V pátek josefovský festival Brutal Assault opět přivítal řadu velkých jmen metalového světa. Všichni návštěvníci se znovu dočkali celé řady koncertů té nejlepší kvality, ať už šlo o méně známá uskupení a nebo dlouhými roky prověřené legendy.
Krátce po poledni se na hlavním pódiu ukázala slovenská kapela ČAD, která svou výbušnou směsí HC a crustu potěšila všechny, jejichž srdce kromě metalu patří i punku. Vystřídal je jeden z nebezpečných strojů zkázy, kterých je v josefovské pevnosti letos požehnaně – tentokrát přišli na řadu Španělé Wormed. Všem ukázali, že jsou mistry technického death metalu a že jim ani silná brutalita zdaleka není cizí.
Většího klidu se v horkém brzkém odpoledni posluchači dočkali s americkými The Contortionist, jež předvedli jemnější a vybroušený progresivní metal. Našláplejší písničky přinesli groove metaloví Ektomorf, kteří k nám přijeli z Maďarska.
Čtěte také: Čtvrtek v pevnosti Josefov přinesl první vrcholy té největší brutality se švédskými Meshuggah
Komu se už stýskalo po instrumentálně náročném progresivním metalu, toho musela potěšit nizozemská kapela VUUR. Nejvíce pozornosti u nich na první pohled upoutá zpěvačka Anneke van Giersbergen, jež je jinak dobře známá rovněž ze skupiny The Gathering. VUUR všechny přítomné metalheads s velkou radostí odnesli do vznešených hudebních dálav, následující Aborted je ale hned vrátili zpátky na zem (nebo spíš do těch nejhlubších pekelných děr). Tato belgická kapela si libuje ve skvěle zvládnutém death metalu ve smrtících tempech a všem do žil navrátila kovovou energii.
Pod stanem na Obscure stage mezitím proběhlo vystoupení dánských Slaegt, kteří se svým nekompromisním pojetím blackened death metalu všechny nabudili na další koňské dávky tvrdé muziky, jež se na tomtéž pódiu měly uskutečnit nedlouho poté.
S přicházejícím večerem v Josefově zavládlo temno
Další známou kapelou, na kterou se mnoho vyznavačů kvalitní hudby těšilo, byla britská Anathema. Ta vyrostla z gotiky a doom metalu směrem k progu a post-rocku a všechny nechala vychutnat si své melodie. Více energie přišlo s naštvanými hardcore punkery Agnostic Front, kteří jsou důležitou součástí newyorské scény. Kdo se chtěl nechat dále unášet promyšlenou a snovou hudbou (avšak v tom nejtvrdším možném kabátě), mohl zavítat na Obscure stage. Tam svůj set odehrála polská kapela Entropia. Od černočerných počátků se posunula směrem k dlouhým post-metalovým skladbám se silnou atmosférou a všechny přítomné okouzlila svou přesnou hráčskou technikou stejně jako velkou kompoziční zručností. Hned po nich nastoupila jihoafrická kapela Vulvodynia, která se zaměřuje na přímočařejší a prasáčtější skladby se svým slamming death metalem.
Čtěte také: Brutal Assault 2019 zahájili Parkway Drive, Therion nebo Jinjer
Na hlavní stage však mezitím jak voda utekl koncert mezinárodního uskupení Heilung, jež se složilo z muzikantů z Dánska, Německa a Norska. Všechny odzbrojili svou skvělou pódiovou prezentací v tom nejhrubším vikinském duchu a barbarskou hudbou na území neofolku a ambientu. Po nich svým pravověrným black metalem ovládli stage norští Emperor, kteří v devadesátých letech patřili k hlavním jménům tamější scény.
S temnými riffy a smyslem pro atmosféru si s nimi nezadali britští Electric Wizard, kteří přišli hned poté a všem předvedli, proč se stali ikonickou doom metalovou skupinou.
Text: Michal Tykva
Podívejte se na fotoreport!