
Stagnace kulturního dění a nemožnost realizace hudebních akcí vnukla pořadatelům festivalu Rock for People nápad proměnit na jeden večer reálný královehradecký Festivalpark v interaktivní 3D festival Rock For People In the Game. Propojením hudby a gamingu se tak 31. ledna 2021 festival zařadil mezi světové průkopníky.
Primárním cílem Rock for People In the Game nebylo nahrazení klasického letního festivalu, jako spíš poskytnutí jedinečného zážitku všem věrným fanouškům i samotným hudebníkům. Proto organizátoři Ameba Production ve spolupráci se společností Confer – O – Matic přenesli festivalový areál do herního prostředí a prvotní „to by asi nešlo“ se rychle změnilo na „pojďme zvládnout něco, co tady ještě nebylo“. Ve vytvořeném virtuálním světě si pak účastníci v zastoupení svého zvoleného avatara mohli užít exkluzivní záběry z koncertů britské rockové kapely Nothing But Thieves, metalcorových Crown The Empire a The Devil Wears Prada, písničkáře a rappera KennyHoopla a několika dalších zahraničních i tuzemských interpretů.
Čtěte také: Nejzajímavější desky roku 2020: Očekávaný Dan Bárta, odvázaný McCartney a punkový Machine Gun Kelly
„Stejně jako na skutečném festivalu, nebudete vědět, kam dřív,“ prohlásil ředitel festivalu Michal Thomes. A měl pravdu. Kromě jednotlivých koncertů se návštěvníci mohli vyfotit u legendárního nápisu Rock For People, zastavit se u stánku s festivalovým merchem nebo se prostřednictvím avatarů setkat s ostatními v chatovacích místnostech rozmístěných po celém virtuálním areálu či si odskočit pro fotku do připraveného fotokoutku.
Premiéra na jedna mínus
Celý festival byl zahájen v 19 hodin úvodním slovem ředitele festivalu Michala Thomese. A už při prvním společném setu kapel Strange Bones a Calva Louise bylo jasné, že uživatelé avatarů nasávají virtuální atmosféru a zkouší své pohybové možnosti. Poletování před pódiem nebo taneční kreace v rozmanitém spektru – od zvedání rukou až po sexy hadí tanec – se pro následující koncerty staly naprostou nezbytností.
Mezi jednotlivými patnáctiminutovými sety se vždy nacházel krátký prostor na přeběhnutí či přelétnutí k vedlejší stagi, který byl většinou zpestřen vstupy ze studia. Zde nastávaly klasické momenty, kdy člověk čelil tzv. Sophiině volbě. V jednom z případů konkrétně znamenala přítomnost avatara buď na koncertě kapely Life, nebo písničkářky Amelie Siby. Účastníci se tak na chvíli rozdělili na příznivce post-punkových melodií podtržených kytarovou linkou a úderných bicích britských Life nebo obdivovatele romantických skladem mladičké Pražačky.
Největším překvapením, vyjma toho, že se daly jednotlivé koncerty přepnout na full screen, byly texaské metalcorové hvězdy Crown the Empire. Frontman kapely Andy Leo vynikal ve vokálech a bez námahy si poradil i s tvrdšími pasážemi. V některých polohách dokonce zněl jako Sam Carter z Architects, až tento pocit v divácích vyvolal hromadný avatarový moshpit. To stejné bohužel neplatilo pro The Devil Wears Prada, kteří neudrželi téměř jeden jediný tón rovně a přiměli nejednoho animovaného panáčka utéct na vedlejší stage, kde ve stejnou chvíli hráli čeští indie rockoví I Love You Honey Bunny, jejichž set byl po předešlém hudebním zážitku příjemným pohlazením po duši.
Výborným objevem bylo alternativní elektronické duo z Texasu Missio, jehož taneční melodie v posluchačích po dlouhé době vyvolaly pocit, že jsou na skutečné party. I když koncert pozorovali pouze na obrazovkách svých počítačů.
Pokud ale někdo skutečně zazářil, byl to KennyHoopla s nejznámější how will i rest in peace if i’m buried by a highway?. Škoda jen, že šlo o live performance, která je již několik měsíců ke zhlédnutí na YouTube.
Vrcholem večera, jestliže opomineme hromadnou fotku u nápisu Rock For People a následující afterparty na YouTube Music stagi, byli bez pochyby Nothing But Thieves. I ze záznamu bylo vidět, že Conor (zpěvák kapely – pozn.red.) vložil do svého výkonu veškeré síly i duši. Energický, emocionální rockový set zakončený songem If I Get High byl dokonalou tečkou za premiérovým interaktivním virtuálním festivalem.
Ještě jednou a naposledy, prosím, vzdejme hold vytvořené platformě, o kterou projevil zájem i management kapely Green Day, a kterou se podařilo vytvořit za bezmála dva měsíce. Virtuální svět měl sice pár nevychytaných much, připisuji k nim především narušování sledovaní koncertů létajícími avatary a nastalý zmatek při organizovaném focení u nápisu Rock For People, i přes to se však jedná o jednu ze záchranných cest tolik zasaženého kulturního odvětví. Takže pokud vám zábavná alternativa Rock For People nenavodila alespoň trochu festivalovou náladu, tak už nejspíš nepomůže nic.