amo od Bring Me The Horizon: Lásku střídá nenávist

Bring Me The Horizon | Zdroj: kerrang.com

Svého času metalcorová kapela Bring Me The Horizon představila světu 25. ledna 2019 novou desku s názvem amo. Touto municí pak odstartovala pomyslnou válku mezi fanoušky. Svou tvorbu totiž okořenila elektronikou a popem, a proto sklízí spíše negativní než pozitivní ohlasy. Experimentování se žánry a různými prvky totiž na albu rozhodně nechybí.

I přesto, že jsou jednou z nejdiskutovanějších kapel metalové scény, si Bring Me The Horizon stále vyšlapávají pomyslnou cestu šoubyznysem a rozhodně se jen tak něčím nenechají zastrašit. Nejen nová deska amo je toho důkazem. V minulosti to byly také počiny jako That’s the Spirit nebo Sempiternal, kde začaly jejich experimenty s elektronickou hudbou. Fanoušci však neustále, možná až nesmyslně, porovnávají aktuální tvorbu BMTH se Suicide Season z roku 2008. Koneckonců, k této skutečnosti se kapela dostatečně vyjádřila ve skladbě heavy metal.

Pokud tedy nebudeme srovnávat nesrovnatelné a budeme na album koukat jako na samostatný akt, ve výsledku nás může ještě překvapit. amo je totiž v podstatě takové jedno velké překvapení plné skoků mezi styly, featuringů a nejrůznějších hudebních prvků. Hlavním tématem písní je láska, ať už z pohledu páru nebo společnosti, ale také vyrovnání se s rozvodem či dokonce smrtí.

Desku otevírá skladba i apologise if you feel something oslavující lásku a to, jak stojí za to o ni bojovat. Už při jejím prvním poslechu vycítíme jistou změnu žánru, protože kytary a screamy vystřídaly elektronické prvky a jemný zpěv Olivera Sykese. Na ni volně navazuje singl MANTRA, v níž už kluci trochu hrábli do strun. K tomuhle comeback songu, který by měl sloužit hlavně jako přechodník mezi starou a novou hudební érou, byl natočen také videoklip představující jak jinak než kult vyznávající jistou mantru v čele s hlavním vůdcem Oliverem.

Manželství, rozvody i přátelství

Zpěvákův spletitý milostný život se na albu jistě podepsal. Jeho první manželství s modelkou Hannah Pixie Snowdon nemělo dlouhé trvání a rozhodně neskončilo v dobrém. Nyní je znovu v chomoutu s Alissou Salls. Na důkaz svých citů k jednotlivým dámám složil každé jednu píseň. Kratičká ouch, v jejíchž textech najdeme spoustu odkazů na písničku Follow You z předchozího alba, se tedy jeví spíše jako disstrack pro Hannah. Opět žádné řinčivé kytary a naštvané screamy nečekejte, protože po své hudební stránce zasahuje převážně do r’n’b.

Významově oproti ní jde sladký, lásku vyznávající pop v podobě mother tongue, kde se setkáváme s Oliverovým místy až andělským zpěvem. Je až obdivuhodné, že frontman tyto pasáže, vzhledem k jeho minulým problémům s hlasivkami, uzpívá.

V návaznosti na předchozí vztah s Hannah vznikla také skladba medicine. Poměrně mainstreamová popová píseň vypovídající o nezdravých vztazích a o tom, jak jste slepí, když se v nich nacházíte. Vedle negativních zkušeností z rozvodu se setkáváme také s motivem smrti, a to v i don’t know what to say. V té se Oliver vyrovnává s úmrtím svého přítele z dětství, Aidenem, a vzdává mu tím hold. Z názvu je příznačné, že zde uslyšíme nadmíru instrumentálních částí. Střídají se tady symfonické pasáže, které podtrhují význam a navozují atmosféru daného tématu.

Rockovějších písní je na albu méně než polovina. Jednou z nich je sugar honey ice & tea. Většina ortodoxních fanoušků ji jistě ocení už jen za chytlavý kytarový riff, občasné screamy a chraplavý zpěv. Rytmika pod taktem bicích pak všechny tyto prvky utváří v celek. A pokud si spojíte všechna počáteční písmena v názvu, tak už vám možná nebude připadat tak zvláštní.

Spolupráce s rapperem a popovou princeznou

Na desce najdeme také pár hostů z odlišných hudebních sfér. Vedle beatboxera a rappera Rahzela na albu vystoupila i synthpopová princezna Grimes. Svou stopu zanechala v nihilist blues a vnesla do ní až éterický nádech. Tato futuristická skladba se tak stala jedním z největších překvapení, ať už pro někoho příjemným, či nikoliv.

Wonderful life pak při poslechu i při zhlédnutí videoklipu ukrývá zpěváka z kapely Cradle of Filth, Daniho Filtha. Klip představuje spíše stereotypní způsob života, což je trochu v rozporu se zmalovaným metalistou v hlavní roli. To celé myšlence ale neubírá na kvalitě a naopak poukazuje na to, jak je album ve své podstatě výstřední.

Bring Me The Horizon – amo

Skladby: i apologise if you feel something, MANTRA, nihilist blues (feat. Grimes), in the dark,
wonderful life (feat. Dani Filth), ouch, medicine, sugar honey ice & tea, why you gotta kick me when i’m down?, fresh bruises, mother tongue, heavy metal (feat. Rahzel), i don’t know what to say