Lucerna zažila fenomenální návrat britpopových Suede

Suede | Foto: Kate Garner

Londýnská legenda Suede, která byla v devadesátých letech jedním z průkopníků žánru britpop a patřila ve své době k vůbec nejpopulárnějším kapelám ve Velké Británii, vystoupila v rámci svého comebacku poprvé v Čechách. V sobotu 16. listopadu naplnila Lucernu nostalgií a předvedla skvělou show.

Suede jsou mnohými považování za vůbec první britskou formaci, která pronikla do mainstreamu z nové vlny alternativního rocku devadesátých let. Svým stylem vydláždili cestičku známějším kapelám, jakými jsou Blur či Pulp. Britský deník The Independent o nich v roce 1993 napsal, že ještě nikdo od dob The Smiths či snad dokonce Sex Pistols, nezpůsobil takový poprask na hudební scéně jako oni.

Suede, kteří se v roce 2010 dali po sedmileté pauze znovu dohromady, vydali letos v březnu po dlouhých jedenácti letech studiové odmlky své šesté a zatím poslední album s názvem Bloodsports. To bylo kritiky velmi dobře přijato a s pozitivními ohlasy potvrdilo kapele úspěšný comeback. O tom se nyní mohli čeští fanoušci přesvědčit sami.

Hlavní hvězdě večera předskakovala mladá indie popová kapela Teleman z Británie, která zahřívala pódium něco přes půl hodiny. Formace, jež teprve nedávno vydala svůj debutový singl Cristina, který produkoval Bernard Butler, bývalý hlavní kytarista Suede, předvedla poněkud statické vystoupení. To sklidilo ze strany obecenstva přiměřený potlesk a čtveřice zmizela v zákulisí.

Zhruba patnáct minut po deváté hodině přišla řada na Suede. Ti za velkého potlesku a jásotu zahráli skladbu Still Life z druhé studiové desky Dog Man Star (2004), po které následovaly dvě novinky z alba BloodsportsBarriers a It Starts and Ends With You. Zpěvák Brett Anderson chvílemi doslova lítal po pódiu z jedné strany na druhou. Byl při tom hodně sdílný s fanoušky, a to především v tom smyslu, že se během koncertu několikrát vrhnul v jejich náruč a mohli si tak sáhnout téměř všichni z prvních řad.

Suede zahráli během koncertu průřez celou svou tvorbou, zastoupena byla téměř všechna alba (výjimku tvořilo A New Morning z roku 2002). Z novinek zazněly kromě dvou dříve zmiňovaných ještě skladby Sabotage a For the Strangers, všechny zbylé pak byly z devadesátých let či počátku tisíciletí. Došlo také na ne příliš známé nahrávky. Jednou z nich byla například skladba Cheap, která se v roce 2002 objevila na singlu Positivity. Z těch proslulejších zazněly hity jako Trash, Animal Nitrate či Beautiful Ones. Při poslední zmiňované, která byla zároveň poslední skladbou před přídavkem, se celým sálem linul známý popěvek la la la la z úst téměř každého v publiku.

Se dvěma přídavky v podobě skladeb She’s In Fashion a Stay Together trvalo vystoupení něco kolem devadesáti minut. Suede, kteří slušně zaplnili Velký sál Lucerny, tak předvedli opravdu velkolepý comeback a zařídili fanouškům intenzivní zážitek. Na koncert přišli zástupci téměř všech věkových kategorií a ve vzduchu byla cítit nostalgie. Show nepotřebovala žádná zbytečná světla a vizuální bonusy, Brett Anderson na to, ukrást si pódium celé pro sebe, ve svých šestačtyřiceti letech zkrátka stále má.


Napište komentář

Petra Chromčáková
O Petra Chromčáková 153 Článků
Devatenáct let jsem prožila v Beskydech, nyní už delší dobu přebývám v Praze, kde studuju Elektronickou kulturu a sémiotiku. Momentálně se přechodně nacházím ve Švédsku, nejkrásnější zemi na světě. Mými největšími koníčky jsou film a hudba, proto jsem se před nějakou dobou rozhodla začít trochu psát a zavedlo mě to rovnou sem. Ze žánrů zvládám skoro všechno, nejvíc srdcovek je ale mezi kytarovkami. Nejzásadnější desky jsou pro mě Gorilla Manor (Local Natives), Funeral od Arcade Fire, War Stories od UNKLE a Mezzanine (Massive Attack).