Nové vícevýznamové album skupiny Eggnoise s prostým názvem 4

Eggnoise | Zdroj: facebook.com

Po dvou letech studiové odmlky přichází comeback kapely Eggnoise v podobě nové desky a koncertního turné.

Jednoduchý název desky – 4, označuje počet studiových alb, jež skupina nahrála, a také tímto odkazuje na film Svatá čtveřice Jana Hřebejka, pro nějž vytvořila hudební podklad. Část z něj, včetně ústřední melodie filmu, tvoří základ nové desky. Nejedná se ovšem o soundtrack. „Je pravda, že některé písně jako Něco se nebo Trouble vznikly jako přímá inspirace filmem, dokonce by se dalo říct jako jeho komentář, a jsme moc vděční Honzovi Hřebejkovi, že nám k tomu dal ve filmu prostor,“ říká Ondřej Galuška a dodává: „Nicméně z filmu jsme vybrali jen ty skladby, o kterých jsme přesvědčeni, že budou rovnocennými partnery s jinými na desce. A nové přírůstky jako koncertně velmi populární písně Houpacího koně a Anytime 8, jsou natolik silné, že tuto desku můžeme s klidným svědomím označit za pokračovatele našich řadových alb.

Na desce nás čeká, řekněme, pouhých deset skladeb. Ondřej Galuška poodhaluje kritéria výběru: „Základním sítem byla vždy spíše atmosféra než dokonalost zvukového záznamu a tím nakonec prošlo deset skladeb.“ Kapela se také vrací k českým textům, které jsme měli možnost slyšet naposledy na prvním albu. Zbylých sedm písní je opět v angličtině. Mixáž a mastering desky byl v rukou Mishana Pajdiaka (Alvik), hostují Lenka Dusilová, Emil Frátrik a Bharata Rajnošek. Přebal desky je autorstvím samotných členů Eggnoise.

U zrodu projektu Eggnoise stojí dvojice skladatelů – Ondřej Galuška a Ondra Kopička. Za své téměř dvacetileté působení na české scéně se kapela značně vyvinula a stále na sobě pracuje, což dosvědčují také samotná alba. To první, What a world, spatřilo světlo světa v roce 2003. Se svými patnácti písněmi tvoří patřičný úvod kapely na českou scénu. Ačkoli na pozadí burácí kytary a složité aranže, celkově má album čistě akustický charakter s písněmi v anglickém, ale i českém jazyce. Tímto vším si vysloužilo nominaci na cenu Akademie populární hudby v kategorii jazz/blues. Po dalších čtyřech letech přišla deska Album. Díky široké producentské spolupráci nabrala hudba zcela jiný směr, obohacený o elektronické zvuky a modernější žánry. Yolk, třetí deska skupiny, pokračuje v duchu experimentů jako ta předchozí, ovšem působí již jednotněji a vyrovnaněji. Širší zastoupení ženských vokálů a množství hostů pomohla doplnit například i zahraniční písničkářka Samantha Twigg.

Současné složení kapely tvoří: Ondra Kopička (zpěv, klávesy, flétna), Ondřej Galuška (zpěv, kytara, pozoun), Jan Mizler (kytary), Michael Nosek (bicí) a Jaryn Janek (kontrabas). I přes veškeré experimenty jsou koncerty Eggnoise velmi živé, plné energie a humoru, o čemž se můžete sami přesvědčit během podzimních vystoupení. Určitě bude o co stát.

Eggnoise – 4 (2013)

Eggnoise – 4

Seznam skladeb: Wandering Isle, To Grow a Head, Houpacího koně, Enchanté, Anytime 8, Moucha, Trouble, PAT, Oh Darling, Něco se