Projekt Darkside přichází s opusem Psychic

Darkside | zdroj: facebook.com

Nicolas Jaar a Dave Harrington společně představují projekt Darkside. Potemnělý a vláčný mix kytar a elektroniky představuje prozatím jednu z nejoriginálnějších desek, které zatím rok 2013 nabídl.

Na úvod malé doporučení pro zasvěcené: zapomeňte na všechno, co jste věděli o Nicolasi Jaarovi. Pokud jste nevěděli nic, jedině dobře.

Do 23 let se toho dá stihnout dost. Již zmíněný Nicolas Jaar do té doby stihl absolvovat Brown (Comparative literature), založit label Clown&Sunset, zrušit ho, vytvořit distribuční platformu Other People (posluchač platí za hudbu přímo interpretovi, a to bez jakékoliv presence třetí strany) a především od 14 let produkovat, od 19 let vydávat vlastní EP. A jaká! The Student je techno-glitchová ukolébavka, zatímco Russian Dolls je takový výlet do ethno světa – citery, perfektní sample ulice.

A pak přišla debutová deska The Space is the Only Noise, kde se skloubilo obojí. Na neuvěřitelně nápaditém a podmanivém groove vyrostl mezinárodní spletenec obsahující Jaarův oblíbený africký jazz (Mulatu Astatke, Mahmoud Ahmed), stejně jako německý analog. A do toho ty pefektní retro sample. Člověku se chtělo při extatickém tanci brečet štěstím i bez chemie.

Jak jsem ale řekl, na tohle zapomeňte. Nico se dal dohromady se svým tour basákem Davem Harringtonem na Darkside, doslova. EP Darkside představuje předěl symbolizující změnu jak v Jaarově životě, tak i v uměleckém vývoji.

Pokud máte slabost pro líbivost, ruce pryč. Tahle deska zraje s každým poslechem, jak už to u výborných desek bývá. Na padesátý poslech je to úplně jiná vesnice než na začátku. Má to svoje tempo, nikam to nespěchá, nikomu se nevnucuje. Je to v pravém slova smyslu fúze – cool rock’n’rollu a elektronického minimalismu. Doprovodné ambientní vokály, glitchová pozadí, výrazná bassová linka Harringtonovy kytary a enormně hutná atmosféričnost dělají z Psychic skutečně unikát na poli multižánrové hudby. Dokazují, že Jaar (jakožto mozek a tělo celého projektu) je renesanční bytost v pravém slova smyslu.

darkside

Darkside – Psychic

Skladby:  Golden, Arrow, Sitra,Heart, Paper Trails,  The Only Shrine I’ve Seen, Freak, Go Home, Greek Light, Metatron