Festival Hrady CZ dozněl na Bezdězu

Víkend  je za námi  a s ním i festival Hrady CZ, který zakončil svou letní  jízdu na hradu Bezděz. Vystoupení Tomáše Kluse, No Name, Chinaski a skupiny Wanastowi Vjecy byly top ze všech účinkujících.

Je konec léta a s ním i konec festivalové šňůry  s názvem Hrady CZ. Vše odstartoval hrad Točník a završil Bezděz. Jakmile mi padla v práci, odebrala jsem se do centra dění. Na parkovišti jsme i s fotografem splynuli s davy a cestou do areálu po poli nechtěně pustošili právě klíčící hrách (chudák majitel).

Už u vstupu zaujalo netradiční pódium – „ krabice“ na autobuse s názvem Redbull Tour bus. Tam zahájili v 18 hodin program  Wohnouti, následovali je bez jediné přestávky Monkey Business na druhé velké stejdži, aby je po skončení vystřídali méně známí, zato extravagantnější, elektro-swingoví Mydy Rabycad. Sadu kapel zakončila skupina Mandrage, která přesvědčila o své profesionalitě a předvedla to lepší, co bylo k slyšení po oba festivalové dny. Nastala malá přestávka vyplněná oceněním těch, kteří přišli v masce. Obdržena byla trička, brýle, lahve vína, kubánský rum nebo bedna brambůrků. Kreativita neznala mezí – na jevišti byli námořníci, Mimoňové, celý Čtyřlístek, napůl nabourané auto, Gladiátoři, Pipi dlouhá punčocha, ostružina s malinou a další.

Následoval „dudácký“ punkrock v podání Pipes and Pints a jako zlatý hřeb pátečního večera bláznivý a bosý Tomáš Klus, který všechny šokoval (nejvíce asi security) tím, že skočil mezi své fanynky a do doprovodné hudby improvizovaně zpíval a rapoval (vše samozřejmě v rýmech) o všem, co právě viděl a zažíval. Jeho vystoupení bylo vrcholem pátečního večera. A kde se dalo pod Bezdězem nocovat?  Ve stanovém městečku nedaleko festivalového areálu, ve VIP stanech hned vedle centra dění, do kterých se někteří ani nedoplazili, nebo ve vlastních autech na parkovišti.

Sobotní maratón hudby otevřela kapela Gazdina Roba. Škoda, že si její vystoupení vyslechlo, zřejmě kvůli dospávání a střízlivění, jen málo fanoušků. To na následující kapelu No Name už bylo narváno. A tak nic nebránilo, aby další den festu rozjela naplno svými známými songy, ale i vtipnými poznámkami frontmana Igora.

Po nich nastoupil  Xindl X, s nímž si dvě písničky zazpívala slovenská zpěvačka Mirka Miškechová, následovali MIG 21, kteří ale bohužel nepředvedli takovou show, jak bývá u nich zvykem. Další,  Portless, alias staro-noví Support Lesbiens, vystřídala především mužskou částí očekávaná skupina Visací zámek, jež své vystoupení zahájila známou písní Nechci, nechci. Následovala celá plejáda kapel –  Sto zvířat, úžasná Anna K,  Čechomor a po nich slovenští IneKafe.

Všichni si naplno užívali muziku, ačkoli panovalo nesnesitelné vedro. Návštěvníci hledali zchlazení u (alespoň na místní poměry) předraženého piva nebo pod sprškou, kterou zajistili zdejší dobrovolní hasiči. Posluchači i odhazovali své svršky, a tak se festival při západu slunce hemžil rudými těly a obličeji. Gastronomicky to nebyla žádná velká hitparáda. Ceny vysoké, jídla mnoha éčkové kvality, dlouhé fronty na nedopečenou pizzu, klobásu bez chuti a kebab nekebab. Takže spíš šlo o to zacpat žaludek a vychutnat si muziku.

A že bylo co vychutnat – na pódium nastoupila očekávaná skupina Chinaski. Známé písně doprovázené chórovým zpěvem publika, překročení limitu vyhraněného na vystoupení, to byli Chinaski. S Wanastovími Vjecmi, Klusem a No Name patřili k tomu nejlepšímu na festivalu. Po nich se ještě objevili na scéně Tata Bojs a na závěr Wanastovi Vjecy s parádním hlasem Roberta Kodyma. Ti kombinovali svůj repertoár s repertoárem skupiny Lucie a končili až dlouho po půlnoci.

Pořadatelé mysleli i na bezpečnost řidičů a umístili před vstup stánek, kde si ti, co ještě daný den nebo noc šoférovali, mohli změřit hladinku alkoholu a uvážit, jestli mohou bez obav sednout za volant.

I když ve shrnutí bylo druhý den festivalu horko k padnutí, chuťové buňky neuspokojené a pivo nestálo za nic, neubralo to ani trochu na kvalitě vystupujících, kteří jsou na festivalech prioritou. Kapely nezklamaly. Předvedly to nejlepší, měly co nabídnout, každý si mohl najít to své a užít si víkend naplno. A kdo nestihl festival Hrady CZ, má pro letošek sice smůlu, ale pevně věřím, že si jej bude moci užít i příští rok.