Kapela Rituály ve svém debutu vsadila nejen na černou, ale i bílou

Rituály | Foto: Jan Nožička

Dříve část Rituálů fungovala v české indie rockové formaci A Banquet a nutno uznat, že si za dobu svého fungování kolem sebe vytvořili pevnou základnu fanoušků. Těm je ale konec, teď jsou tady Rituály a jejich nový projekt a s ním i nové album. Ani ti se nemusí bát o své fanoušky a na jejich prvotině to rozhodně dokazují.

A Banquet byli na scéně v době, když českou scénu ovládal indie rockový zvuk společně s anglickými texty. V posledních letech si ale můžeme všimnout, že české texty pomalu ale jistě nahrazují angličtinu, styl hudby přitom však zůstává. Jedním z případů této transformace je i kapela Rituály, ve které jsou dva bývalí členové již několikrát zmiňovaných A Banquet.

Album Vsaď na černou vyšlo teprve před měsícem a je prvním oficiálním počinem této nadějné formace. Kluci však nejsou na desce jen černí. Veškeré písničky jsou krásně proházené, a tak se ponuřejší nahrávky naprosto dokonale střídají s těmi rychlejšími a energičtějšími. V tomto rozvržení to rozhodně není žádná nuda. Je vidět, že si dali záležet a vše promýšleli do největších detailů.

Musí se také vypíchnout celkový zpěv Michala Váchy, který je na poslech velice příjemný, přičemž Michal zvládá jak agresivnější pasáže, tak i ty uhlazené. Mezi silné stránky celé jejich prvotiny patří i texty (ty píše Michal Vácha společně s basákem Richardem Spilkou), v nichž se dají najít nápaditá slovní spojení, a posluchač je nucen přemýšlet nad textem. Je pravda, že právě v tomto má český jazyk navrch před angličtinou.

Na první poslech určitě zaujme hned první nahrávka, Poušť, která nás hned na první poslech zaujme agresivním zpěvem. Jakoby tím chtěli říct „Dávej bacha posluchači. Teď to začne!“ Mezi nejsilnější části na albu lze brát písně Indiánka a Křišťálová koule. Ty jsou plné energie a chytlavých refrénů. Špatná není ani nahrávka Boogie, ve které najdeme i ženský vokál. Ten to celé krásně doplňuje. Nejvíc nudí Otčenáš, jenž nemá rozhodně moc daleko od křesťanského otčenáše – usnete dříve, než to skončí, ale hned vás probere následující song.

Vsaď na černou je i přes malé nedostatky dobrým a povedeným albem. Rituály dokazují, že na české scéně mají co nabídnout. Rozhodně se nemají za co stydět. Deska by mohla i posloužit začínajícím skupinám jako učebnicový příklad, jak má vypadat neodfláknuté album.

Rituály - Vsaď na černou
Rituály – Vsaď na černou

Rituály – Vsaď na černou