Ze Swallow the Sun tekly ve Futuru emoce proudem

Swallow the Sun, Futurum 2023 | Foto: Jan Tran, MonsterMusic

Smíchovský Futurum Music Bar opět přivítal trojici kapel, které tentokrát všechny dost po svém zahrály různá pojetí melodického doom metalu, a to s důrazem na tklivou melodiku. Tento žánr sám o sobě nabízí spoustu možností k vyjádření hlubokých emocí a v šikovných muzikantských rukách pak jde o hotový posluchačský poklad. Podzemnímu sálu to 3. května 2023 ukázaly kapely Shores of Null, Avatarium a Swallow the Sun.

První kapela jménem Shores of Null pochází z Říma a se svou přísnou rytmikou má blízko k melodickému black metalu. Temné doomové riffy jsou pak pro jejich hudbu pevnou kostrou. Rovněž ve Futuru skupina zahrála bez zaváhání a nechala jedině vyniknout svému hudebnímu umu. Byla radost poslechnout si už z počátku události skvělou souhru v písních, které mají spád a ve kterých si jednotlivé linky vzájemně báječně odpovídají. Podobný soulad panoval celou dobu také mezi celkovým pocitovým vyzněním a striktní hudební úderností, které navíc slušely pestré progresivní prvky. Celému zážitku nasadil korunu zpěvák Davide Straccione se svým technicky čistým a zároveň niterně emotivním hlasem. Shores of Null na prvním místě propagovali svoji vydařenou novinku The Loss of Beauty, nevynechali ale ani návrat k debutu Quiescence z roku 2014. Již tehdy šlo o hluboký odraz výborných muzikantských a skladatelských schopností, kterých bylo ostatně plné celé pražské vystoupení. Nebylo divu, že rostoucí publikum tyto Italy přijalo bezmála s otevřenou náručí.

Fotoreport: Foto: Swallow the Sun, 03.05.2023, Futurum, Praha

Již o krátkou chvíli později se pódia zmocnili švédští Avatarium v čele s charismatickou zpěvačkou Jennie-Ann Smith. Úvod se nesl ve zpěvném, komorním duchu skladby Stockholm. Tato poloha velmi svědčí sklonům kapely k jakémusi okultnímu folku, většina zbylého setu však proběhla v elektrizujícím, zvukově plném pojetí. Frontmanka se (na rozdíl od některých studiových nahrávek) zbytečně necpala celou dobu dopředu, místo toho vynikl ohromný muzikantský zápal zbytku kapely. Na podkladu důrazných bicích a tepající basy úžasně excelovala především klouzavá a procítěná kytarová hra Marcuse Jidella. Precizně působily jak jeho dynamicky vystavená sóla, tak valivé riffy, které se v sabbatím duchu leckdy posouvaly z hutného doom metalu do rychlejšího thrashe (samozřejmě ale v rovině úplných dobových prvopočátků těchto subžánrů). Smithin hlas byl nicméně jedním z hlavních prvků, kterými se skupina zapsala do paměti posluchačů, a totéž lze říci o její schopnosti napojit se s energií na obecenstvo. Kapela se s velkým zápalem pochlubila svou novou deskou Death, Where Is Your String, která dosud patří v její diskografii k těm vůbec nejpovedenějším.

Vrchol večera patřil finské kapele Swallow the Sun, která koncert odehrála zahalená do kapucí. I ona představila svou povedenou studiovou novinku, která dostala jméno Moonflowers. Dechberoucím intrem se stala skladba The Fight of Your Life – už v ní muzikanti ukázali přinejmenším schopnost stavět ve skladbách duchaplné a kontinuální kontrasty mezi čistými polohami a valivým death-doomovým masakrem. Totéž lze říci o zpěvákovi Mikko Kotamäkim, jehož plný hlas s naprostou krásou vynikl v obou případech. Bubeník Juuso Raatikainen mimo jiné zaujal svou vynalézavou hrou s činely a zbytek kapely všechny ohromil nejen souhrou, ale na prvním místě hlavně soudržnými linkami, ve kterých měla každá nota svoje místo. Truchlivé emoce pak z těchto zádumčivých náladotvůrců bez ustání tekly jako z mrazivého horského pramene. Jedněmi z nejsrdceryvnějších okamžiků byly třeba nápěvy skladeb Falling World nebo Keep Your Heart Safe From Me, takové posouzení je už ovšem spíš na vnitřních světech jednotlivých posluchačů. Důležité je, že vcelku Futurum Music Bar přinesl prostřednictvím Obscure Promotion výjimečný večer plný pestré metalové hudby i silných emocí přímo z muzikantských srdcí.


Napište komentář

Michal Tykva
O Michal Tykva 388 Článků
Narozen 1999 v Kolíně, nyní si užívám rozmanitého studia na FHS UK a především ještě rozmanitějšího světa muziky