Velké finále: Dan Bárta zakončil v Praze turné, pozval si pardubickou filharmonii

Dan Bárta s Komorní filharmonií Pardubice | Foto: Kateřina Postránecká, MonsterMusic

Druhá část turné Mezi vrcholy Dana Bárty a jeho kapely Illustratosphere se po měsíci a pěti dnech stala minulostí. Bárta tour zakončil v pražském Kongresovém centru společně s Komorní filharmonií Pardubice, a to v rámci Festivalu České doteky hudby. Písně od Illustratosphere tak byly doplněny o mocné aranže řady smyčcových i dechových nástrojů.

Pražská stanice metra Vyšehrad bývá, pakliže se v nedalekém Kongresovém centru zrovna koná koncert, většinou naplněná hudebními fanoušky v oblecích či společenských šatech. Ani včerejšek nebyl, až na některé pamětníky zpěvákovy éry s rockovou legendou Alice, výjimkou. Ostatně když se na pódiu chvíli po sedmé objevili příkladně oblečení členové pardubické filharmonie, bylo jasné, že se nebude jednat o jen tak ledajaký večer.

Rozhovor: Dan Bárta: Když zahrajeme na koncertě novou písničku, do rána je pětkrát na YouTube

S obrovským aplausem a za krátkého intra v podání filharmonie a zbývajících členů Illustratosphere dorazil v saku i Dan Bárta. A ten se i přes krátké zpoždění rovnou pustil do práce  – o pár sekund později už zpíval, svíjel se na pódiu, i s pomocí efektů vytvářel do mikrofonu různorodé zvuky podtrhující nevídanou atmosféru tvořenou přítomností filharmonie.

Ta během vystoupení jasně dala najevo, proč si v názvu ponechává slovo „komorní“. Kdo by čekal grandiózní pasáže a obří hutný zvuk klasických nástrojů, zřejmě by se nedočkal. Působení Bárty s Illustratospherou a pardubické filharmonie jako by se slilo do sebe a dělalo dojem perfektně připraveného, ale zároveň naprosto přirozeně působícího hudebního tělesa. Smyčcové podkresy dobarvovaly dramatičnost Bártových písní, a celá scéna odehrávající se na pódiu působila jako živé ztvárnění soundtracku některého ze slavných filmových dramat. Jen místo herců na plátně mohla audience vidět pobíhajícího, poskakujícího a občas i tričko si vyhrnujícího Dana Bártu.

Fotoreport: Dan Bárta & Illustratosphere a Komorní filharmonie Pardubice, 5. 1. 2019, Kongresové centrum, Praha

Fúze jazzu a world-music s klasickou hudbou postupně představovala natěšenému publiku průřez celou tvorbou Dana Bárty a Illustratosphere – zazněly jak zbrusu nové písně z nadcházejícího alba, tak i kousky o něco starší jako B’Artagnan, Languages či Kontrabásník. A nezapomnělo se ani na téměř dvacetiletou Na i v ní, kterou Bárta stihl před odzpíváním ještě humorně okomentovat.

„Krásný nový rok a bohatého Ježíška“

S blížící se půl devátou a ohlušujícím potleskem na kontě popřál s úsměvem Dan Bárta fanouškům „krásný nový rok, hodně štěstí a bohatého Ježíška.“ A aby podle svých slov diváky do nového roku dlouho nenapínal, rovnou přešel k přídavku z jeho již notoricky známé kategorie písní, kterých je „věčná škoda, že jsme si je nenapsali sami.“ S coverem Stingovy písně Seven Days se tak, opět za obrovského aplausu, odebral společně s kapelou a filharmonií do zákulisí.

Dan Bárta a Illustratosphere si pro své fanoušky za pomoci Komorní filharmonie Pardubice připravili velkolepé zakončení turné Mezi vrcholy. Souhra těchto dvou zdánlivě naprosto rozdílných hudebních útvarů působila zcela bezprostředně, až se chvílemi zdálo, že se jedná o jeden celek společně hrající už po dlouhá desetiletí. Heroické výkony muzikantů, zejména pak samotného Bárty a jeho nově příchozího bubeníka Martina Valihory, pak byly pouze třešní na dortu velmi povedeného a zároveň nevšedního večera.


Napište komentář

Jiří Růžek
O Jiří Růžek 297 Článků
Milovník rock'n'rollu, nadšenec do žurnalistiky a student mezinárodních teritoriálních studií na FSV UK. Mezi mé oblíbené interprety se řadí Motörhead, Slash, David Bowie, Jack White, Billy Talent a obrovská spousta dalších, sám pak hraji na bicí a elektrickou kytaru a ve zbytku volného času rád cestuji všude, kde to jde.