Lana Del Rey touží po životě a neztrácí na síle

Lana Del Rey | Zdroj: facebook.com

Americká indie zpěvačka po krátké pauze představuje své jubilejní, páté album. Co nového nám Lust For Life nabízí?

Málokdo by vám uvěřil, že jste o Laně Del Rey nikdy neslyšeli. Dvaatřicetiletá umělkyně, vlastním jménem Elizabeth Woolridge Grant, holduje americké pop kultuře padesátých a šedesátých let, což se dramaticky promítá do její tvorby v podobě fatálně romantických a mladě melancholických hitů.

Ač Lana vydala své debutové album ještě pod pseudonymem Lizzie Grant, zlomovým bodem její kariéry se stal videoklip k singlu Video Games, který Laně otevřel cestu k smlouvě s velkou nahrávací společností a začalo vznikat ikonické, v řadě tedy již druhé, album Born To Die, jež se právem stalo pátým nejprodávanějším albem roku 2012. O dva roky později přišlo stejně renomované Ultraviolence, které se vyšplhalo na první pozici v USA a v roce 2015 přibylo i album Honeymoon. Obě nahrávky jí vynesly množství pochval a nominací.

Krátce po vydání čtvrté desky oznámila, že pokračuje v práci na nové hudbě s úmyslem přesunout svůj zvuk z klidného kalifornského do obroušenějšího newyorského. Toužila po tvrdším a méně zasněném ladění a je nutno uznat, že svého cíle efektivně dosáhla. Fanoušky v půlce února letošního roku navnadila píseň Love, která jen potvrdila, že umělkyně neztratila svou sílu. S rozestupy zveřejnila stejně oblíbené Lust For Life Coachella – Woodstock In My Mind.

Očekávané páté album spatřilo světlo světa 21. července 2017 a převzalo jméno Lust For Life. Po téměř dvouleté tvrdé práci přináší 16 písní a spoustu novinek do svého stylu. Na žádném předchozím albu se například neobjevili hostující umělci, stejně jako se Lana málokdy objevila na cizí nahrávce. The Weeknd ji však zvládl přesvědčit a tak si zazpívala na tracku Prisoner alba Beauty Behind the Madness. Na oplátku pak R&B zpěváka přizvala na svůj již zmíněný track Lust For Life a výrazně tak svému zvuku pomohla.

Troufám si tvrdit, že právě přítomnost celkem slušného množství umělců, kteří se vymykají Lanině stylu, hudbě dodalo požadovaný ostřejší a více urban zvuk, aniž by ztratila svou autentickou melancholii. Skvělým příkladem jsou písně Summer Bummer a Groupie Love, na nichž se objevuje uznávaný rapper A$AP Rocky a vycházející Playboi Carti. Krom zjevného vlivu samotného rapu se projevuje i tvrdší instrumentace obou songů. Stejný trend silně zaznamenáme i na skladbách In My Feelings, Cherry a již dříve známé Coachella – Woodstock In My Mind, jen si tu prostě potvrdíme, že poslech samotné zpěvačky si můžou užít i fanoušci hip hopu s chutí experimentovat

Neznamená to však, že by byl staré dobré Laně konec. Pokud jste měli nepopsatelné pocity při poslechu celého Born To Die, najdou se i na nové desce adepti podobného rázu. Stevie Nicks a Sean Ono Lennon rozněžní skladby Tommorow Never CameBeautiful People Beautiful Problems, srdce ale poskočí i u jemné skladby 13 Beaches. O Love už se ani nemusím zmiňovat.

Album lze bez ostychu označit za přelomové ve zpěvaččině kariéře. Předchozí tři desky by, ač uspokojivé a plné emocí, asi nesnesly další koncipovanou úplně stejně a brzy by se došlo ke ztrátě zájmu. Spousta hostů, noví producenti a lehké přitvrzení instrumentace je velice osvěživé a rozhodně se hned neoposlouchá. Sama Lana Del Rey se nechala slyšet, že se jedná o první nahrávku, kterou dělá pro lidi a ne pro sebe. S tím, jakých 16 písní z toho vzešlo, se řady fanoušků jistě notně rozšíří.

Lana Del Rey – Lust For Life

Skladby: Love, Lust for Life, 13 Beaches, Cherry, White Mustang, Summer Bummer, Groupie Love, In My Feelings, Coachella – Woodstock in My Mind, God Bless America – And All the Beautiful Women in It, When the World Was at War We Kept Dancing, Beautiful People Beautiful Problems, Tomorrow Never Came, Heroin, Change, Get Free
Celkový čas: 72 min
Vydavatelství: Interscope Records