Ariana Grande se na thank u, next oficiálně loučí s popem. Dá se však jejím R’n’B a trapovým vibes věřit?

Ariana Grande | Zdroj: facebook.com

Americká mega hvězda nenechala loňské album Sweeetener vychladnout ani půl roku a hned do světa vyslala další, terapeutické thank u, next. Brzy vyrazí na světové turné, kde obě dvě desky představí živě.

Pětadvacetiletou krásku s italským kořeny si americké televizní publikum zamilovalo již před deseti lety, kdy získala vedlejší roli v seriálu Victorious. Její nezvykle silný a kvalitní hlas již tehdy zaujal producenty Republic Records, se kterými v roce 2011 uzavřela smlouvu a vydala první singl Put Your Hearts Up. Díky zmíněné televizní roli měla Grande již od začátku hudební kariéry dobře našlápnuto a píseň tedy byla přijata velice dobře, stejně jako debutové album Yours Truly a následující My EverythingDangerous Woman.

Přes původní teenagerská přání tvořit hudbu žánrově blízkou R’n’B se Ariana na prvních deskách pohybovala spíše v okolí rádiově atraktivního popu, jak je znát například ze skladeb One Last TimeFocus nebo Problem. S Dangerous Woman však započala transformace k jejímu vysněnému stylu a nadále se úspěšně vyvíjela i na loňském albu Sweetener, kterému vévodil singl God Is a Woman. Kvůli sledu nešťastných životních událostí si Grande po vydání čtvrté desky hodlala dát od hudby pauzu, ale své rozhodnutí nakonec přehodnotila a rapidní rychlostí dala dohromady páté album thank u, next, jenž oficiálně oznámila v půlce prosince promo písní imagine. Další singl 7 rings byl i s klipem vypuštěn letos, dva týdny před vydáním desky.

thank u, next vzešlo na světlo světa 8. února 2019, a to společně s videem k třetímu vybranému singlu break up with your girlfriend, i’m bored. Kromě již čtyř zmíněných písní se na desce nachází dalších osm, které se, jak se dalo očekávat, výrazně nesou na vlně R’n’B a trapu. Album dává jasně najevo, že Grande dokončila proměnu od dětské hvězdy a začíná život ženy. A na rozdíl od jiných kolegyň a kolegů z řad vrstevníků to zvládla s důstojností.

V době mumble rapu je Arianin přístup k trapovým beatům velmi osvěžující. Její přesný a kontrolovaný zpěv dokazuje, že se tracky tohohle žánru opravdu nemusí točit jen okolo trávy a peněz, ale můžou mít i sympatické texty, které se člověk nemusí stydět křičet z plných plic. Zpěvačka se v písních více otevírá a působí mnohem osobitěji, než to dokázala na svých kvapných popových nahrávkách. Nestydí se být zranitelnou, přiznává, jak se těžce vypořádává se smrtí bývalého přítele rappera Maca Millera a zrušenými zásnubami s komikem Petem Davidsonem. Píseň ghostin’, v níž k Millerovi promlouvá, sampluje 2009 z jeho posledního alba Swimming, což se v době, kdy vyjádření občas končí u emocionálních příspěvků na sociálních sítích, dá považovat za slušné a důstojné vyjádření úcty.

Je třeba smeknout klobouk před tím, jak kvalitní tracky byl tým Ariany Grande schopný za tak krátkou chvíli vyprodukovat. I když ani to se samozřejmě neobejde bez otazníků. Singl 7 rings je zřejmá modernizace známé skladby My Favorite Things z muzikálu The Sound of Music, což by rozhodně nevadilo, kdyby píseň fake smile samplující After Laughter (Comes Tears) od Wendy Rene nebyla instrumentalizována nepřeslechnutelně podobně jako 2 roky starý track Said N Done od rapperů French Montana a A$AP Rocky. Ani jeden song se samplem nenakládá příliš originálně, snaha fake smile je ale stále sotva poloviční co u Said N Done.

Také je nutno uznat, že Grande zatím působí v nové roli lehce nepřirozeně a uměle. Ve třech zatím vydaných klipech to vypadá, že se cítí poněkud nepříjemně a její vzezření moc nekoresponduje s upřímností v textech. To se však časem jistě vytříbí – možná to jen poukazuje na to, že je Arianina tvorba v mainstreamovém světě tak jedinečná, že si na ní budou muset i fanoušci ještě chvíli zvykat.

Ariana Grande – thank u, next

Skladby: imagine, needy, NASA, bloodline, fake smile, bad idea, make up, ghostin, in my head, 7 rings, thank u, next, break up with your girlfriend, i’m bored
Celkový čas: 41:11