CD: Chai servírují líbivý pop rock

Chai | Zdroj: chai.cz

Čtyřčlenná kapela z Nýrska Chai hrající líbivý pop rock vydává pod dozorem Petra Slezáka druhé album.

Mladá kapela z jihozápadních Čech má za sebou debutové album S tebou mě baví svět, letos by chtěla získat fanoušky druhou deskou Hrudní kosti v tanci. Jedenáct songů nahrávala kapela ve složení Pavel Bošek (zpěv, kytara), Michal Kovářík (klávesy), Jiří Bošek (basa) a Radim Šulan (bicí). Na desce si zahostovala Klára Gajová.

Album otevírá Předtucha. Melodicky zdařilá skladba s potenciálem hitu. Na ni navazuje Žvejkačka, která začíná zvolna rozjezdem kytary a hodí se jako zpomalovačka do koncertního playlistu. Mezi koncertní stálice bych tipla i třetí song – Frajer, který byl také pilotním singlem k albu. Společně s ním vyšel i videoklip.

Top desky jsou pro mě Lidi. Zaujali mě natolik, že jsem měla chuť pustit si je víckrát. Společně s Předchutou mají největší potenciál. Pátou skladbou Tak dělej začne album postupně nudit. Jakoby kluci všechnu munici vystříleli hned na začátku a nenechali si nic na později. Halo má za mě jeden z nejhorších textů vůbec a beru ho tak, že byl nahrán jen z recese. Nudí Ideály, nudí Chce to klid. Z letargie na chvíli probere duet Dámo, pane, kterému propůjčila hlas hostující Klára Gajová. Na pozadí akustické kytary uzavře slušnou tečku jedenáctá Vedle mě.

Hudebně jsou na tom kluci dobře. V každém tracku je cítit sehranost a za mnohé aranže by se nemuseli stydět ani profláklí kolegové Mandrage. Obzvlášť velkou pochvalu za nápaditost si zaslouží klávesák. Na druhou stranu je mezi skladbami i plno slabších kousků, rytmicky nepestrých a nevýrazných. Není v nich zkrátka čeho se chytit a postrádají zapamatovatelnou melodickou linku. To, že není Pavel Bošek žádný velký zpěvák, je jasné hned po poslechu několika písní. Zpěv na pár tónech prakticky bez zpěvového výrazu, kombinace odříkávaného textu a zpěvu ve stylu Wohnout.

Kluci na sebe vzali celkem nelehký úkol. V době, kdy je u mladých kapel zvykem zpívat anglicky, natočili album s českými texty. Za to jim patří můj obdiv. Nicméně trend angličtiny nepěstují kapely bezdůvodně. K napsání kvalitního českého textu totiž nestačí myslet pouze na rýmy. V současné době na české scéně existuje jen velmi málo autorů, kteří jsou schopni zkombinovat těžkopádnost češtiny s hlubší myšlenkou. A to bohužel není případ kluků z Chai. Ač se mnohdy snaží osadit texty nějakou myšlenkou, působí to ve výsledku spíše pateticky. A rýmy zas/čas, kačky/pětikačky/desetikačky, zdálo/málo jsou korunovanými králi klišé.

Kapela Chai natočila po hudební stránce kvalitně znějící desku, kterou ovšem táhnou dolů zpěv a texty. Potenciál prosadit se na české scéně proto vidím v nedohlednu.

LcDh2-f7YnMF5bx3C62hZn1cGUmT3GzL

Chai – Hrudní kosti v tanci