Bez Ladu a Skladu hráli v Rock Café s precizností, poukazovali na hrůzy komunistického režimu

Bez Ladu a Skladu | Zdroj: bezladuaskladu.sk

Bez Ladu a Skladu je slovenská undergroundová skupina z druhé poloviny osmdesátých let vedená Michalem Kaščákem, který je mimo jiné také zakladatelem populárního slovenského festivalu Pohoda. V Rock Café odehráli výborný set, vzpomínali na své začátky a projevili i podporu Ukrajině v probíhajícím válečném konfliktu.

Zastihnout šestičlennou bandu z Trenčína živě na pódiu je docela oříšek. Ačkoliv letos oslavuje 40 let od vzniku kapely, hraje před publikem velmi sporadicky a spíše pro radost. Sám zpěvák Michal Kaščák kapelu nazývá revivalem, jelikož více než tři dekády nic nevydala, a hraje tak pouze svou původní tvorbu z přelomu osmdesátých a devadesátých let.

V Rock Café hráli s legendou slovenské punkové scény Slobodná EurópaZ důvodu obsáhlého probíhajícího rozhovoru se zpěvákem Bez Ladu během setu Slobodky jsme druhou kapelu nestihli. Rozhovor zaměřený na kapelu, politickou situaci na Slovensku mísící se do kultury a letošní ročník festivalu Pohoda můžete očekávat brzy!

Čtěte také: Tata Bojs byli ve Foru Karlín nadčasoví i světoví, prázdno vyplnili neuvěřitelnou atmosférou a projekcemi

Bez Ladu a Skladu se bouřili proti komunistickému režimu ve velmi útlém věku, své první eponymní album mohli oficiálně vydat až s pádem železné opony, tedy v roce 1990. No a kde jinde než v pražském undergroundovém klubu na Národní třídě vzniklém ve stejném roce by měl takový koncert probíhat? Rock Café hlásilo vyprodáno a uvnitř se nedalo hnout.

Svůj povedený set odstartovali výraznou a doslova napínající a rozpínající se skladbou Postavme sa na hlavu, která začíná přes minutu dlouhým hudebním intrem. Instrumentální prvky jsou velkým specifikem kapely. Mísí líbivé a často i schválně chaotické tóny saxofonů, bicích, kytary, kláves a basy s neučesanými vokály. Jde o více než vydatný mix všemožných hudebních nástrojů a tónů, který zní naživo naprosto kolosálně a hlavně precizně.

Je to však celé také jedna velká zábava. Humorné Parné valce nebo Celý svet bude plný pohody… atmosféru zlehčily a bavily jak textem, tak rozvernou melodikou. Michal poskakoval na pódiu, interagoval se členy kapely, jeho bratr Peter si v jedné pasáži i odskočil zatančit do publika. Radost z živého hraní kamarádů slavících 40 let od vzniku kapely je více než znatelná. Za šesticí z Trenčína byla pouze plachta a oproti minulému koncertu v Paláci Akropolis si vystačili bez projekcí. Ty ovšem nebyly vůbec zapotřebí.

Čtěte také: Katarzia v Lucerna Music Baru s naprostou lehkostí překračovala hranice mezi elektronikou a akustikou

Důležitost textů písní jako jsou Odtnite mu hlavu, Udavač nebo Píšte všetci modrým perom člověka automaticky přenesly do osmdesátek a bezbrannosti spojené s vládou komunistů, ať už člověk v té době žil a nebo ne. Michal Kaščák vzpomínal, že jim nástroje k vydání prvního alba vypůjčil zesnulý Meky Žbirka, jehož žena se na vystoupení přišla podívat také. Jednu ze slok z posledních písní v přídavku zazpíval v ukrajinštině a ještě předtím ji i celou zemi věnoval: „Snad si takové koncerty budou moct brzy užívat volně i tam.“ Vzhledem k celé eskalující politické situaci, která nabírá celosvětového rozměru, tak vystoupení a celý večer nabraly své důležitosti.

Hodinový set i s přídavkem byl oceněn velkým potleskem vyprodaného klubu. Kdo živé vystoupení Bez Ladu a Skladu již zažil, jistě ví, že je jejich energie nakažlivá, autentická i velmi specifická. Znáte jinou kapelu, kde hraje ředitel festivalu, primátor města a ředitel fakultní nemocnice, a která hraje jen tak nárazově? Je to prostě punk s důležitým poselstvím, na které je nutno upozorňovat.