z pekla vzala snad tu správnou odbočku.