Arctic Monkeys jsou s novým albem AM naléhaví i taneční

Arctic Monkeys | Foto: Zackery Michael

Nová očekávaná deska britské kapely Arctic Monkeys spatřila světlo světa 9. září. Jejich v pořadí páté studiové album nese název AM.

Arctic Monkeys se od dob svého vzniku v roce 2002 výrazně posunuli od rychlých, syrových písní s přidrzlými texty směrem k vyspělejšímu a promyšlenějšímu rock ‘n’ rollu, který prezentují na desce s příznačně jednoduchým názvem AM. V podobném duchu se nese i cover alba, jímž je minimalistická křivka, která má svůj původ ve videoklipu, jenž doprovází úvodní singl Do I Wanna Know? Kromě něj na albu uslyšíte dalších jedenáct písní. Mezi nimi také R U Mine?, k níž Arctic Monkeys zveřejnili videoklip ještě na začátku minulého roku; nebo Why’d You Only Call Me When You’re High?, jejíž videoklip můžete shlédnout zde. Vypadá to, že se frontman Alex Turner stále jen vyptává. Když se však ptáte vy, jestli se na album oplatilo čekat, rozhodně ano.

Arctic Monkeys je kapela, která se s každým svým počinem posouvá dál a dál, a mám pocit, že se dá album AM označit za výsledek proměny směřování kapely, které započalo již deskou Humbug. Jsem upřímně zvědavá, s čím tato sheffieldská čtveřice přijde příště, protože z AM je znát, že nápadů má hodně a hodně dobře je také umí realizovat. Celá deska se nese v duchu výrazných rytmů, Alexova podmanivého hlasu a v neposlední řadě také Mattova falzetu. To vše z ní dělá ideálního společníka k večernímu posezení v baru či brouzdání po ulicích za bezesných nocí, nebo… k čemukoliv jinému.

Album otevírá již zmiňovaná Do I Wanna Know? výrazným vytleskávaným rytmem a pokračuje přímo pouštní kytarou. Je to bezpochyby hit číslo jedna. Deska je však vyvážená od začátku do konce a do paměti se lehce dostanou kromě výrazných singlů také ty pomalejší, na parket vybízející písně, jako je třeba velice příjemná albumová šestka No. 1 Party Anthem s jemnými tóny piana a Alexovým „it’s not like I’m falling in love, I just want you to do me no good… And you look like you could.” O chytré texty plné slovních hříček neměli Arctic Monkeys nikdy nouzi, a na desce AM znovu potvrzují, že má hudební veřejnost v Alexovi, který se znovu podepsal pod autorství většiny textů, poklad, jaký si musí hýčkat. Za zmínku stojí i skladby One For the RoadKnee Socks, ve kterých hostuje Josh Homme z Queens of the Stone Age, a dodává jim svými vokály jakýsi šmrnc. Necelých 42 minut trvající desku završuje brilantní I Wanna Be Yours, pod kterou se textařsky výjimečně nepodepsal Alex Turner, ale John Cooper Clarke, známý anglický punkový básník. Jeho „secrets I have held in my heart are harder to hide than I thought, maybe I just wanna be yours“ v refrénu vyznívá Alexovým přednesem obzvláště naléhavě a pro AM je to dokonalá tečka.

Arctic Monkeys ukázali, že jim Spojené státy, kde album nahrávali, prospívají, a vytvořili tak desku, která jednoznačně patří k tomu nejlepšímu, co se na hudební scéně tento rok událo. Zůstává nám jen čekat na to, s čím přijdou příště.

Arctic Monkeys – AM

Skladby: Do I Wanna Know?, R U Mine?, One For the Road, Arabella, I Want It All, No. 1 Party Anthem, Mad Sounds, Fireside, Why’d You Only Call Me When You’re High?, Snap Out of It, Knee Socks, I Wanna Be Yours

Celkový čas: 41:43

Vydavatel: Domino