Řezníkův horrorcore neomrzí: Koňská dávka vynalézavých bars a silných beatů na nové desce je toho důkazem

Řezník | Zdroj: facebook.com/reznikrap

Řezník je jedním z největších multitalentů české hip-hopové scény a nekorunovaným králem mrazivého subžánru jménem horrorcore. Jeho aktuální album lze pak označit za více než jen obyčejnou řadovku (minimálně je slyšet, že se toho autor snažil docílit). Deska Život a smrt Alberta Hersche je každopádně dalším důvodem, proč má Řezník velmi blízko ke statutu rapové ikony.

Řezník (vlastním jménem Martin Pohl) je neodmyslitelně spojený se syrovým žánrem známým jako horrorcore, jenž v České republice bezmála výhradně patří jeho labelu ZNK. Mnozí by mu taktéž mohli závidět jeho autorskou potenci, neboť má za sebou hromadu sólových desek a nezanedbává ani trio Sodoma Gomora (kde s ním rapuje jeho kumpán DeSade). Krom toho má v oblibě tvorbu videoher a točení filmů, kde co se týče kvality stoupá dál a dál. Ukázal tak svou poslední černou komedií jménem Párty Hárd, která se již od podzimu stále promítá a slaví úspěchy mezi fanoušky i kritiky.

Recenze: DeSade na novém albu Kill Yourself místo historek o zvrhlém sexu říká, abychom se zabili

Zatím poslední album z dílny Řezníka vyšlo 17. prosince 2019, jmenuje se Život a smrt Alberta Hersche a předcházely mu dva videoklipy. Ten první je k titulní skladbě, která je rovněž úvodem celé desky. Navodí epickou atmosféru, jíž vizuál jedině pomáhá. Jedná se o opravdu zdařilou filmařskou práci, z které běhá mráz po zádech. Nabízí se jen otázka, zda se bude Márty dále držet černých komedií, nebo zda také někdy natočí celovečerní horror, neboť zde předvedl, že by to určitě zvládl.

Druhý videoklip doplňuje skladbu Politicky nekorektní píča, která zaznamenala velký úspěch na YouTube a hned v prvních dnech nasbírala obrovská čísla. Rap je zde možná trochu prvoplánový, neurazí však snad nikoho, kdo Řezníka zná. Nabízí se volná návaznost na starší píseň Trendy zmrdi, navíc se sociální téma na aktuální desce objevuje ve více věcech.

Důležitou součástí každé hip-hopové desky je samozřejmě produkce, o kterou se tentokrát z velké části postarali SchyzoMortem (který je Řezníkovi věrný už po delší dobu), dále pak KrudanzeEvil Dope. V některých písních je instrument poněkud minimalistický, to však jedině svědčí celkové tísnivé a napjaté atmosféře, kterou deska nabízí. Co se kolaborací týče, v podstatě jistá byla účast rappera DeSada, který spolu s Řezníkem tvoří kapelu Sodoma Gomora a je spolu s ním nejdůležitější součástí celého labelu. Tentokrát se sešli na tracku Takhle se neumírá, který překvapil jednak zpívaným refrénem, jednak tím, že zde DeSade naložil snad ještě lépe než sám Márty.

Znalejší posluchači jistě ocení i účast zahraničních MCs. Mezi nimi zaujme americký rapper a producent Brotha Lynch Hung (zde na tracku Teardrops), který horrorcore slouží již od poloviny 90. let. Snad ještě o něco lépe však dílku posloužil jeho mladší kolega Rozz Dyliams v songu Strach a hnus. A kdo rád poslouchá rap v angličtině, nezklame ho ani Lex the Hex Master v bonusové Darkness Calling. Tam zní spolupráce s Řezníkem snad nejlépe, z části i díky skvělému beatu (od koho jiného než od Mortema) – do toho se leckterý posluchač zaposlouchá na tolik, že je překvapený, že už je song u konce.

Rozhovor: Řezník: Uznání z undergroundu pro mě znamená mnohem víc než nějaký Slavík

Důležité jsou samozřejmě i tracky, které Řezník odrapoval sám, neboť tam má nejvíc příležitostí ukázat svůj um pracovat s hlasem i s originálními rýmy a ofenzivním stylem projevu. Rapper bezpochyby patří k těm, kteří si uvědomují své kvality a jen sotva vydají cokoliv podprůměrného, takže se celá deska poslouchá dobře.

Mezi highlighty ovšem patří pomalejší Kus hovna nebo dymaničtější Soudim knihu podle obalu, kde se nabízí souvislost s dávným hitem Konečné řešení. Energická je rovněž GG Allin, kde autor zvládá do Schyzova beatu rapovat s rychlostí, která sama o sobě zaslouží respekt. Solidně naloženo je taktéž v Já tě prostě chci mrdat, otázkou je jen, zda není refrén trochu prvoplánový (to je však na zvážení posluchače). Ve výsledku lze říci, že Řezník opět nezklamal. Kdo má rád temný styl hardcore hip-hopu se špetkou zvrhlého stylu pro humor, měl by si desku hned pustit. A pokud někoho z nich dosud Márty nějakým záhadným způsobem míjel, přišel dost možná čas to konečně napravit.

Řezník – Život a smrt Alberta Hersche

Skladby: Večerní relaceŽivot a smrt Alberta HerscheGenerál PíkaHome InvasionPoliticky nekorektní píčaJá tě prostě chci mrdatTeardropsSoudím knihu podle obalu, GG AllinNevemeš si to s sebouSon of AzazelTakhle se neumíráSámKus hovnaTy máš to zabíjení v soběDarkness CallingRodinná sešlost
Celkový čas: 54 min
Vydavatelství: ZNK