Franz Ferdinand se s novým albem vrací zpátky do minulosti

Franz Ferdinand | Foto: Andy Knowles

Skotská indie rocková kapela Franz Ferdinand vydala 26. srpna v pořadí svou čtvrtou studiovou desku. Ta nese název Right Thoughts, Right Words, Right Action.

Už v únoru roku 2010 kapela oznámila, že začala pracovat na nové desce. Během svých živých vystoupení v roce 2012, kdy především objížděla festivaly, publiku některé nové kousky předvedla. Deska byla však oficiálně oznámena až v květnu letošního roku. V červenci kapela na YouTube ukázala dva nové videoklipy k písním Right Action a Love Illumination. Oba brzy dosáhly milionového zhlédnutí.

Nová deska se v překladu jmenuje Správné myšlenky, správná slova, správné činy. Franz Ferdinand po čtyřech letech odmlky určitě vykročili správným směrem. Hudba je opět jednoduchá, svižná a optimistická – na to už jsme u nich zvyklí. Je však zároveň rockovější, ostřejší, kytarovější. Franz Ferdinand se tiše vrací ke svým začátkům někdy do roku 2004. Right Thoughts, Right Words, Right Action je renesancí doby před necelými deseti lety, kdy byla kapela na svém vrcholu. To, co jsme na minulém albu Tonight: Franz Ferdinand slyšet nemohli, je s novou deskou zpátky. V úvodní skladbě Right Action se zpívá, že téměř všechno může být zapomenuto. Tato deska to však nebude.

Stopáž 35 minut podle mnohých kritiků neodpovídá době, kterou Franz Ferdinand strávili v nahrávacím studiu. Popravdě, je to zhruba 8 – 9 minut z alba ročně. Krátká stopáž ale naopak odráží skutečnost hlubší propracovanosti, většího soustředění na jednotlivé detaily a celkový důraz na zpěvné, chytlavé refrény. I přesto, že žádná skladba tu nemá potenciál stát se takovým hitem jako jsou například Take Me Out nebo Do You Want To, album se celkově moc dobře poslouchá. Když dohraje, máte chuť si ho pustit znovu. A s každým dalším poslechem je lepší a lepší. Alex Kapranos v poslední skladbě Goodbye Lovers & Friends sice zpívá: „But this really is the end,“ neberte ho ale moc vážně.

Franz Ferdinand – Right Thoughts, Right Words, Right Action

Skladby: Right Action, Evil Eye, Love Illumination, Stand on the Horizon, Fresh Strawberries, Bullet, Treason! Animals., The Universe Expanded, Brief Encounters, Goodbye Lovers & Friends

Celkový čas: 35:04