Dnešní doba nepřeje gentlemenům, hlásají na nové desce Monkey Business

Matěj Ruppert, Monkey Business - Fléda 2018 | Foto: Marie Veselá, MonsterMusic

Jedna z kapel pod křídly multiinstrumentalisty a producenta Romana Holého, Monkey Business, v čele se zpěvákem Matějem Ruppertem, vypustila do světa 26. října 2018 nové album s názvem Bad Time For Gentlemen. V pořadí již devátá studiová deska nabízí barvité, ale zároveň vážné texty s dynamickým hudebním doprovodem. K celkové kvalitě alba přispěli také známí muzikanti světového formátu.

Jsou tomu už tři roky, co kapela vydala album Sex And Sport? Never!, a to se setkalo s velkým úspěchem. Za prodej dokonce získala ocenění Zlaté desky. Zároveň však bylo poslední deskou ve spolupráci se zpěvačkou Tonyou Graves, kterou již na novém albu Bad Time For Gentlemen nahradila Tereza Černochová. Její jemný hlas příjemně doplňuje zpěv Matěje Rupperta, spolu tak v některých písních často vytvářejí harmonické souznění.

Celý počin téhle funk-popové party otevírá skladba Cpt. Pheromone And Sgt. Nicotine, ke které kapela vydala i videoklip. Svou energií dokáže naladit na vlnu celé desky. Většina písní je totiž rozhodně ze života a najde se v něm většina z nás. To, jestli Matěj Ruppert zpívá ve skladbě Worst Lover Ever o sobě samém, ale bohužel potvrdit nemůžeme. Napříč tomu je jisté, že její chytlavý refrén vám utkví v hlavě na několik dalších hodin.

Za zmínku stojí také skladba Sweet Years of Procrastination, na které se dočkáme sóla na Hammondovy varhany jednoho z hostů, dodávající skladbě až bluesový nádech. Tímto významným „pomocníkem“ je český jazzový hudebník žijící v New Yorku – Ondřej Pivec, držitel hudební ceny Grammy. Slyšet ho ale můžete téměř na celé desce. Dalšími světovými hosty jsou americký pozounista Fred Wesley, americký saxofonista Tivon Pennicott nebo kanadsko-britský zpěvák Ashley Slater. Po hudební stránce je tak album v dobrých rukou.

Nechybí ani singl Kick the Stupid, k němuž byl také natočen videoklip, a to ve spolupráci se slavnými českými celebritami. Objevuje se v něm Ben Cristovao, Michal Malátný nebo Ewa Farna. Celá skladba se nese v duchu funky a přenese vás do období diskoték v osmdesátých letech. V tomto období vás ještě udrží píseň My 80’s Penis. Jak je však z názvu zjevné, není to jen kvůli hudebnímu doprovodu, ale také textu.

Lekce anglických nadávek

Originální texty jsou jedním z důvodů, proč je album tak chytlavé a bezprostřední. Například pokud plavete v komunikaci a tzv. soft skills, určitě si poslechněte píseň Art of Apology. Buď vám dá lekci v umění se omluvit, nebo se prostě jen naučíte nějaké anglické nadávky. Milovníci hudby jistě kromě jiných ocení i písničku Final Truth About Music a ztotožní se tak s názorem, že hudba je lepší než sex, porno, spánek i jídlo.

O něco vážnější je pak eponymní skladba Bad Time For Gentlemen, opírající se o několik konkrétních jmen převážně z prostředí politiky a jejich spojitost s dnešní dobou, která podle kapely rozhodně gentlemenům nepřeje, jak tomu napovídá samotný název desky. Pod „nestvůrami z Hradu“ si tak asi sami domyslíme, koho měl Roman Holý na mysli. A pokud ne, tak se to v určité části písně i dozvíme. Kromě vůdčích tváří současné české politiky, jako jsou Miloš Zeman nebo Andrej Babiš, naráží také na opakující se historii, a tak můžeme zaslechnout i jméno Milouše Jakeše, který působil na politické scéně v období normalizace.

O tom, že jsou Monkey Business šílení, není pochyb a album je toho jasným důkazem. To mu ale neubírá na kvalitě a naopak dodává ty správné grády. Vlna energie, dynamičnosti a originality se nese celou deskou a s každým poslechem nám odhaluje svá další zákoutí.

Výsledek obrázku pro bad time for gentlemen

Monkey Business – Bad Time for Gentlemen

Skladby: Cpt. Pheromone And Sgt. Nicotine, Worst Lover Ever, Sweet Years of Procrastination, Kick The Stupid, Art Of Apology, Too Fat To Work, My 80’s Penis, We Are Too Nice, Prisoners of Superlatives, Final Truth About Music, Bad Time For Gentlemen
Celkový čas: 53 min
Vydavatel: Warner Music

Hodnocení: 85 %