Písničkář Láska představil debutovou Desku plnou nečekaných kontrastů

Láska | Foto: Kateřina Hajdinová

Václav Vaňura alias Láska se před dvěma lety, po účinkování v punkových kapelách, vydal na sólovou dráhu písničkáře. Po několika úspěšných singlech představil pod producentským dohledem Thoma Frödeho svou debutovou Desku, jež má šanci oslovit širokou škálu nových fanoušků.

Zatímco na koncertech vystupuje Láska po boku perkusionistky Moniky Ottové, na albu ho zpravidla doprovází kompletní kapela, v níž nechybí smyčce, dechová sekce, mandolína či foukací harmonika. Vzhledem k tomu, že se část desky, s příhodným názvem Deska, nahrávala po jednotlivých písních a pokaždé byla přizvána jiná sestava hudebníků, sešlo se jich na ní přes dvacet. S texty vypomáhal především David Konopáč.

Deska je charakteristická pro svou hudební i textovou rozmanitost, úsměvné slovní obraty i vážnější témata s jistým nadhledem. Album otevírá swingově laděná skladba s dávkou sebeironie Hipstr V přechodu, na níž svůj rukopis zanechali Pokáč s Kubou Rybou, zpěvákem kapely Rybičky 48. Následuje Láskův autorský singl Jako já ze zcela opačného soudku. Skladba se silnou atmosférou, ozvláštněná o slide kytaru, se nese v rockovém duchu a pojednává o závislostech. Dalo by se říci, že je dominantou celého alba.

Naopak v songu Pane, v němž Láska provokativně polemizuje s bohem, se mimo rock prolínají prvky funku, folkloru i elektroniky, povznesené o dechové party. Melancholická balada Noční pití pak zaujme doprovodem samotného piana se skvělým sólem. Komornější ráz singlu Fejs tu fejs obohacuje rap ve featuringu s perkusionistou Tokhim, zatímco romantický duet Nic moc společnýho, v němž Láska spojil své síly se slovenskou písničkářkou Mirkou Miškechovou, akcentuje smyčcové trio z orchestru Police Symphony. Na závěr nelze opomenout ani debutový singl Hezká písnička, jenž zpěvák představil předloňský červen. S hitovým potenciálem by ho mohly následovat písně Ham&Sex či Sochař, které se pro své humorné zpracování a chytlavý kytarový podkres vryjí do paměti již po prvním poslechu.

Deska zahrnuje patnáct osobitých písní propracovaných po všech směrech do posledních detailů, album plné kontrastů tak působí neuvěřitelně kompaktním dojmem. Láska svou autenticitou obohacuje žánr, v němž se momentálně pohybuje, a jeho debut má velkou šanci oslovit širokou škálu nových fanoušků.

Láska – Deska

Skladby: Je to dlouhý, Hipstr V přechodu, Jako já, Modrý z nebe, Nic moc společnýho, Můj svět, Hezká písnička, Nákupák, Sport, Domek, Pane, Noční pití, Fejs tu fejs, Sochař, Doba plastová, Ham&Sex
Celkový čas: 47:11 min