Novinka od Riverside je posluchačsky přístupná, ale i technicky precizní

Riverside, Palác Akropolis 2019 | Foto: Kateřina Postránecká, MonsterMusic

Polská kapela Riverside si už nějakých dvacet let dělá velmi dobré jméno na scéně progresivního rocku a s každou další řadovou deskou svůj status jen upevňuje. V roce 2016 tragicky zemřel kytarista Piotr Grudziński, skupina se nicméně touto smutnou událostí nenechala odsoudit k zániku a post zesnulého nově zastoupil Maciej Meller. Tato sestava je k slyšení na nejnovějším albu, které dostalo název ID.Entity.

Polská skupina Riverside je široce uznávaná posluchači instrumentálně promyšleného progresivního rocku. Ve své diskografii nešlápla vedle snad nikdy a dotyčným muzikantům se stabilně velmi dobře daří důmyslné spájení instrumentálně náročných hudebních nápadů. Vždy je sice patrná úcta a láska k progresivnímu rocku klasického sedmdesátkového střihu, hudebníci se však nenechávají svázat vybledlými šablonami a ve svém díle zní vždy svěže a čerstvě. Na novém albu ID.Entity tomu kapela přispívá zejména vynalézavou melodikou, která je leckdy až zpěvná a o kterou se stará zejména čistý a upřímný hlas basového kytaristy Mariusze Dudy.

Čtěte také: Leprous v Paláci Akropolis představí svůj vrcholný prog

Hned první skladba s názvem Friend or Foe? sice nepatří mezi to nejprogresivnější ani poslechově nejvydatnější, co Riverside kdy přinesli na svět (už kvůli rytmu, který je většinu času možná až příliš jednoduchý), dobře však připomíná to nejlepší, co v podání takových Rush nebo Marillion v rámci žánru vznikalo v 80. letech. Jednotlivé pasáže jsou dobře vystaveny a také si lze poprvé všimnout, jak do sehraného kolektivu zapadl nový kytarista Maciej Meller. Mnohem zajímavější je ovšem skladba Landmine Blast, ve které si dali muzikanti daleko více záležet na temné atmosféře v duchu rozervanějších Van Der Graaf Generator. Píseň daleko více zdůrazňuje závažnost tématu, jemuž kapela ostatně věnovala celé album, a sice problematice osobní identity ve věku technologií. Jednotlivé hudební linky si každopádně báječně odpovídají a společně drží posluchačsky lahodnou hudební tenzi.

To nejlepší ze sebe kapela předvedla rovněž ve skladbě Big Tech Brother, v níž nejvíce vyniká její smysl pro stupňování dynamiky. Dost však zaujme také melodie Dudova hlasu, která je doposud nejprocítěnější a nejnaléhavější. Následující Post-Truth skvěle udržuje nastolenou náladu a nechává posluchače v pozoru organicky seskládanými nápady, které si vzájemně naplno odpovídají. Kompozice s názvem The Place Where I Belong má nejtroufalejší ambici co do délky trvání (jde o třináct minut) a těžko uvěřit tomu, že právě to je kámen úrazu. Jednotlivé plochy mohou působit poněkud nesourodě a uměle našroubované do sebe. Poprvé také může převládnout pocit, že se neděje nic moc zajímavého a že skupina trochu přešlapuje na místě.

Čtěte také: Heilung nás opět přivedli mezi své dávno mrtvé předky

Výsledný dojem z desky nicméně zachraňuje sevřenější I’m Done With You, ve které je opět zřetelná úžasná sehranost a nápaditost propojená s naléhavostí vokálu hlavního protagonisty, a také závěrečná Self-Aware. Ta sice trvá osm minut, jednotlivé motivy se však rozvíjí a střídají tak, že to posluchači ani nepřijde. K tomu se zde jako lehce bizarní detail vyskytují prvky reggae. Dohromady deska ID.Entity příjemně plyne a bez pocitu křeče či podbízivosti přináší plno citlivě pospojovaných nápadů. Ty se zdají leckdy být poslechově přístupnější i pro ty, kdo nejsou ve světě progresivního rocku úplně doma. Na kvalitě hudby to však pranic neubírá a dílo je nejen zábavné, ale stejnou měrou rovněž smysluplné.

Riverside – ID.Entity

Skladby: Friend or Foe?Landmine BlastBig Tech BrotherPost-TruthThe Place Where I BelongI’m Done With YouSelf-Aware
Vydavatelství: InsideOut
Celkový čas: 53:11 min

Hodnocení: 80%


Napište komentář

Michal Tykva
O Michal Tykva 405 Článků
Narozen 1999 v Kolíně, nyní si užívám rozmanitého studia na FHS UK a především ještě rozmanitějšího světa muziky