Lykke Li završuje trilogii deskou I Never Learn

Lykke Li | Zdroj: facebook.com

Švédská dream popová diva Lykke Li vydává po třech letech novou desku I Never Learn, jež je poslední položkou trilogie, kterou propojují podobná témata a kde patří také předchozí dvě alba – debut Youth Novels a nahrávka Wounded Rhymes. Nepoučitelná Lykke se prý konečně našla. Jak to dopadlo?

Osmadvacetileté Lykke Li se díky prvním dvěma počinům podařilo vytvořit si jméno nejen na švédské hudební scéně, ale takřka po celém světě. Pokud se to nestalo už dříve díky singlu I’m Good, I’m Gone, jenž ji v roce 2008 vystřelil někam hodně vysoko, způsobil to o tři roky později hit I Follow Rivers, který ve zremixované verzi belgického DJ Magiciana dlouhou dobu koloval také étery našich rádií. Zpěvačka cítí, že nová deska má tu moc určit její konečné místo v hudebním průmyslu. „Pokaždé je to o mně, vině, studu, bolesti, pýše a o zmatení z toho být žena. Vždy jsem se cítila tak trochu nepochopená. Jako ženu vás soudí za vzhled a další věci, které mě nezajímají. Chtěla bych, aby mě lidé vnímali jako skladatelku a zpěvačku, ne jako popovou umělkyni. Skutečně cítím, že jsem našla sama sebe.“

Vydání alba I Never Learn předcházelo vydání tří skladeb – na začátku března jsme mohli vidět první videoklip ke skladbě Love Me Like I’m Not Made Of Stone, zhruba měsíc na to měl premiéru krátký film k písni No Rest For The Wicked a o další dva týdny později zveřejnila zpěvačka na speciální stránce skladbu Gunshot. Možná si říkáte, proč se deska jmenuje I Never Learn (Nikdy se nepoučím). Odpověď je vcelku jednoduchá; stačí se podívat na názvy jednotlivých skladeb a máte jasno. Lykke pravděpodobně prodělala nějaký těžký rozchod (či několik rozchodů) a se zlomeným srdcem psala texty, které nám na albu servíruje. Ač je I Never Learn završením trilogie, kterou by měly prostupovat nějaké podobné prvky, je přece hodně jiné. Od vesměs veselého Youth Novels z roku 2008 se liší v mnohém. Radost je minulostí, tématy jsou láska a bolest s ní spojená.

I Never Learn je i přes krátkou stopáž a malý počet skladeb hodně konzistentní a příjemné album. Za hodinu si celou desku poslechnete dvakrát a budete chtít ještě. Je hodně těžké vyzdvihnout některé skladby nad jiné, protože vyloženě špatná není žádná a všechny pospolu působí nejlépe. Klavír a akustická kytara podtrhují celou náladu nahrávky dokonale. Ta není přeexponovaná zbytečnými prvky a nechává vyniknout zlomeným textům a krásnému hlasu, který za ty roky zaznamenal velký progres. V trochu afektované skladbě Love Me Like I’m Not Made Of Stone doprovází nakřáplý hlas Lykke Li pouze jemné vybrnkávání na španělku, v úvodní I Never Learn, která patří k těm vůbec nejlepším na desce, tomu není jinak. Kytara je tu sice výraznější, působí ale hodně svěže a song otvírá desku nejlepším možným způsobem. Následující No Rest For The Wicked je trošku z jiného soudku, přesto je třešničkou na dortu a asi největším lákadlem. Skladba si dokonce vysloužila skvělý remix od A$AP Rockyho; ten sice není součástí alba, určitě by ale neměl ujít vaší pozornosti.

Druhá polovina desky není o nic méně kvalitní, ač highlighty veskrze prostupují první část. Popová Never Gonna Love Again naznačuje, že Lykke už nikdy nebude milovat. Podává to odhodlaně, jak moc se nám to může zdát bláhové. V další skladbě Heart Of Steel si pak s textem ,,Don’t leave me dying, without a lover to hold” vzhledem k písni přecházející trochu protiřečí. Poselství je i přesto jasné – v refrénu ji tu doplňují výrazné sborové back vokály, které tvrdí jediné – srdce ze železa.

Lykke Li se za pomoci ostřílených producentů Björna Yttlinga (Peter Bjorn and John) a Grega Kurstina podařilo vytvořit skvělé albumI Never Learn je vyspělá deska vyspělé ženy, která už nejspíše dobře ví, co chce. Zdálo by se, že texty o lásce a zklamání jsou jen otřepanými frázemi (a ve většině případu tomu tak je), na této nahrávce ale přemíra emocí není nic proti ničemu. Je to sice občas trošku depka, důležité je se k tomu postavit správně.

Lykke Li - I Never Learn

Lykke Li – I Never Learn

Skladby: I Never Learn, No Rest For The Wicked, Just Like a Dream, Silver Line, Gunshot, Love Me Like I’m Not Made of Stone, Never Gonna Love Again, Heart of Steel, Sleeping Alone