TIP REDAKCE: Kdo stojí za streamovacím gigantem Spotify a proč je často kritizováno?

Spotify | Zdroj: Spotify.com

Spousta lidí z řad posluchačů i umělců Spotify a podobné platformy odsuzuje a nehodlá je nijak podporovat, protože jim přijde nefér. Malý výdělek a netransparentnost – to jsou hlavní důvody, proč je tato celosvětově oblíbená aplikace často kritizována.

Něco málo z historie

Fyzickým nosičům už několik let zvoní hrana a pomalu ale jistě je strkají do kouta streamovací online služby. Jednou z nejpopulárnějších je bezesporu Spotify, které píše svou historii od dubna 2006. Zakladatelé tehdy seděli v bytě a vymýšleli název, když se překřikovali v náhodných slovech. Jeden druhému rozuměl právě Spotify – nic takového nebylo doposud nikde registrováno, a tak bylo jméno na světě. Spotify navíc spojuje dvě slova – spot a identify. Společnost byla založená ve Švédsku dvojicí Daniel El a Martin Lorentzon. Ti jsou ještě s několika dalšími investory majiteli platformy dodnes. V roce 2019 měla 248 milionů registrovaných uživatelů, z toho 113 milionů platících.

Čtěte také: Ceny Anděl 2020: Nominacím vévodí Lenka Dusilová, Tata Bojs a Jaromír Nohavica

Během celosvětové pandemické krize rozjela platforma i určitou podporu hudebníkům, a to když byly během lockdownu zrušeny prakticky veškeré kulturní události, včetně koncertů a festivalů. Především koncertování totiž bývá hlavním příjmem kapely, protože na rozdíl od prodeje hudby jde většina výdělku do kasičky právě umělci. A tak streamovací služba rozjela podporu, během níž může fanoušek finančně pomoci svému oblíbenci, kterému pak Spotify pošle 100 % částky. To je samozřejmě chvályhodné, ale jak se říká, není všechno zlato, co se třpytí.

Lze na Spotify skutečně vydělat?

Nelze s jasností říct, zda-li lze přes Spotify opravdu vydělat. Pokud máte tisíce až miliony přehrání, dočkáte se sice větších cifer, pokud jste ale malá kapela, která navíc zrovna začíná, nečekejte nic velkého. Jednoduše řečeno, umělcům jde jen 70 % výdělku z přehání, zbytek peněz putuje nahrávacím společnostem nebo agenturám. Z pohledu kapely či zpěváka se tak jedná v podstatě o stejný systém jako u rádia a televize.

Co se týče výše honoráře je Spotify s částkou 0,00318 dolaru za jedno přehání na nechvalném 9. místě žebříčku mezi konkurenčními platformami. Jedno přehrání se ke všemu počítá až po odehrání alespoň třiceti sekund skladby. Pokud vás písnička nebaví a přeladíte ji dříve na něco jiného, kapela z vás neuvidí vůbec nic. Jen tak pro zajímavost – nejvyšší odměny vyplácí Amazon Music, a to 0,01196 dolaru za jedno přehrání.

„Nepřiměřená finanční odměna je obecný problém těchto platforem.“

„Pozitiva jsou jasná – dosah k potencionálním fanouškům díky všemožným playlistům, byť je velkým oříškem se do nich dostat. Je to v podstatě nová disciplína. Nedávno Spotify umožnilo přístup k lepší zvukové kvalitě nahrávek (HiFi), což mi udělalo radost. Negativa shledávám v nepřiměřené finanční odměně pro umělce, ale to je obecný problém těchto platforem,“ říká český zpěvák Thom Artway.

Čtěte také: Projekt Dělníci kultury veřejnosti představuje osobnosti z backstage

Kritika přichází i z řad světových hudebníků, jako jsou Taylor Swift, Thom Yorke nebo Prince. Ti svého času svoji hudbu ze Spotify dokonce stáhli. Prince v roce 2015 poskytl své nové album HITNRUN Ohase Two jen službě Tidal. Dnes ale toto album najdete i na Spotify.

Pokud se podíváme na celkové výdělky, zjistíme následující – jste-li hudebník většího formátu a dosáhnete na 1 milion přehrání, od Spotify utržíte vlastně 4 000 dolarů (v přepočtu asi 84 800 Kč). Jestliže jste ale malého formátu a dostanete se na 100 000 přehrání, tak odměna rapidně klesá na 400 dolarů (v přepočtu asi 8 400 Kč), což nás ihned vede k otázce, jestli taková suma uhradí alespoň vzniklé náklady na tvorbu hudby. Jsem si jistá, že ne. Především pokud nevlastníte nahrávací studio a jste navíc pod nahrávací společností, která zblajzne část vašeho výdělku.

Nutno ale uznat, že v jednom je streamovací platforma výhodná. Hudební nosič (například album) si koupíte jen jednou, tzn. jen jednou utrží umělec za vaši koupi peníze, ale třeba právě na streamovacích službách se kapele, zpěvákovi či zpěvačce promítá do výdělku opakované přehrávání a jedná se tak o nespornou výhodu oproti deskám nebo LPíčkům.

Kdo je vlastník a kam peníze tečou?

Služba má aktuálně jen dva druhy příjmu – uživatele platící premium účet a výdělek z reklam. Do budoucna se uvažuje o speciální předplatném pro podcasty a zvažuje se, že budou platit i samotní tvůrci.

Rozhovor: Dolls in the Factory: Tvorba nových písní je teď jediná smysluplná věc, kterou kapela může dělat

Mezi vlastníky patří zakladatelé, kteří stáli u samotného nápadu a dýchli Spotify život. Určitá procenta vlastní i nahrávací společnosti jako Sony nebo Universal a do provozu investují nemalé finanční částky. Mezi největší vlastníky podílů (celých 9,1 %) patří i čínský gigant Tencent Holding Lct. Ten vlastní i aplikace Snapchat a TikTok. Zde můžeme vidět tu ironii – v Číně je většina západních umělců zakázaných, takže své peníze posíláte někam, kde vládne silná cenzura a v podstatě si tam neposlechnete žádnou svou oblíbenou hudbu. Společnost vlastní procenta Spotify a zároveň umělce činné na této platformě svým obyvatelům zakazuje.


Napište komentář

Karolína Volšická
O Karolína Volšická 340 Článků
Pražačka ročníku '91. Hudba je pro mě vášeň, zábava a práce, která nikdy neomrzí. Hudba a vše kolem ní je přesně to, co mě dělá kompletní. Z 95% mě venku potkáte se sluchátkama na uších, jinak prostě snad ani nefunguju. Prošla jsem přes iPunk.cz, MonsterMusic.cz, musicserver.cz a nyní jsem zpátky v Monsteru, který mi je nebližší.