Alkaline Trio jsou na Is This Thing Cursed? zpět ve skvělé formě

Alkaline Trio | Zdroj: wgnradio.com

Skeptici tvrdili, že se nového materiálu, pro nejrůznější vedlejší projekty jednotlivých členů skupiny, již nedočkáme. Přesto jsou Alkaline Trio po pěti letech zpět a jejich nové album Is This Thing Cursed? jasně dokazuje, že jim dlouhá pauza rozhodně prospěla.

Někteří kritici tvrdili, že se nové desky Alkaline Trio, která se měla stát nástupcem alba My Shame Is True z roku 2013, již nedočkáme. Jednotliví členové kapely se poslední roky soustředili na své sólové projekty, a když zpěvák a kytarista Matt Skiba vystřídal Toma Delonga v Blink-182, mnozí tvrdili, že s AK3 je konec. O to větší bylo překvapení, když pak kapela vypustila do světa první singl Blackbird spolu s ohlášením nového alba.

Deska Is This Thing Cursed? dle slov kapely vznikla poměrně rychle v rámci několika měsíců, kdy se všichni členové zavřeli společně ve studiu a pracovali téměř nonstop. AK3 se prý snažili vrátit ke kořenům a simulovat nahrávací proces prvních alb s tím rozdílem, že tentokrát je nějak netížil čas ani peníze. Nové album prý mělo spojovat atmosféru rané tvorby a nových vlivů.

Nutno říct, že nová deska opravdu zní jako to nejlepší z rané tvorby perfektně zkombinované s přirozeným vývojem kapely. Alkaline Trio nikdy nebyli nejlepší v psaní extrémně chytlavých popových melodií, jako například Green Day. V čem ale vždy vynikali, byly temné, depresivní a velice propracované texty s hlubokými metaforami a spousty odkazů na okultismus, satanismus, filmy a jinou popkulturu. Jak již název desky napovídá, tak v tomto ohledu nové album rozhodně nezklamalo a vy hned od první chvíle cítíte typickou temnou atmosféru, jakou u Alkaline Trio máme všichni rádi. Ačkoli každá z písní vypráví svůj vlastní příběh, tak témata alkoholu, drog, komplikované lásky, sebedestrukce a deprese jsou přítomny na celém albu.

Na albu se již tradičně střídají písně Matta Skiby a zpěváka a basáka Dana Andriano, kteří se u jednotlivých skladeb střídají u mikrofonu. Mně osobně, podobně jako u předchozích alb, více zaujaly Skibovy písně, u kterých vidím větší metaforičnost a větší muzikální propracovanost. Hlavně Mattovy vokály se od dob rané tvorby, poté co přestal pít a užívat drogy, výrazně zlepšily a z drsného chrapláku se nyní stal zajímavý čistý hlas, schopný zpívat i vysoké tóny. Za nejlepší písně bych tudíž označil především Demon and Division, Blackbird, Goodbye Fire Island a za pozornost určitě stojí i závěrečná hořko-sladká balada Krystalline.

Není ale pravda, že by Andrianovo písně byly nějak špatné, což dokazuje například titulní Is This Thing Cursed? nebo Stay. Je to spíš subjektivní preference, kdy Andarianovo songy jsou spíše jednoduché punkrockové popěvky, které pro mě osobně svým svěžím rytmem a častým opakováním stejné fráze občas trochu narušují jinak melancholický a metaforický průběh alba, jako je tomu například v případě písně Little Help?.

Přes všechna drobná negativa je Is This Thing Cursed? velice povedené album, které krásně spojuje temnost a syrovost nové tvorby a melodičnost té novější, čímž se klidně dá zařadit mezi nejlepší počiny jako alba Good Mourning (2003) nebo Crimson (2005). Alkaline Trio na novince dokazují, že jsou stále naživu a co víc, že jsou v té nejlepší formě za dlouhou dobu.

Alkaline Trio – Is This Thing Cursed?

Skladby: Is This Thing Cursed?, Blackbird, Demon and Division, Little Help?, I Can’t Belive, Sweet Vampires, Pale Blue Ribbon, Goodbye Fire Island, Stay, Heart Attacks, Worn So Thin, Throw Me To The Lions, Krystalline
Celkový čas: 39:48 min
Vydavatelství: Epitaph records