Bažant Pohoda přivítá britské Suede

Suede | Foto: Kate Garner

Legendární britská kapela Suede, která byla v devadesátých letech spolu s Blur či Pulp u zrodu kytarového britpopu a ovládala tehdejší ostrovní hitparády, se chystá v létě vystoupit na slovenském festivalu Bažant Pohoda!

Suede, pojmenovaní podle Morriseyho debutového singlu z roku 1988, se objevili na londýnské hudební scéně rok po jeho vydání. Kapelu založili zpěvák Brett Anderson, kytarista Bernard Butler, Mat Osman, jenž hrál na basovou kytaru, a bubeník Simon Gilbert. I přestože jejich první studiová nahrávka Be My God/Art díky sporům s nahrávací společností nikdy nespatřila světlo světa a Suede tedy ještě nic nevydali, přitahovali velkou pozornost tisku. Byly do nich vkládány obrovské naděje a šířila se kolem nich pozitivní očekávání – například na obálce časopisu Melody Maker se jim v roce 1992 dostalo označení Nejlepší britská nová kapela.

První singl The Drowners vzbudil ohromné nadšení, protože se lišil od tehdy skomírající manchesterské a grunge scény. První eponymní album se v roce 1993 vyhouplo na přední příčky ostrovních hitparád a stalo se nejrychleji prodávaným debutem od roku 1984. Suede se právě díky němu stali nejpopulárnější kapelou v Británii a získali prestižní Mercury Music Prize za nejlepší album. Málokterá kapela od rozpadu The Smiths dokázala způsobit takový rozruch jen tím, že vydala několik singlů. Suede jsou mnohými považování za vůbec první britskou formaci, která pronikla do mainstreamu z nové vlny alternativního rocku 90. let. Svým staronovým stylem vydláždili cestičku takovým kapelám jako Blur či Pulp. Deník The Independent o nich v březnu roku 1993 napsal, že ještě nikdo od dob The Smiths či snad dokonce Sex Pistols, nezpůsobil takový poprask na hudební scéně.

Následující temnější deska Dog Man Star, která vyšla hned následující rok, ukázala, že se Suede snaží distancovat od svých britpopových kořenů. I přesto, že je právě toto album mnohdy považováno za to nejlepší, jeho nahrávání provázely těžkosti kvůli vnitřním sporům, které vyústily v odchod kytaristy Bernarda Butlera. Další album Coming Up, na jehož přípravě se podíleli i dva noví členové – Richard Oakes (kytara) a Neil Codling (klávesy), – vychází v roce 1996 a zaznamenává obrovský komerční úspěch. S pěti singly, které se vešly do Top 10 britské hitparády, se stalo celosvětově nejprodávanější deskou kapely a vyhouplo se na první místo britského prodejního žebříčku.

V roce 1997 se ukázalo, že je zpěvák Brett Anderson závislý na heroinu. I přes tyto problémy vychází v roce 1999 čtvrté studiové album Head Music produkované Stevem Osbornem, který spolupracoval například s New Order. O tři roky později pak deska A New Morning, jež byla komerčně naprosto neúspěšná. Na podzim roku 2003 Suede oznámili ukončení činnosti a rozchod. Po dlouhých spekulacích se v lednu roku 2010 potvrdily zvěsti a Suede se dali znovu dohromady, aby mohli zahrát sérii koncertů, mezi nimiž byl například charitativní koncert v londýnské Royal Albert Hall. Tři roky na to, letos v březnu, vydali své šesté a zatím poslední studiové album Bloodsports. To bylo kritiky velmi dobře přijato a s pozitivními ohlasy potvrdilo kapele úspěšný comeback. Před pár dny vystoupili Suede v pražské Lucerně, nyní je čeká slovenské publikum v létě na Bažant Pohodě. Máme se na co těšit!


Napište komentář

Petra Chromčáková
O Petra Chromčáková 153 Článků
Devatenáct let jsem prožila v Beskydech, nyní už delší dobu přebývám v Praze, kde studuju Elektronickou kulturu a sémiotiku. Momentálně se přechodně nacházím ve Švédsku, nejkrásnější zemi na světě. Mými největšími koníčky jsou film a hudba, proto jsem se před nějakou dobou rozhodla začít trochu psát a zavedlo mě to rovnou sem. Ze žánrů zvládám skoro všechno, nejvíc srdcovek je ale mezi kytarovkami. Nejzásadnější desky jsou pro mě Gorilla Manor (Local Natives), Funeral od Arcade Fire, War Stories od UNKLE a Mezzanine (Massive Attack).