Pokud budeme dále pokračovat ve svém sobeckém jednání a zavírat oči před budoucností, čeká nás bolestivý trest – takové poselství předává nejnovější píseň a videoklip Trest od české stálice Zrní. Krom masek působí v gradujícím videu silným dojmem i odkrytá těla všech muzikantů.
„Písnička je o vině, lhostejnosti, ignorantství a o trestu, kterej za to přijde. Videoklip jako takový je ale čistě vizuální. Chtěli jsme obrazem a pohybem vyjádřit tu silnou emoci, energii a naštvání. Jediným využitým symbolem je kosa v rukou hlavní postavy, která představuje nějakou vyšší, trestající moc,“ přibližuje koncept skladby zpěvák Jan Unger.
Rozhovor (2019): Zrní: Často slýcháme, že muzikant má hrát a ne se vrtat do politiky
Režisér a kameraman Tomáš Bláha video natočil s dvorní osvětlovačkou kapely Annou Laborovou a další častou spolupracovnicí na střihu Natálií Kratochvíle. Papírové masky ve ztížených podmínkách cestou na natáčení vytvořila manželka zpěváka Bára.
Celé natáčení proběhlo na pražské Malé straně v bytě u Honzy Fišera. Na tomtéž místě, kde předtím bydlel bubeník Zrní Ondřej Slavík a na němž se narodil jeho syn Eliáš. „Chtěli jsme natáčet na jednu kameru, bez štábu, bez komparzu, bez velkejch nákladů, jednoduše a přísně, jako tato písnička vznikala. Měl jsem nápad, že využijeme toho dupáku na každou dobu, budeme rytmicky střídat světlo a tmu a nebude se dít nic jinýho, než že se bude měnit situace na jedný židli. Z toho jsme vyšli,“ dodává Unger.
Čtěte také: Se sluncem v zádech vstupuje ŽANET. na českou hudební scénu
Skladba byla složena během jednoho nočního jamu s klavírem, na kterém na nahrávce debutuje Honza Fišer, který se v kapele obyčejně oddává hře na housle. „Při necelejch třech minutách, s úderným dupákem a ostrou kytarou v závěru je to přísná písnička, navíc s otevřeně ekologickým textem. Na týhle desce jsem prostě chtěl psát přímočaře. Neopisovat to příliš a nepoetizovat. Vyjádřit jasnej postoj,“ vysvětluje Unger.