CD: Hudba Praha – All the Best

Hudba Praha | Zdroj: facebook.com

Legendární česká kapela Hudba Praha slaví třicáté výročí své existence, stejně tak jako frontman Michal Ambrož oslaví své šedesáté narozeniny. K příležitosti těchto událostí vydala skupina další, v pořadí už druhý, výběr svých nejlepších songů.

Hudba Praha navázala na činnost režimem zakázané skupiny Jasná páka, kterou založil Michal Ambrož v roce 1981 spolu s Vladimírem Albrechtem. Kapelou si prošly takové osobnosti jako David Koller nebo Jan Ivan Wünsch. Punkem okořeněné riffy nové vlny smíchané s klasickým bigbítem a tradičními dívčími ječáky nehrály na stejnou notu s tehdejší politikou, a tak netrvalo dlouho, co se Jasná páka objevila na seznamu nežádoucích. Tím nastalo Ambrožovi velké dilema – buď se plížit českým undergroundem, nebo založit nový projekt a existovat na podobné linii jako doposud. Zpěvák a kytarista si zvolil druhou možnost, a tak v roce 1984 poprvé vystoupila staronová banda, která si říkala Hudba Praha. Deset let nato, v roce 1994 vyšla první bestofka pojmenovaná Starý pecky (a tak dál…). Nyní Hudba Praha na počest třicátého výročí vydala další souhrn mnoha zásadních songů, vše pod názvem All the Best.

Kompilace dvaceti nahrávek, která na svého předchůdce plynule navazuje, mapuje tvorbu z alb Maják, Divoký srdce, Na shledanou, 25 pecek a De generace. K tomu všemu kapela ještě připojila čtyři zcela nové písně – Stůj co stůj, Už nemám kam se vrátit, Rozvrat a Vzduch. Právě tyto novinky otevírají celé album. Klasický bigbít s hutnou souhrou mužských a ženských hlasů potvrzuje, že Hudba Praha stále nestrádá na kvalitě, nicméně asi těžko se nové skladby vyrovnají starším songům. Vzápětí to ale vynahrazují nejznámější a nejpodařenější kousky ze dvou alb z poloviny devadesátých let, jako třeba Časy zlý, MajákDivoký srdce či Marijuana. Posluchače také jistě potěší remake nahrávky Uleť.

V závěru All the Best se kapela představuje v živých záznamech, které připomínají atmosféru bigbítových klubů a taktéž pomyslný vrchol tvorby. Skladby Zákon o zachování energie a Je to zlý vlastně definují ony závěrečné koncertní písničky – kvalita nahrávek odpovídá době svého nahrání, což není pochopitelně příliš dobré, ale rozhodně to neubírá na energii a síle písniček. Hodně zajímavá je finálovka Sladce spi, ve které nezazní jediný nástroj, nýbrž broukání a zpěv.

Jak už bylo zmíněno, tato bestofka mapuje tvorbu až od alba Maják, tudíž nemůžeme očekávat starší songy, byť mnohdy oblíbenější. Kompozice desky je pěkná, pozdější historii kapely shrnuje velmi šikovně. Zvláště zajímavá a zábavná je část se živáky. Obecně jsou koncertní nahrávky vybírány z důvodu, že přesahují kvalitu studiových skladeb. Tady se to přímo neděje, živé nahrávky však album příjemně oživí. Je vidět, že si Hudba Praha dala na výběru pečlivě záležet, aby fanouškům připomněla svou kvalitu. Neosloví-li vás kompilace skladeb, možná oceníte povedený obal alba, jehož přední stranu si může každý ozdobit přiloženými samolepkami dle libosti.

Hudba Praha

Hudba Praha – All the Best
Skladby: Stůj co stůj, Už nemám kam se vrátit, Rozvrat, Vzduch, Časy zlý, Realita, Maják, Nebudem, Marijuana, Asi to s námi jde z kopce, Čau Amore, Divoký srdce, Uleť, De Generace, Zákon o zachování energie, Všechno je naopak, Je to zlý, Vlaky, Máma táta, Sladce spi
Celkový čas: 75:31