Losangelská experimentální noise-rocková trojice je u nás jako doma. Během své kariéry HEALTH odehráli řádku headline koncertů v MeetFactory, dělali support The Neighbourhood ve Foru Karlín nebo Perturbator v Lucerna Music Baru. Předposledně si zařádili na loňském ročníku festivalu Brutal Assault a včera poprvé okusili prostory undergroundového klubu Fuchs2. Na návštěvnících nezůstala nit suchá.
Role předkapel nedělního večera se chopily extravagantní dvojice kapel Zetra a GosT. První ze zmíněných, londýnští Zetra, za pomoci syntezátorů, zpěvu a kytary předvedli pomalejší atmosférický gothic rock. Vystřídali je mnohem více energičtí Američané GosT, kterým stačila pouze basa a set synťáků, aby v davu vyvolali první z mnoha moshpitů. Synthwave s občasným prvkem dubstepu, přednahranými vokály, které se objevovaly však jen sporadicky, měl zaděláno na dark synth diskotéku roku. Ne že by byla konkurence veliká, ale producent James Lollar se svým alter egem nosícím lebku na obličeji se davu tuze líbil a dokázal by dost pravděpodobně nalákat i na své vlastní vystoupení.
Ve čtvrt na devět, se znělkou japonského anime Neon Genesis Evangelion (新世紀エヴァンゲリオン), se na pódium přiřítili Jake Duzsik, John Famiglietti a BJ Miller. Za zvuků mohutné otvíračky IDENTITY z předposledního alba DISCO4 :: PART II tak započali svůj set. Temné industriální podsvětí plné špíny a svrabu otevřelo své brány pekelné a vsálo až po strop vyprodaný klub na Štvanici. Pronikavé vokály zpěváka a kytaristy Jakea Duzsika doplňovaly neunavující údery (do) bicích BJ Millera a věčně headbangující basák John Famiglietti zase udával hlavní podkreslující linku klávesami a tlačítky jeho syntezátorů.
Čtěte také: Mrazivý vítr do Futura zavál norské 1349 a Kampfar
HEALTH mají v Česku oddanou fanouškovskou základnu, což šlo vyvodit z poměru triček s logem kapely a zároveň i vypozorovat na kreativitě přítomných: co se týče outfitů, kostýmů a různých doplňků. Nechyběla řádka triček a vest s nášivkami s akronymem NIN (Nine Inch Nails). Právě s Trentem Reznorem a Atticusem Rossem se trojici podařilo navázat spolupráci na singlu ISN’T EVERYONE z roku 2022 a dostali se tak do většího podvědomí hudebních fajnšmekrů a milovníků industriálního rocku s temně laděnými podklady. Právě CRACK METAL z posledního alba Rat Wars jakoby vypadl z desky The Downward Spiral od Nine Inch Nails a evokoval dravou nespoutanost March of the Pigs. Započal pořádný chaos a kdo stál blíže pódia, ten se během tří minut mohl ocitnout na deseti místech dohromady. Žádná nit nezůstala suchá. Následující HATEFUL, na které ve studiu dopomohla zpěvačka SIERRA, patřila k tomu nejlepšímu z celého večera. Silný začátek utvrdil v tom, že stále větší zájem a vydobylé místo na výsluní hudebníků je více než oprávněné.
Kapela nepolevovala a servírovala průřez jejich sedmi alb. Následovaly apokalyptické FUTURE OF HELL, MAJOR CRIMES nebo DEMIGODS. HEALTH neopomněli ani na TEARS ze soundtracku oblíbené herní série Max Payne nebo Major Crimes ze hry Cyberpunk. Ona je to v celku vlastně hudba od nerdů pro nerdy a proto si obě strany tak rozumí. K jakési vzájemné symbióze napomáhají přednostně jejich texty plné nepochopení, existenční krize, sebedestrukce, úzkosti a sebelítosti.
Čtěte také: Řecké 1000mods v Rock Café i na Flédě podpoří čeští Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip
Ani zdánlivě pomalejší a atmosféričtí cover Be Quiet and Drive (Far Away) od Deftones nebo emotivní ASHAMED nezpomalila tempo večera. V kotli to stále vřelo. Bez jakékoliv promluvy k davu pokračovali až do samotného konce, kdy zpěvák za celou kapelu poděkoval a ohlásil poslední třídílnou sérií písní na závěr. Přídavek nazval Duzsik jako zbytečnost a o grandiózní finále, kdy ze sebe dav mohl dostat poslední kapky potu, se postarali se střelhbitou DSM‐V. Když už se zmiňovala podobnost s Nine Inch Nails, zde je možná na místě poukázat na mírnou podobnost s hitem Radio od Rammstein. Inspirace je všude, kde se člověk podívá. Oblíbenec Famiglietti v samotném závěru skočil do davu na svůj první a zároveň poslední crowdsurfing večera. Tomu se říká tečka na závěr.
HEALTH se s posledními dvěma alby dostávají na stále větší pódia a vyprodávají kluby měsíce dopředu. Jinak tomu nebylo ani v Praze. Fanouškovská základna jim roste mimo jiné také díky komunitě na sociálních sítích a mixu toho správného poměru hudby, pilné práce a vlastní identity. Noise rock a industrial jako takový nejsou žánry pro každého, kdo je ale ocení, ten si včera přišel na své. Bude zajímavé sledovat, do kterého klubu se příště podívají – Fuchs2 je pro trojici již malým rybníčkem.