Jednoduché a podmanivé. I takové je nové album kapely Ille

Ille | Foto: Jiří Hroník

Kapela Ille zpěvačky a klavíristky Olgy Königové se představuje se svou prvotinou Ve tvý skříni, kterou skupina vydala 30. srpna. Povedený debut čeří vody českého popu.

Nové hudební uskupení s názvem Ille je projektem Olgy Königové, dříve klávesistky a vokalistky českolipské Obří broskve. Na albu se podílel také Jakub König, zakládající člen zmiňované Obří broskve, nyní známý jako písničkář Kittchen, který je mimo jiné Olžiným manželem. Kromě něj se na albu jako host objevuje Márdi z Vypsané fixy, který si spolu s Ille, jak říká zpěvačka svému alter egu, zazpíval v coveru své písně Ledňáčci.

Album Ve tvý skříni obsahuje dohromady dvanáct písní nesoucích se v melancholickém duchu, čas od času něčím připomínajících Tata Bojs. Olžiny vokály jsou to, co člověka zaujme při prvním poslechu, a proto je důležité zmínit také určitou chytrost a nadhled textů, o které je v české kotlině zatím bohužel nouze. Její celkový projev je provázený decentní elektronikou s jemnou kytarou či klavírem. Toto spojení se jen tak neoposlouchá a zaslouží si naši pozornost.

Z desky je určitě hitem první singl s názvem Holka ve tvý skříni, který doprovází klip, jenž můžete zhlédnout zde. Za textem stojí výše zmiňovaný Jakub König, což je také znát a není to rozhodně na škodu. S Olžiným projevem, jenž v sobě skýtá jakousi lehkost a jednoduchost, která je ostatně příznačná pro celou desku, se z holky, která žije ve tvý skříni, stává příjemný a nekonvenční přírůstek do české popové scény. Z ostatních písní musím zmínit také albumovou jedničku s názvem Podhoubí, která vypovídá příběh o zasněné holce zahlcené velkým světem a vlastním neklidem. Je to úvod, který výborně naladí na atmosféru, v níž se nese zbytek písní, z nichž žádná nějak výrazně nepokulhává.

Pro mě je favoritem desky cover Ledňáčci, který je navzdory tomu, že se jedná o píseň od Vypsané fixy, plnohodnotným songem, do kterého vnesli Ille úplně nový rozměr, a co se mne týče, zdá se mi být ještě lepším než samotný originál. Za poslech stojí určitě Ten, co se dívá, píseň s pořadovým číslem deset, která má tak trochu folkový nádech, či bonus dostupný pouze v digitální podobě alba V rekvizitách, kde si po boku Olgy zazpíval Jaromír Švejdík.

S Ille a jejich debutem Ve tvý skříni přivanul na českou scénu čerstvý vánek kvalitního a neokoukaného popu, který si zároveň na nic nehraje a je ve své jednoduchosti kouzelný. Mohu jenom doufat, že čeští posluchači dají Ille šanci a uvidí, že se i tady umí dělat popové desky hodné poslechu.

Ille - Ve tvý skříni

Ille – Ve tvý skříni

Skladby: Podhoubí, Na sever, Holka ve tvý skříni, Zapomenout, Co udělaj, Kočka, Ledňáčci, Summer, Zmrzlou, Ten, co se dívá, Chodí okolo + bonus V rekvizitách