Lipo na albu O duši překračuje směle hranice klasického hiphopu

Lipo | Foto: Jan Mareš, Monstermusic.cz

Označení rapper není pro Jonáše Červinku, který si říká Lipo, zcela přesné. Přesnější je spíše básník, poetik. To dokazuje na svém novém albu O duši, na kterém, jak název napovídá, otevírá svou duši vstříc posluchačům.

V samotném prologu O duši láká interpret na své nové album. Hovoří o sobě a o své hudbě. Tu rozjíždí hned v následující skladbě Město, co spí, která je jakýmsi hudebním experimentem. Lipo si v ní pohrál s různými styly a nástroji. Začátek má na starosti akordeon, který se záhy překlene do stylu drum’n‘ bass, jenž nakonec střídá operní zpěv Ester Pavlů… a pak se celý proces opakuje. Píseň pojednávající o jeho rodném městě a o lidech v něm tak nabízí zážitek, který vzbuzuje zvědavost, co bude následovat – zdali píseň zpomalí, nebo zrychlí… Poměrně negativní podtext jde opět cítit ve skladbě Hlubiny, na které hostuje Terezie Kovalová. Zde přichází na řadu téma holky.

Konečně pozitivněji pak působí skladba Kruhy se zpěvačkou Yannou. Lipo si sice vylévá dušičku a vylévá ji šikovně a s nápadem, ale občas skladby působí až pateticky. Neplatí to ale u vášnivé písně Plameny, při které zpěváka doplňuje Tereza Černochová. Text plný žhavé vášně a sexuálních motivů nejspíš opět překvapí nejednoho fanouška. Ani v dalších skladbách se interpret nebojí experimentovat. Jako u singlu Poslední údolí, kde se promíchává pro Lipa atypická kytara spolu s elektrem. Nejsilnějším kusem je rozhodně Všechno má svůj čas, ve kterém pěje celý Kühnův dětský sbor. Písničce tak dodává čistost, jasnost, rozumnost a hlavně upřímnost. Není ale jediným pilířem skladby. Lipův text: ,,čím jsem já – rapperem, kouzelníkem slova‘‘ prolínající se s chóry: ,,všechno má svůj čas, jako život v nás‘‘ je opravdovým skvostem nahrávky. Závěrečný epilog O duši pak shrnuje desku ve smyslu ,,konec dobrý, všechno dobrý‘‘. Znějící indický sitár je pak vrcholem použitých nástrojů a závěrečná decentní trubka ve vás zanechává myšlenku ,,už teď se těším na další desku!‘‘

Bonusová skladba Pořád jen to svoje je už pouze doplňkem a ukázkou klasického rapu s jednoduchou hudbou. Deska O duši je tedy poměrně vydařený kousek, který však spíše zarmoutí, než pobaví. Je cítit velká spolupráce s Martinem Ledvinou a ODDým. Každý posluchač si v tom musí však najít to své, co je mu nejbližší. Lipovi by však neublížilo, kdyby bral život s větším nadhledem.

Lipo - O dušiLipo – O duši
Skladby: O duši – Prolog, Město, co spí, Hlubiny, Kruhy, Vím, že jsi tam někde, Sen, Plameny, Poslední údolí, Všechno má svůj čas, O duši – Epilog, Pořád jen to svoje
Celkový čas: 40:36